Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag får bara hälften av pengarna...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Konfunderad

Photocon skrev:
Som egen företagare blir det ungefär (mkt förenklat) så här om man får 300:-/tim.

60:- är moms. Återstår 240:-, Avsättning egenavgifter schablon 25% av 240:-=återstår 180:-
vilket ska betalas vanlig skatt på. Den beräknas på 75% av beloppet 240:- med drygt 66%= minus 118.

240-118=122:- och i de pengarna ingår semester (om man nu har råd att ta någon). Dessutom ska avdrag göras för inventarier/förbrukningsartiklar/resor/försäkringar mm.

Börjar man räkna på det sättet (som är korrekt enl revisor) så hamnar någonstans där Jeppe skrev. Typ 10%. D v s det faktiska resultatet.

Intressant räkneexempel. Är ny företagare och har inte räknat så mycket på detta själv, men du menar alltså att man har en ok lön med 300kr/tim som egen företagare? Såg inte att du nämde pension någonstans, i Jespers 10% så har han ju fått pensionspengar i tillägg som han kan njuta av på äldre dagar. Så är ju inte fallet för mig som måste spara upp till pensionen själv

Photocon skrev:

Så jag blir konfunderad över att Gustaf kan klaga över sina villkor. fattar inte hur han kan vara egen företagare och anställd samtidigt?

Är inte anställd, även om det kan verka så med tanke på kontraktet som min uppdragsgivare vill att jag ska skriva på...
 
Senast ändrad:
Maverick skrev:
Ett sådant kontrakt ska bara skrivas på om det finns en garanterad mängd uppdrag från hans sida. Betalning för dessa uppdrag måste stå i relation till det inkomstbortfall som kontraktet innebär ifall det sägs upp.

I klartext måste han betala för de sex månader som du inte får ta uppdrag efter kontraktets avslutande.

Ok, bra inlägg. Tänker föreslå en kompromiss ,(se ovan), för att skydda mig mot att han säger upp mig. Och i tillägg, som sagt, försöka få tillgång till marknaden som han ännu inte har erövrat om det skulle bli så...

Maverick skrev:

Generellt har jag svårt att se vad man klagar på när man får jobben serverade på sängen. Är man missnöjd så kan man ju ragga upp andra alternativa kunder som lönar sig bättre. Det behöver ju inte vara intriör utan kan vara nått annat som produktfotografering eller så.

Mvh
Maverick

Visst, jag får uppdragen av honom, men det var ju inte helt utan engegemang från min sida som jag började få dem. Hade jag inte gjort ett bra jobb hade jag antagligen inte fått flera uppdrag heller.
 
Re: Re: Konfunderad

Gnurra skrev:
Intressant räkneexempel. Är ny företagare och har inte räknat så mycket på detta själv, men du menar alltså att man har en ok lön med 300kr/tim som egen företagare? Såg inte att du nämde pension någonstans, i Jespers 10% så har han ju fått pensionspengar i tillägg som han kan njuta av på äldre dagar. Så är ju inte fallet för mig som måste spara upp till pensionen själv
Är inte anställd, även om det kan verka så med tanke på kontraktet som min uppdragsgivare vill att jag ska skriva på...

Svar: Det hela var grovt förenklat. Så här blir det mer rätt: Antag att du har inventarier för 100.000 kr, antag att du under ett år säljer för 200.000 kr, antag att du har kört med egen bil 1000 mil i tjänsten, antag att du har småföretagarförsäkring för 5000 kr, antag att dina telefon/kontorskostnader är 7.000 kr, antag att dina förbrukningsmaterialkostnader är 10.000 kr. Övriga div. avdrag som bankkostnader, revisorskostnader är 5.000 kr (finns mer saker att ta upp men då blir det för långt. Det är principen jag vill ska bli förstådd)

Okej! De 200.000 kr du har sålt bildtjänster för reduceras med 40.000 i moms, men tillförs 2.000 i avdragsgill moms (för förbrukn.mtrl) och om revisorn tagit 5000 ytterligare 1.000 i avdragsgill moms.

Återstår då 163.000 kr. Från dessa ett inventarieavdrag på 25% i avskrivning så är vi nere på 138.000 kr, därefter avdrag med försäkring, tel och annat som nämnts (16.000 kr)
Återstår: 122.000 kr. Därefter får du dra 16 kr per mil (16.000)
Återstår: 106.000 kr som rörelsens resultat som är skattepliktigt. Skattesatserna varierar beroende på vilken kommunalskatten är så vi kör ett snitt.

25% i avsättning för egenavgifter=26.500.
Beloppet din skatt ska räknas på är då 79500 kr multiplicerat med c:a 66% = 52.470 kr som dras från resultatet 106.000 kr

Återstår 53.530 kr, men då har du betalt dina soc.avg, pensionsavgift, ev kyrkoskatt mm.

Här kommer kruxet: Inventarieavdrag är ju utlagda pengar som när ingenting finns mer att dra av för och du måste skaffa ny utrustning. Så förbrukar du 53.530 kr utan att sätta undan något för nyanskaffning inventarier så blir det en ny kostnad längre fram. Dessutom har du ingn betald semester. Det får du ta av de redan då reducerade stackars 53.530 kr som ju är nettoresultatet. Och snart märker du att Jeppes 10% är ganska sanningsenliga.

Många begår misstaget att göra fel här och inte se det så. För det blir inte 53.530 kr du får att disponera utan c:a 120.000, men diffen mellan summorna är pengar du själv satt in i firman. Det verkliga nettoresultatet torde bli 20-25.000 kr alltså 10%.

Men många lever alltså på avdragen, d v s på egna insatta pengar utan att tänka så mycket på det.

Jeppe har alltså helt rätt!

Och att då få 300 kr/tim plus soc.avgifter betalda av din uppdragsgivare är oerhört mycket mer i handen. Så mycket mer att du du har råd till en mycket häftigare pension än Jeppe att lägga undan till från de pengarna, då hans pension räknas på ett nettoresultat.

Därför måste man nog som egen företagare ta ut c:a 700 kr i timmen EXKL moms för att man ska slippa sitta och tigga i gathörnen eller skaffa sig en rik äkta hälft.

Sedan kommer allt oavlönat arbete med bokföring, att jaga uppdrag o dyl (vilket trådläggarensuppdragsgivare förser honom med)

Krångligt det här med eget företagande. Och jag har bar naggat lite på ytan för att principen ska förstås. Jag fattade den inte själv i början, men precis så illa är det. Generellt brukar man säga att en företagare har 12 kr per hundring. Köper han sprit, bensin och tobak för dessa pengar (som är högt beskattade varor) har han/hon nästan betalat för att få äran att slita.
Okej, ett slitet skämt, men ofta hört!
 
Senast ändrad:
Gnurra skrev:
Nej det vill han såklart inte, men jag har tänkt att föreslå som en kompromiss att jag kan skriva under på att inte gå till hans redan upparbetade kontakter vid ett avslut av samarbetet. För jag tycker ju att det är lite drygt att han ska låsa mig ute från hela marknaden, även de firmor som han inte jobbar åt.

Vad tror ni om det?

Om det tror jag inte alls. Det enda som händer är att du garanterat får en avtalstvist. När du börjar jobba med en kund som du tror att han inte har kontakt med så kommer han att hävda att han precis jobbat in sig hos den kunden och därmed har rätt till den kunden och vips så är du inne i en diskussion som kommer att kosta dig en massa energi och anseende.

Det absolut bästa alternativet för dig är att du inte har någon karensklausul alls alternativt att han betalar för tiden du står i karens. En möjlig karensklausul skulle vara att du inte får åta dig uppdrag de närmaste sex månaderna åt de av hans kunder som du fotat åt under den senaste månaden räknat från avtalets uppsägande. I detta fall skall kundräkningstiden vara avsevärt kortare än karenstiden.
 
Ok, nu är kontraktet underskivet. Det jag har fått till är en garanterad jobbmängd och att jag faktiskt kan ta uppdrag för andra firmor som inte är kund hos min uppdragsgivare. I tillägg gäller inte karenstiden om inte jag säger upp kontraktet själv.

Kände själv att detta är villkor jag kan leva med.

Tack alla som har engagerat sig och hjälpt till i denna saken. Är mycket tacksam! :)
 
Re: Re: Re: Konfunderad

Photocon skrev:

Och att då få 300 kr/tim plus soc.avgifter betalda av din uppdragsgivare är oerhört mycket mer i handen. Så mycket mer att du du har råd till en mycket häftigare pension än Jeppe att lägga undan till från de pengarna, då hans pension räknas på ett nettoresultat.

saken är att jag inte får sociala avgifter betalda...

Men tack ändå för ett mycket långt och nyttigt inlägg! Behöver nog läsa det ett par ggr innan jag kan förstå allt... ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.