Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag byggde en Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Sjysst ide. Skaffade mige n lämplig kakform för ett tag sen i samma syfte. Får väl ta och skrida till verket.

Om du går närmre med kameran så kommer du att få reflekterande ringar i ögonen.
 
Jag blev sugen, dels för att det skulle vara kul att prova på att fota med en ringblixt och dels för att det verkade kul att bygga en. Goda ideer är ju till för att stjälas och jag har hämtat inspiration från både Björn och från http://www.tapstream.com/sections/gear/diy/ringflash.html precis som Björn.

Diametern på min väl begagnade kakform är 19 cm och hålet är 6,5 cm, men det senare kan ökas lite vid behov. Jag har provat den mot en skiva (se bild) och jag kommer inledningsvis att använda den utan någon diffusor, ljusbilden är väldigt jämn.

Blixten som jag använder är en ca 25 år gammal Sun med ledtal 30 vid iso 100 och som kan effektregleras i manuellt läge ned till 1/16-del av full effekt. Den sitter monterad med sensorn framåt. Jag har inte TTL på mina gamla grejer utan kommer vanligen låta blixten sköta exponeringen. På korta håll kan det bli aktuellt att använda effektregleringen och jag får väl göra en tabell med lämliga effekter till olika avstånd och bländare med hjälp av exponeringsmätaren och sedan prova det praktiskt. Jag kommer att använda min till makrofoto.

Materialet är vad jag råkade ha hemma i aluminiumväg. Plåtgrejerna är hopfogade med popnit och de grövre grejerna med skruv och mutter eller skruv i gängade hål. Skenan som allt sitter på har en serie hål gängade W1/4" som kan användas för att anpassa kamerans placering till olika objektivlängder och för att montera på stativ så att det blir rätt balans och åtkomlighet. Höljden på kakformen kan regleras Schaktet som blixten står uppochner i är gjord av 1 mm mjuk aluminiumplåt av det slag som används för att klä rörisolering. Mycket lättjobbad.
.
 

Bilagor

  • rimg1941 ringbl front ii w för fs.jpg
    rimg1941 ringbl front ii w för fs.jpg
    15.3 KB · Visningar: 2,508
Här kommer testbilderna.
Bilden på min hustrus öga visar med reflexen i ögat och glasögat att nedre delen av ringblixten är mörk.
 

Bilagor

  • ga m reflex fr ringblixt kopia.jpg
    ga m reflex fr ringblixt kopia.jpg
    20 KB · Visningar: 2,220
Den här bilden och nästa visar kanske inte så mycket vad ringblixten förmår utan mera att man måste inte ha speciella makroobjektiv för att komma ner i makroområdet. Bälg och/eller mellanringar är dock nödvändigt liksom en exponeringsmätare om man använder blixt.
Kameran har i båda fallen varit en Canon A1.

Bilden Termometer
Objektiv: 230 mm reproobjektiv monterat på bälg + 4 mellanringar, bl 11, utdrag ca 45 cm
avstånd blixt/objektiv -motiv ca 50 cm. Termometern är ca 30 mm bred.
Exp. uppmätt med exp.mät som föreslog bl 16½. Nästan hela diat är skannat.

Bilden kommer i rutan nedan.
 
Och så en bit av ett filmburkslock:
Bilden Burklock
Objektiv: 75 mm förstoringsobjektiv monterat på bälg, bl 16, utdrag ca 21 cm.
Avstånd blixt-motiv ca 8 cm
Avstånd objektiv-motiv ca 12 cm
Exp. uppmätt med exp.mät som föreslog bl 45. Nästan hela diat är skannat. Skalan är ca 2:1.
 

Bilagor

  • burklock.jpg
    burklock.jpg
    14.1 KB · Visningar: 2,193
Om man fäster ett motljusskydd i kakreflektorn mer permanent så kan man få gluggen att sitta tajt mot reflektorn. Problemet är väl bara om man vill fota med ngt annat objektiv med annan diameter / fabrikat. En ide som föddes lite allmänt... eller hur får Ni gluggen att vara centrerad i hålet om man inte har stativ?
 
Det var ju en enkel men fungerande lösning som Jörgen gjort.

Jag håller på att fundera på en variant, men utan kakform där jag kan lägga blixten under kameran i en hållare och spegla upp ljuset i em ram rumt objektivet. Fördelen jf m kakformsmodellen vore att det hela blev mycket smidigare. Men den iden befinner sej bara på tankestadiet än.

Magnus undran får sitt svar om du tittar på Björns och min lösning som visserligen är lite olika men som bygger på att man kan höja och sänka kakformen i förhållande till kameran. Min lösning är en skena som är fäst i de två fästena till kakformen och som medger att kameran kan monteras i olika positioner beroende på vilken glugg man har på kameran. En av mina kameror, Canon A1, har inte stativgängan placerad i objektivets centrumlinje utan ca 10 mm vid sidan av och det har jag också tagit hänsyn till gemon att göra en serie hål för den. Det är alltså möjligt att fota på fri hand med min anordning.
 
Okis, missade det ärligt talat :D
Vad hamnar vikten på mellan tummen och pekfingret? Måste man hålla en hand på blixtpaketet, lr klarar upphängningen att man bara håller i kameran vid frihandsfoto?
 
Ja, jag kan hålla i bara kameran om jag vill, men det blir stadigare om jag håller med vänster hand i skenan som kakformen och kameran är fästa vid. Jag tror att kakformen med tillhörande armar väger mindre än blixten.

Skenan är gängad W1/4" i ett tjugotal hål. Kameran, eller bälgen om jag använder en sådan, är fäst med en "långhalsad" skruv av det slag som ibland används för att fästa fodralet vid kameran. Vilket som helst av hålen kan användas. Nästan alla andra hål kan då användas för att skruva fast skenan till kulleden och på det sättet får jag bra balans på paketet.

Jag har tyvärr inte anordningen här, annars säger ju som bekant en bild mera än massor av ord.
 
Nej, den passar inte in kakformen och har dessutom stativgängan förskjuten flera cm vid sidan av objektivet. Med den använder jag bef ljus eller någon annan tillsatsbelysning. Närgränsen på den är ju dessutom bara 10-15 mm räknat från objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.