Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag får bara hälften av pengarna...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnurra

Aktiv medlem
Hejsan! Jag jobbar för närvarande som frilansfotograf i Bergen, Norge. Större delen av min inkomst får jag genom att ta bilder för en mäklarfirma här.

Saken är den att jag inte får mina uppdrag direkt ifrån mäklarfirman utan genom en annan frilansare som för ett år sedan startade sitt företag.
I uppstarten jobbade han en hel del för att sälja in sig hos de olika mäklarkontoren i stan och har nu 5-10 uppdrag i veckan hos dem. Han jobbar också heltid i ett annat yrke och kan därför inte ta allt själv utan har nu lärt upp mig i interiörfoto och ger mig ca 75% av jobben som kommer in.

Han tar alltså emot ett mail eller en telefon med info om var det ska fotas och vidarebefodrar detta till mig. Sedan bokar jag tid med säljare och fotograferar, redigerar och levererar bilderna till den aktuella mäklaren.
Jag fakturerar sedan den andra fotografen hälften av vad han fakturerar mäklarfirman.

Han tar alltså 50% av intäkten för att vidarebefodra lite info till mig.

Visst, han har jobbat en hel del för att mäklarna ska välja hans fotofirma och han tar också "smällen" om bostaden inte skulle bli såld, detta sker nästan aldrig men då är det kostnadsfritt för mäklaren, men jag får betalt ändå. Han är också den som så att säga "stryker dem medhårs", han ger dem godsaker till jul och så... :) ...
Så det ska han ha, men nu har jag tjänat in ca 65000kr på uppdrag som jag har fått av honom och likaså har han tjänat 65000kr på mig.

Är inte 50% lite väl mycket för en sk. "agent" som nu denna fotografen har blivit för mig? Jag snackade med en annan fotograf här i Bergen och hans agent tar 20% av vad han tjänar...

Vad tycker ni här på fotosidan? Det är också lite svårt att gå in i en lönediskussion när det gäller fotojobb, risken är ju att han bara säger att: "nej vil du inte ha mera uppdrag så hittar jag nån annan som vill"...

Jag tjänar så att jag klarar mig ganska bra på uppdragen jag får, men visst, lite extra skadar ju aldrig. ;) Det är bara så surt att veta att han sitter med hälften av vad jag drar in utan att göra ens en tiondel av arbetet...

Jag är som sagt fullt medveten om att han har gjort ett stort förarbete med att sälja in sig hos mäklarna och så, men borde inte det vara betalt vid det här laget...? Visst ska han ha en del av kakan, men 25% borde väl vara mera rimligt i mina ögon... Vad säger ni?

Jag är missnöjd med vad _han_ tjänar på arbetet som _jag_ utför. Jag vill ha mer av kakan helt enkelt...

Jag tycker också att jag rimligen _borde_ få mer av den.

Vad tycker _du_? ;)

Men jobbar du för oskälig lön i ditt tycke?

Det är ju huvudfrågan egentligen. Antar att du räknat fram en genomsnittlig timpenning, blir den lägra än vad du kan tänkas jobba för får du väl konfrontera din agent och framföra fakta.

Är han helt oförstående får du väl skaffa egna kunder, det verkar ju som du har konkurrenskraftiga priser jämfört med agentens arvode.

Så är det alltid. Är man anställd så tar firman man jobbar på en stor del av vinsten. Nu är det han som har byggt upp företagsnamnet, skaffat kunder, gjort reklam, får ta smällen om det går åt skogen etc. etc. medans du får ett jobb "gå ut och plåta det, sen är du klar".

Är det för jäkligt så får du väl börja konkurrera.

MVH

Johan

lite roligt detta även om frågan är nog så seriös.

1. du har inte mig veteligt gjort någonting för att få dessa arbeten, du får allt serverat på ett fat?

2. Du anser att din "lön" eller det du fakturerar är en en själig summa? du nämner 65 000 kronor, du säger inte om det är 65 000 uppdrag eller om det är 10 uppdrag...

3. Får du den ersättning som ni kommit överrens om eller som är själigt så ska du "strunta" i vad den andre tjänar.

Om ett företag tjänar 1000000000000000 på dina uppdrag så kvittar det. Du har 3 alternativ.

1. Säg upp dig eller sluta arbeta för honom.
2. Kräv högre ersättning (du får också ta konsekvenserna)
3. Fortsätt arbetet.

Men varför skulle du bry dig om hur mycket han tjänar? Nädu.. girighet har aldrig lönat sig sällan... passar det inte så kan du ju själv börja ragga upp kunder.

Det finns väl inget som säger att man blir av med jobben bara för att man undersöker saken och frågar om högre ersättning?

Det gäller bara att ställa frågan så att han inte känner sig hotad. Att börja dra valser om att han tjänar massor på dig är fel. Försök få det till att detta tar väldigt mycket av din tid och du därför vill ha rimligare ersättning.

Säger han tvärt nej så har du 2/3 av Kalle Bs varianter kvar.

Tack för era åsikter allesamman! Och ja det kan ju tyckas girigt att vilja ha högre lön, men vem vill inte det?

Jag vet inte vad som är skäligt betalt, jag har inte jobbat så länge som fotograf, men... Jag får ca 300kr/timmen före skatt. Och som egen företagare bör jag avsätta en del till pensionssparande också eftersom jag inte får någon statlig sådan...
Jag jobbar inte fulltid utan får i genomsnitt 20 uppdrag per månad / 1000kr/uppdrag. Samtidigt kan jag inte jobba med så mycket annat eftersom jag måste vara flexibel och kunna ta ett uppdrag samma dag som det kommer in.

Jag ska försöka göra som Per Carlin föreslår, ställa frågan så att han inte känner sig hotad...

Jag känner också på ett sätt att jag är tacksam mot honom eftersom han ger mig fotojobb som jag kan försörja mig på. Hade det inte varit för honom hade jag antagligen jobbat kvar på ett sunkigt lager.

Och att börja konkurrera är för mig inte ett alternativ. Jag skulle absolut kunna tänka mig att starta upp ngt liknande men inte här i Bergen. Och som det ser ut så kommer jag att bli kvar här ett par år...

ekemannen skrev:
En undran, vem betalar arbetsgivaravgifter eller vad det nu heter i Norge ?

/ Erik

Det gör arbetsgivaren, men jag är inte anställd hos honom. För att inte räknas som anställd när man är frilansare måste man ha flera uppdragsgivare och jag jobbar ibland som assistent åt en annan fotograf och tar lite bilder för en gratistidning också.

Som egen företagare i Norge får man ordna med sin egen pension och sjukförsäkring, man får heller ingen betald semester (all ledig tid kostar...). Är det inte så i Sverige också?

Om du menar att du får 300 kr/tim och på det ska betala alla sociala avgifter, skatt, din utrustning med mera. Så är du väldigt lågt betald.

Allt mellan 10-30% brukar vara vanligt i reklamkretsarna har jag hört, när reklambyrån sköter alla kontakter med tryckeriet, förhandlar priser etc istället för att kunden ska göra det själv. Dyrare för kunden, mindre förtjänst till tryckeriet... men å andra sidan så tar de smällen om/när den kommer, och den kan vara nog så jävlig.

Sen varierar naturligtvis det där också och jag vet inte vad som är standard i fotobranschen men jag tycker att 50% låter väldigt mycket. Samtidigt ska du nog tänka dig för innan du tar upp det, gå igenom olika alternativ och vad det kan leda till.

Du kanske som du säger inte får fler uppdrag, eller färre än tidigare.
Du kan vara ful och erbjuda ett lägre pris till hans kunder som istället innebär högre inkomst för dig, men er fortsatta relation är nog isåfall över vid det laget och många gånger är bra relationer till medarbetare värt mer än pengar. Det innebär också att du får ta kostnaderna om bostäderna inte blir sålda.

Finns det kanske möjlighet att få kontakter/uppdrag/andra typer av jobb via det du gör för honom som du kan nappa åt dig själv? Jobb som leder till jobb typ.
Alternativt erbjuda dig att hjälpa honom med och förhandla fram bättre pris?

Som ensamkonsult i IT-branchen får man vad man begär (eller inget jobb alls), sedan lägger eventuella mellanhänder på allt från 5 till 20 procent mot slutkunden.
En vän till mig som är AD berättade att i hans branch lämnar man 20% till underkonsulten -i detta fall husfotografen- och tar resten själv.

Jag tror att allt hänger på hur bra man är på att förhandla, oavsett branch.

Gnurra skrev:
... Samtidigt kan jag inte jobba med så mycket annat eftersom jag måste vara flexibel och kunna ta ett uppdrag samma dag som det kommer in....
Tolkar jag dig rätt nu: du avstår från vissa andra möjligheter till inkomst för att kunna ta de jobb som din kontakt _eventuellt_ fixar åt dig?

Om min tolkning är rätt tycker jag du är på tok för billig! Jag jobbar en del som kursledare åt flera studieförbund, vid sidan om pluggandet, och försöker ragga så många kurser jag bara kan. Är det så att flera kurser, i planeringsstadiet, krockar tidsmässigt så är det den som först kommer igång som blir av. Innan kursen börjar har jag inget kontrakt att ta hänsyn till och därmed är jag inte bunden av något. Det enda sätt studieförbunden skulle kunna få mig att, på planeringsstadiet, ta hänsyn och vänta på en kurs som kanske inte blir av är att betala för det.

förmedling

Även jag förmedlar objektfoto från fastighetsmäklare, eller blir förmedlad. Jag tar 10% på förmedling, men blivit erbjuden att betala 20% själv på återkommande uppdrag (över 200 i månaden, där de skulle röja marknaden för mig). Då gäller att sätta priser så att det blir över efter att man betalat ut provison. Provisonen gäller bara uppdrag som de förmedlar åt mig. Allt jag får in direkt är mina till 100%. (och statens:))

Jag förmedlade en större offert i en annan del av Sverige, där jag inte kunde vara med, men där begärde jag "bara" 5%, för varje år.

Fortsätt att ta emot uppdrag via honom, men sedan börja med att ta uppdrag direkt kanske, starta upp en hemsida, marknadsför dig. Det kan hända dock att du retar upp din förmedlare, den saken är klar.

Diksutera/omförhandla om det går!

Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Det får man inte som anställd i Sverige heller.
Däremot lägger arbetsgivaren undan lite av lönen varje månad, och betalar sedan ut den när man tar sin semester.

Ok, hehe viste inte det. Men det ær væl inte ett aktivt val av den anstællde. Han kan væl inte direkt vælja om han vill ha semesterersættningen utbetald under resten av året istællet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar