Gnurra
Aktiv medlem
Re: Konfunderad
Intressant räkneexempel. Är ny företagare och har inte räknat så mycket på detta själv, men du menar alltså att man har en ok lön med 300kr/tim som egen företagare? Såg inte att du nämde pension någonstans, i Jespers 10% så har han ju fått pensionspengar i tillägg som han kan njuta av på äldre dagar. Så är ju inte fallet för mig som måste spara upp till pensionen själv
Är inte anställd, även om det kan verka så med tanke på kontraktet som min uppdragsgivare vill att jag ska skriva på...
Photocon skrev:
Som egen företagare blir det ungefär (mkt förenklat) så här om man får 300:-/tim.
60:- är moms. Återstår 240:-, Avsättning egenavgifter schablon 25% av 240:-=återstår 180:-
vilket ska betalas vanlig skatt på. Den beräknas på 75% av beloppet 240:- med drygt 66%= minus 118.
240-118=122:- och i de pengarna ingår semester (om man nu har råd att ta någon). Dessutom ska avdrag göras för inventarier/förbrukningsartiklar/resor/försäkringar mm.
Börjar man räkna på det sättet (som är korrekt enl revisor) så hamnar någonstans där Jeppe skrev. Typ 10%. D v s det faktiska resultatet.
Intressant räkneexempel. Är ny företagare och har inte räknat så mycket på detta själv, men du menar alltså att man har en ok lön med 300kr/tim som egen företagare? Såg inte att du nämde pension någonstans, i Jespers 10% så har han ju fått pensionspengar i tillägg som han kan njuta av på äldre dagar. Så är ju inte fallet för mig som måste spara upp till pensionen själv
Photocon skrev:
Så jag blir konfunderad över att Gustaf kan klaga över sina villkor. fattar inte hur han kan vara egen företagare och anställd samtidigt?
Är inte anställd, även om det kan verka så med tanke på kontraktet som min uppdragsgivare vill att jag ska skriva på...
Senast ändrad: