Annons

Ja men då kan ju jag få bilder av dig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sålde min första bild för 32 år sedan och är väl medveten om vad som gäller kring personer på bilder. Men även om det är identifierbara personer på bilderna så vill inte jag ta risken att någon annan tex gör taskiga utskrifter eller beskär mina bilder.

Jag förstår det om man ser sina bilder som konst, vette sjutton med semesterbilder dock. Men ditt tänk måste väl gälla alla bilder även de du säljer? Eller du säljer kanske bara digitala bilder eller de får skriva på nåt papper att inte ändra på bilden?

/Stefan R. Nilsson

Jag förstår det om man ser sina bilder som konst, vette sjutton med semesterbilder dock. Men ditt tänk måste väl gälla alla bilder även de du säljer? Eller du säljer kanske bara digitala bilder eller de får skriva på nåt papper att inte ändra på bilden?

/Stefan R. Nilsson
Det är ju en väldig skillnad mellan en privatperson och en tidning, reklambyrå eller likande när det gäller att hantera bilder och upphovsrätt.

Man måste nog även se skillnad på fotograf och fotograf.
Livnär man sig på att sälja stockfoto eller liknande så är det nog en annan femma.
Livnär man sig som bröllopsfotograf, reklamfotograf, interiör, pressfotograf, mäklarfotograf, sportfotograf, skolfotograf eller helt enkelt en anställd av en firmafotograf så tycker jag att tar man betalt för semesterbilder elle förstör dom genom en fet vattenstämpel så är man nog ganska hång på pengar. För då är det till 0,01% bilder som man aldrig någonsin sålt ändå.

/Stefan R. Nilsson

Jag har varit med om motsatsen. Barnets pappa kom stolt hem från en resa och sa att han skulle få proffsbilder från en annan pappa (yrkesfotograf) som fotade bådas barnen på en sandsation-utställning. Fotona kom, och det enda jag kunde se var att denne fotograf hade haft ett proffstele. Som tyvärr inte valde utsnitt själv. För det mesta oanvändbara bilder, t.o.m. för minnesalbument. Jag tror jag skrev ut en för minnets skull.

Amatör som jag är skulle jag aldrig fråga en "proffs" efter foton. Vem vet vad man får. Bättre att plåta själv. Hälsa era medresenärer och meddela dem om detta.
En viss skillnad dock. Om man som kund får en undermålig bild så vägrar man betala. Men vad sjutton gör man om den man givit en bild ramponerar den?

Det är ju en väldig skillnad mellan en privatperson och en tidning, reklambyrå eller likande när det gäller att hantera bilder och upphovsrätt.

Det tror jag inte. Har flera gånger sålt och gett bort bilder till reklam, tidningar, dagstidningar där de klipper vilt och trycket blir skit.....och där står mitt namn.....

/Stefan R. Nilsson

Man måste nog även se skillnad på fotograf och fotograf.
Livnär man sig på att sälja stockfoto eller liknande så är det nog en annan femma.
Livnär man sig som bröllopsfotograf, reklamfotograf, interiör, pressfotograf, mäklarfotograf, sportfotograf, skolfotograf eller helt enkelt en anställd av en firmafotograf så tycker jag att tar man betalt för semesterbilder elle förstör dom genom en fet vattenstämpel så är man nog ganska hång på pengar. För då är det till 0,01% bilder som man aldrig någonsin sålt ändå.

/Stefan R. Nilsson

Nu har jag då inte jag snackat om att ta betalt för bilderna förutom utskrifter till ett drägligt pris. Då för att täcka kostnader för papper, färg etc. Skulle aldrig falla mig in att agera nasare på en semester. Jag har inte heller privatpersoner som kunder, tar inte på mig den typen av jobb.

Det tror jag inte. Har flera gånger sålt och gett bort bilder till reklam, tidningar, dagstidningar där de klipper vilt och trycket blir skit.....och där står mitt namn.....

/Stefan R. Nilsson
Vill man strida om det så kan du ju ta betalt för om du orkar ta strid. Men risken är utan tvekan mindre med proffs kunder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar