Makten
Aktiv medlem
Japp, tuben gör inte direkt resultatet bra, möjligen "strålande";-)Pupillen skrev:
Enligt din beskrivning så sticker linsen in ett gott stycke i kameran, så brännvidden är nog kortare än 40 mm. Det bör förklara det mesta av ljusstyrkeskillnaden, resten kan t ex förklaras bort med att vanliga objektiv har större ljusförluster p g a många fler linsytor, att fabrikanternas sedvanliga fusk gör att deras bländartalsangivelser ofta inte stämmer riktigt, att det vid nedbländning finns lite feltoleranser o s v, o s v. Om du sedan inte hunnit med att måla din linstub mattsvart på insidan så kan nog ströljus från den lura ögat en del också.
Jag tror dock inte att brännvidden är kortare än som absolut minst 35mm. Det är inte långt in från bajonetten till spegeln när den fälls upp nämligen, och från bajonetten till filmplanet tycks det vara lite över 40mm.
Sen är linsen plan bakåt och rundad utåt, om det nu har nån betydelse?
Vad märkligt! Jag trodde att bländarens placering hade med brännvidden att göra. I så fall ska jag nog "blända ner" lite, för att få större skärpedjup. Så stor ljusstyrka som jag har nu behövs verkligen inte ändå.Om du placerar en eventuell bländare framför eller bakom linsen spelar egentligen ingen roll så länge den bara är rimligt nära linsen. Har du den t ex i framändan på din linstub, får du naturligtvis vinjettering, men det märker du.
Att halvera diametern borde alltså öka bländaren ett steg om jag förstått det rätt? Då kan man nog göra ett rätt litet hål.
Innan jag limmar fast tuben (om jag nu uppnår tillräckligt skärpedjup för att det ska vara nån idé) så tänkte jag prova att köra som hålkamera också, nu när jag har ett förstört lock. Ska bara leta reda på en synål (inget man brukar finna i unga mäns hem).