Annons

Jag byggde en Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
jonas_lindquist skrev:
1) Vart köper man plexin?
Jag har köpt på Bauhaus en gång. Så där små bitar kan de säkert ha i spillhörnan.

Det går någorlunda att såga med sticksåg om man kör på lågt varv så inte akrylen smälter.
 
Plexi sågar du lätt till med en fintandad såg tex bågfil, sticksåg eller lövsåg.
Plexi är också lätt att slipa med vanlig fil. Tänk på att tejpa ytan med maskeringstejp så det inte blir massa fula repor.
 
Verkligen något man borde försöka bygga ihop själv, men känner jag mig själv, så... :/ En undran bara; Om man kikar på sidan som Björn Möller länkade till i sitt första inlägg så finns det ju några bildexempel längst ned. På den allra nedersta bilden med någon slags liten prydnadsbjörn så är ju skuggorna rätt bra utsläckta, men hur blir det med ett större motiv, tex en människa? Fungerar en ringblixt som ett slags fattigmansalternativ till studioblixtar för porträttfoto när man inte har råd med sådana?
 
Fungerar en ringblixt som ett slags fattigmansalternativ till studioblixtar för porträttfoto när man inte har råd med sådana?
Det beror helt på vilken typ av porträtt du är ute efter. En ringblixt är ju mer eller mindre till för att ge ett totalt skuggfritt ljus, vilket generellt inte är vad som eftersträfas vid normala porträtt. Utan skuggor ser ofta ansikten och olika drag rätt konstiga ut.

Tanken med att använda blixt är att ha kontroll över ljus och skuggor på de olika kanterna, inte att helt ta bort skuggorna.
 
abatarphoto skrev:

Köpte sockerkaksform i diameter 26 cm som utgångspunkt för mitt bygge. Skall testas snart i praktiken och se hur den fungerar.

Jag känner igen den där blixten :) Kan det vara den som du köpte av mig?

Hur som helst så var den en smart idé, skall bli mycket intressant att se några bilder!

/Nicke
 
En stor applåd.

Det där såg verkligen roligt ut och har länge suktat efter en ringblixt men dom kostar lite för mycket bara. Kan klart bli nåt att testa.
 
Damocles skrev:
Det beror helt på vilken typ av porträtt du är ute efter. En ringblixt är ju mer eller mindre till för att ge ett totalt skuggfritt ljus, vilket generellt inte är vad som eftersträfas vid normala porträtt. Utan skuggor ser ofta ansikten och olika drag rätt konstiga ut.

Tanken med att använda blixt är att ha kontroll över ljus och skuggor på de olika kanterna, inte att helt ta bort skuggorna.

Då tror jag faktiskt att jag är ute efter sådana porträtt som en ringblixt ger. :) Näe, men jag har för mig att jag gillade några ringblixtporträtt jag såg förrut, så i väntan på att man kanske någon gång i en avlägsen framtid får råd med några ordentliga studioblixtar kanske det kunde vara något att prova på.

Om någon har några bra exempel på porträttbilder tagna med just ringblixt så får ni gärna dela med er av dessa. :)
 
Plexi, eller "Opalvit Acryl" som det heter i branschen, finns i 3-millimeters tjocklek hos nästan varenda skylttillverkare.
Kolla under "skyltar" i gula sidorna.
 
jonas_lindquist skrev:
Wow! Bra jobbat!! Nu blev jag jättesugen!

Dock har jag ett par frågor:

1) Vart köper man plexin?
2) Är den svår att skära till?
3) Hur passar du ihop plexin med formen?
4) Vart får man tag i de "länkarmar" eller vad de kallas som du fäster kameran i?


Vore super med svar till dessa frågor!

//JonasL

Svar
1) Plexin köpte jag hos min lokala glasmästare.
2) Borrade centrumhålet med en hålsåg och sågade i bandsåg ut ytterdiametern.
3) Med eltejp
4) Länkarmarna på kakformen tillverkade jag i aluminium. Kameraplatta och dess länkarmar är en modifierad Macroblixtsläde av märket: Manfrotto Art330 Macro Bracket Support.
 

Bilagor

  • dscn2847_1.jpg
    dscn2847_1.jpg
    47.1 KB · Visningar: 3,090
Nu är min ringblixt testad. Modellen befinner sig ca 50 cm från tygstycket i bakgrunden.
 

Bilagor

  • dscf5657.jpg
    dscf5657.jpg
    12.1 KB · Visningar: 2,951
En närbild av samma bild visar att blänket i ögonen inte har den karakteristiska ringformade reflexen man får från en "riktig" ringblixt. Här blir det bara en rund reflex.

Bildresultatet av den hemmagjorda blixten. blev tillfredställande. Den svaga skugga som omger hela modellen pga av ringblixten finns i alla fall där som från en "riktig" ringblixt :eek:)
 

Bilagor

  • dscf5657_eyes.jpg
    dscf5657_eyes.jpg
    9.6 KB · Visningar: 2,936
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.