Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag byggde en Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
jonas_lindquist skrev:
Wow! Bra jobbat!! Nu blev jag jättesugen!

Dock har jag ett par frågor:

1) Vart köper man plexin?
2) Är den svår att skära till?
3) Hur passar du ihop plexin med formen?
4) Vart får man tag i de "länkarmar" eller vad de kallas som du fäster kameran i?

Vore super med svar till dessa frågor!

//JonasL

Nu har jag hittat ett alternativ till mjölkvitt plexiglas framför ringblixten. På Clas Ohlson säljer dem på husgerådsavdelningen en "Böjbar och Hygienisk Skärbräda" vid namn Flexible. Köpte min Flexible i storlek 30X38 cm för 59:- Den är något mjölkvit och ca 0,5mm tunn,,,,Går lätt att klippa till med en grov hushållssax.

Sedan är det bara att fästa den på kakburken med några bitar eltejp....

Björn

Jag har inte tvivlat på att det fungerar. Det mesta fungerar när det är så korta avstånd. Blåbärsbilden är bra.

Problemet som jag har, som ju inte har någon TTL, är att få till exponeringen. I vissa fall fungerar det att låta blixten sköta exponeringen, men när jag provat lite udda objektivkombinationer och långa utdrag är det svårt att veta vilken bländare som är aktuell. Man kan få gaffla rätt frikostigt för att få till rätt exponering.

Min fundering om en enklare variant befinner sej fortfarande på tankestadiet, mest beroende på att behovet inte har knuffat på utvecklingen.

Wow alltså! Kul att se många olika varianter av hemmabyggen. Har någon av er hemmabyggare av ringblixtar provat att plåta mode och porträtt med era verk? Skulle vara jätteintressant att se flera olika exempel och höra vad ni anser vara bra och dåligt med blixtarna, typ räckvidd, jämnheten i ljuset etc.
Ska försöka bygga en egen snart jag med! Är det någon av alla hemmabyggda blixtar som ger mer eller mindre ljus än de andra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar