Annons

Ja men då kan ju jag få bilder av dig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Om någon frågar mig om råd eller annat inom det yrket jag har skulle jag självklart ställa upp.
Om någon har fått soppatorsk efter vägen och undrar om jag kan köra till närmaste bensinstation och fylla några liter i en dunk, så gör jag även det.

Verkar att bara för att många av er äger en kamera så är era bilder heliga.
Löjligt enligt mig.

jag delar med mig av de bilder jag själv är nöjd med. Ofta gör jag det dessutom på mitt eget initiativ. Bilderna jag delar ut har tillräcklig upplösning för visning på en full-hd tv. Vill någon ha högre upplösning för att göra egna utskrifter så får de det också.
Jag är glad amatör som tycker om att göra andra glada. Jag har ingen som helst ambition att ta betalt för min glädje att fotografera.

Jag ogillar dock att ha pressen på mig redan i förväg att lyckas. Så om någon ber mig i början på resan om att dokumentera och dela med mig så svarar jag att jag fotograferar det jag vill fotografera själv, och att jag bara delar med mig av bilder jag själv är nöjd med. är de inte nöjda med det så får de ta egna bilder.

Petter ...

+1. ..............

Är jag på semester så delar jag så klart med mig om någon i sällskapet skulle fråga. Varför inte ? Det är bilder jag skulle tagit i vilket fall pga att jag själv valt att vara där jag är, fotografera vad jag vill.. självklart skulle jag dela med mig om någon inte skulle ha chansen att fotografera pga utrustning eller kunskapsbrist eller vad det nu kan vara, i det läget. Trots att jag lever på att fotografera ser jag inte mina kunskaper som magiska och jag vill inte bli betraktad som ett riksarsle.

Jag har inga problem med att ge bort högupplösta bilder till nära vänner. En del har erbjudit sig att betala exv. för bilder från gemensamma resor men jag har inte tagit emot pengar för det hittills.

Min gräns har väl gått när någon av mina vänner exv. i sin tur haft vänner som velat ha en kopia av en A3 som jag tidiagre givit mina vänner monterad i ram. Det har jag tagit en femhundring för och där ligger väl min nivå som det är nu. Då handlar det om både kostnader för mig och ett viss omak.

Jag tycker annars också att man gott kan glädja någon men det är klart att det inte skulle vara så kul om förväntningar skulle bli till något upplevt tvång. Då skulle nog jag också lägga ner.

+1
Precis likadant för min del

Kanske på sin plats att nyansera mitt senaste svar. Grundfrågan handlade om andra resenärer på en gruppresa, inte specifikt nära vänner.

Min upplevelse att man möts med respekt om man förklarar varför man är restriktiv med sina bilder. Det är inte ovanligt att jag säljer av bilder tagna när jag är på semester, inte till andra resenärer men i andra sammanhang.

För en femhundring, printar du då själv i A3? Letar själv efter något vettigt ställe att få endel av mina bilder, men tycker att så fort man kommer upp i storlek så springer även prislappen iväg om man lämnar bort jobbet.

Bara lite nyfiken, tycker det lätt så bra pris.

Jag printar själv i A3 men bara till mina vänner och det är mer undantagsvis. Har inte tid med sånt annars

Men, vad ska man ha sina bilder till om inte att visa för människor?

Det är ju stor skillnad på en bild jag tagit för att jag ville ta den och en bild någon betalat mig för eller kanske kommer att betala mig för! En bild som jag tagit för min egen skull, 99,8 % av mina bilder, ser jag inget ekonomiskt värde i så länge den som vill ha bilden inte ska tjäna pengar på den.

Det är ju stor skillnad på en bild jag tagit för att jag ville ta den och en bild någon betalat mig för eller kanske kommer att betala mig för! En bild som jag tagit för min egen skull, 99,8 % av mina bilder, ser jag inget ekonomiskt värde i så länge den som vill ha bilden inte ska tjäna pengar på den.

Håller fullständigt med. Delad glädje, dubbel glädje. Dvs sålänge man inte är där pga betald uppdragsjobb gällande fotografering och det är dessa bilder personerna vill ha.

/Stefan

Inte visa sina bilder för folk? Du har nog läst denna tråd aningen avigt. för jag kan inte hitta någon som inte skulle visa bilderna. De några svarat är att de inte skulle lämna ifrån sig högupplösta bilder till folk man träffat på en gruppresa. En milsvid skillnad.

Gällande de ekonomiska värdet på bilder så tror jag de som livnär sig på sina bilder ser en betydligt större andel av sina bilder som värda pengar.

En lite fråga till er som uppenbarligen tycker jag är ute och cyklar i mina inlägg. Ska jag som jobbar som fotograf 100% skämmas för att jag ser ett värde i mina bilder? Är det kanske till och med fult att leva på fotografi? Är jag en idiot som inte lämnar högupplösta bilder till för mig okända personer (tex exemplet andra deltagare på en gruppresa)? Man kanske inte ska värna om rätten till sina bilder?

Observera, tråden ligger i den del på forumet som behandlar foto som yrke.

Du får nog läsa mitt inlägg igen tror jag. Jag säger inte att man inte ska se ett ekonomiskt värde i sina bilder, utan att man inte ska se det i alla sina bilder. Jag antar att du inte var med på resan för att ta bilder som du ska tjäna pengar på utan för att ta bilder du vill ha som ditt eget minne? För övrigt bilder som du ändå hade tagit oavsett om någon annan skulle vilja ha dem eller inte? I praktiken osäljbara bilder utan annat värde än som minne för dem som var med?

Om man lämnar ut högupplösta eller lågupplösta bilder spelar ju ingen roll, enda skillnaden är ju hur det ser ut för den som får bilderna. Snålar man och ger bort lågupplösta bilder lär han ju inte komma tillbaka och tigga om att få köpa samma bilder i full upplösning?

Jag kan ju berätta en egen historia om samma ämne. En medresenär tog några hero-shots på mig på ett speciellt ställe. Sedan gav han mig lågupplösta bilder som knappt täckte 1/4 13" skärm på laptopen med hans namn på. När jag bad om högre upplösning fick jag några som täckte 1/2 13" skärm. Jag har sällan blivit så besviken på någon!

Är en gruppbild, porträtt eller annan typ av bild där personerna kan identifierad på en resa värt något för en yrkesfotograf ändå?
Fotografen kan varken sälja, visa upp i tryckt format eller ha det på sin hemsida. Han får bara ha dom för privat bruk.

/Stefan R. Nilsson

Bara för att förtydliga:

Medresenärerna är alltså inga potentiella kunder för dig, om du ger dem bilder eller inte spelar absolut ingen roll för dig ekonomiskt.
Tavlan att släppa högupplösta bilder till för mig okända personer har jag testat. För att sedan få se en bedrövlig utskrift där jag anges som fotograf..........
De bilder jag tar vill jag också ha koll på hur de presenteras.

Men jösses, så nu är man riksarsle för att man som yrkesfotograf inte vill sprida sina bilder vind för våg :)

Jag har inte en aning huruvida du är eller känner dig men för egen del delar jag gärna med mig till resten av sällskapet om jag inte fotograferar för kund eller eget projekt. Sprida vind för våg har jag däremot inga tankar på att göra.

Är en gruppbild, porträtt eller annan typ av bild där personerna kan identifierad på en resa värt något för en yrkesfotograf ändå?
Fotografen kan varken sälja, visa upp i tryckt format eller ha det på sin hemsida. Han får bara ha dom för privat bruk.

/Stefan R. Nilsson
Sålde min första bild för 32 år sedan och är väl medveten om vad som gäller kring personer på bilder. Men även om det är identifierbara personer på bilderna så vill inte jag ta risken att någon annan tex gör taskiga utskrifter eller beskär mina bilder.

Du får nog läsa mitt inlägg igen tror jag. Jag säger inte att man inte ska se ett ekonomiskt värde i sina bilder, utan att man inte ska se det i alla sina bilder.
Är det de bilder man tar som betalar räkningarna så måste man nog se merparten av de bilder man tar som potentiella inbringare av pengar. Annars förstår då inte jag hur du livnär dig på foto.

Tavlan att släppa högupplösta bilder till för mig okända personer har jag testat. För att sedan få se en bedrövlig utskrift där jag anges som fotograf..........

Jag har varit med om motsatsen. Barnets pappa kom stolt hem från en resa och sa att han skulle få proffsbilder från en annan pappa (yrkesfotograf) som fotade bådas barnen på en sandsation-utställning. Fotona kom, och det enda jag kunde se var att denne fotograf hade haft ett proffstele. Som tyvärr inte valde utsnitt själv. För det mesta oanvändbara bilder, t.o.m. för minnesalbument. Jag tror jag skrev ut en för minnets skull.

Amatör som jag är skulle jag aldrig fråga en "proffs" efter foton. Vem vet vad man får. Bättre att plåta själv. Hälsa era medresenärer och meddela dem om detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar