Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradigmskifte

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det ser ut som om det paradigmskifte när det gäller bildstabiliseringsteknik för DSLR:er som jag och en del andra trott ska komma de närmaste åren redan är här. Modellerna med bildstabilisering inbyggd i kamerahusen säljer så det ryker på andra modellers bekostnad.

Nu börjar en del siffror sippra ut om hur det går för Sony och Pentax på marknaden och det måste vara skakande läsning för främst Canon och Nikon. Sony har tagit 20% av den japanska DSLR-marknaden under sin första månad på marknaden och Pentax närmar sig 15. Detta resultat måste ha överträffat Sonys och Pentax vildaste fantasier och besanna Canons värsta mardrömmar.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601101&sid=a1tNArNUlcUU

Citat 1:

"Sony Digital SLR Is Third-Best Seller, Takes Share From Canon

By Kyoko Suzuki

Aug. 24 (Bloomberg) -- Sony Corp., the world's second- biggest consumer electronics maker, took more than a fifth of Japan's digital single-lens reflex camera market in its debut month, claiming third place after Canon Inc. and Nikon Corp., a market researcher said.

Sony, which began selling its ``alpha DSLR-A100'' on July 21, had a 21.6 percent share in the month and a 19 percent share in the three weeks to Aug. 20, compared with the Tokyo-based company's target for 10 percent of the global market this year, according to data compiled by BCN. "

Citat 2:

"Single-lens reflex cameras have become the most profitable part of the digital camera market, as price competition has driven margins lower for compact cameras. The models have interchangeable lenses and appeal to professionals and hobbyists.

Canon's market share fell to 33.3 percent in July from 51.6 percent in the previous month. Nikon's dropped to 27.4 percent, from 32.6 percent, partly because the dominant camera makers did not have new models. Canon's ``EOS Kiss Digital N,'' was the best-seller in July, and Nikon's ``D70s'' came in third. Both models were introduced in the first half of 2005. "

Citat 3:

Japan Digital SLR Market Share by Unit Sales
Vendor July June
==========================================
Canon 33.3% 51.6%
Nikon 27.4% 32.6%
Sony 21.6% 2.3%
Pentax 14.0% 7.6%
Olympus 2.8% 4.8%
Matsushita 0.8% 0.1%

Om detta är att lita på så har Canon förlorat marknadsandelar på DSLR:er så det bara dånar. De förlorar dem till Sony och Pentax som varit först ut med 10 Mp kameror med inbyggd bildstabilisering i kamerahuset. Det kommer förmodligen att bli gott om parkeringsplatser där Canons marknadsansvariga parkerat tidigare. Många har förlorat jobbet för mindre.
 
Jag fattar inte varför man ska ha is... Det går ju inte att använda på rörliga objekt! Bättre med ljusstarka objektiv. Mer skit som kan paja i kameran eller har jag fel så säg?
 
Jag gissar att på 90 % av alla bilder som knäpps är motivet stilla.

Själv tar jag bilder på rörliga objekt, kanske 1/100.
 
Hej

Det beror nog mycket på när kamerorna släpps och säljs och när man kollar på försäljningsstatistiken.

Sonys kamera har ju varit ute under dessa månader och då ökat sin försäljning. När nu tex Canon börjar sälja sin nya 400D så kommer nog Canons försäljning öka en bit.

MVH

Omar
 
Marknaden pendlar hela tiden. Canon och Nikon har haft ganska gamla modeller i konsumentklassen som står för ca 75-80 procent av försäljningen.

Nikon D80 och en ersättare till D50 (D60?) lär nog ändra en del på förhållandena liksom Canon Eos 400D.

Men visst har Sony kommit för att stanna och det är inte konstigt om de kan hålla en tredjeplats på marknaden framöver.
 
Clubson skrev:
Jag fattar inte varför man ska ha is... Det går ju inte att använda på rörliga objekt! Bättre med ljusstarka objektiv. Mer skit som kan paja i kameran eller har jag fel så säg?
Om du är rädd för skit som kan paja i Kameran kan jag rekommendera dig att skaffa en gammal manuell kamera som Pentax MX eller liknande, i din moderna digitalkamera har du redan en hel hög prylar som kan gå sönder lätt.

Tänk dig att du är påväg hem på kvällen och har ditt ljussvaga 70-300 tele på kameran, och så ser du en älg som står och äter precis brevid vägen.
Du hoppar ur o ska fota honom, men nej! På högsta ISO så får du ändå bara 1/20s i tid! Alla dina bilder är jätteskakiga!
Vilken tur att du har en till kamera i bilen som råkar ha Antiskak, du kan lugnt fota på och få användbara bilder på älgen.

Jag tycker att sådant snack om hur onödigt det är bara är skit, det finns ju verkligen INGEN anledning till att INTE ha det. Du kan ju bara tjäna på det. Canon kommer nog gå neråt mer och mer i försäljningen tills dom fattar att dom inte kan göra som dom vill, utan dom måste göra som kunderna vill.
 
Det är ju så uppenbart att tom. ett barn fattar det. De flesta, nästa alla, med systemkamera vill ha stabiliseringen eller antiskaket i kamerahuset.

Sen kan man ju bråka om vilket stabiliseringssystem som är "effektivast". Men det är ju en helt annan fråga.
 
Clubson skrev:
Jag fattar inte varför man ska ha is... Det går ju inte att använda på rörliga objekt! Bättre med ljusstarka objektiv. Mer skit som kan paja i kameran eller har jag fel så säg?

Mycket ljusstarka objektiv är ofta extremt dyra på marginalen. Ett bländarsteg kan kosta 10.000 spänn eller mer om det vill sig illa och man vill ha långa telen. För konsumentsegmentet som vi pratar om är de lösningarna inget realistiskt alternativ många gånger om det bara handlar om att kunna ta skarpa bilder i dunkla miljöer. Med AS får man lite hjälp utan att behöva tömma hela plånboken.
 
Att Canon rasat beror inte på något annat än att de har en gammal modell som är överprissatt enligt min mening.

Att Sony tar 20% av försälningen är inte heller så förvånande eftersom de precis släppt en ny produkt. Tricket är att ta 20% av marknaden. Man får väl utgå från att allt som är mindre marknadsandel än vad Minolta hade på DSLR är ett fiasko.

Så det här har nog väldigt lite med teknik att göra.

Den enda som skördar stora framgångar just nu är Pentax och det gör de pga en mycket aggressiv prissättning. På det viset lockar de in många förstagångsköpare. Sony blir betydligt dyrare och kommer inte alls att vara lika attraktiv. Enligt min uppfattning ligger a100 alldeles för högt i pris för att kunna bli en större framgång.

Mvh
Maverick
 
Ganska missvisande och intetsägande statistik. Att mäta en månad när Sony precis har släppt sin kamera och det inte finns några nya modeller från de andra tillverkarna. Nej, dessa mätningar måste göras minst halvårsvis för att vara något sånär rättvisande.

Tror du drar alldeles för stora växlar på dessa siffror. Nu kommer Nikon med sin D80 och Canon med sin 400D. Men jag ska bokmärka och se om man inte kan få fram siffror senare, för aug-sept-okt. När alla tillverkare har fått ut sina nyheter på marknaden.

Men man ska samtidigt inte förakta Sony och Pentax. Sony visste man skulle bli en värdig motståndare till jättarna. Det som är roligt att se är att Pentax har tagit sig upp och ur sin kris de hade, när de halkade efter i digitalracet.

IS är bra, men inte alltid. Tror dock att det lockar många förstagångsköpare. Men man ska tänka på även Sony bör nog sänka en del av sina priser på objektiv. För tittar vi på vad ett Sony 16-80/3.5-4.5 + 70-200/2.8 kostar så är det faktiskt 2500 kr dyrare än EF-S 17-55/2.8 IS + EF 70-200/2.8L IS och då har man ändå bättre ljusstyrka på normalzoomen. Jämför man med EF-S 17-85 som har något sämre ljusstyrka så blir prisskillnaden ännu större.

Naturligtvis är det bra för de som inte kräver så mycket och nöjer sig med enklare objektiv, men sett till systemet som en helhet så tror jag inte att det i det långa loppet har någon större betydelse. IS är inte så revolutionerande att man byter system.
 
Clubson skrev:
Jag fattar inte varför man ska ha is...
För mig är det helt självklart att man vill ha IS, det ger ju en sökare som är kanonstabil... Fast det gäller självklart bara så länge det är bilden som är stabiliserad och inte bara sensorn.
 
Visst är det väl så att IS i kameran bara kan fungera så länge bilden objektivet tecknar är större än sensorn.

Dvs, tekniken fungerar med dagens digitalkameror med icke-full-frame sensorer. Där finns ju marginal i den tecknade bildcirkeln där sensorn kan röra sig för att stabilisera bilden.

På motsvarande sätt är ju IS-objektiven byggda för att ge en bildcirkel som är större än sensorn i kameran.

Detta borde betyda att den dagen det blir standard med full-frame-sensorer, fungerar inte IS i kameran, och Sony måste krypa till korset och lägga IS:en i objektiven, på samma sätt som Canon m.fl.

Tänk då alla fotografer som investerat dyra pengar i fin optik utan IS, och måste byta ut denna mot de nya IS-varianterna.

Eftersom Canon redan nu kör hårt med full-frame kameror, är det inte så konstigt att de inte satsar på IS i kamerahuset, vilket ändå ter sig som en återvändsgränd.

Jag tycker verkligen det är konstigt att jag aldrig sett någon diskussion kring detta.

För kompaktdigitaler finns det naturligtvis inga problem att lägga IS:en i kamerahuset, men för systemkameror verkar det inte så klokt i det långa loppet...
 
Det är ju alltid lättare att växa från noll ;)

Håller med om att IS är en trevlig funktion, men tror inte Canon eller Nikon kommer gå under på för det.





Sten-Åke Sändh skrev:
Det ser ut som om det paradigmskifte när det gäller bildstabiliseringsteknik för DSLR:er som jag och en del andra trott ska komma de närmaste åren redan är här. Modellerna med bildstabilisering inbyggd i kamerahusen säljer så det ryker på andra modellers bekostnad.

Nu börjar en del siffror sippra ut om hur det går för Sony och Pentax på marknaden och det måste vara skakande läsning för främst Canon och Nikon. Sony har tagit 20% av den japanska DSLR-marknaden under sin första månad på marknaden och Pentax närmar sig 15. Detta resultat måste ha överträffat Sonys och Pentax vildaste fantasier och besanna Canons värsta mardrömmar.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601101&sid=a1tNArNUlcUU

Citat 1:

"Sony Digital SLR Is Third-Best Seller, Takes Share From Canon

By Kyoko Suzuki

Aug. 24 (Bloomberg) -- Sony Corp., the world's second- biggest consumer electronics maker, took more than a fifth of Japan's digital single-lens reflex camera market in its debut month, claiming third place after Canon Inc. and Nikon Corp., a market researcher said.

Sony, which began selling its ``alpha DSLR-A100'' on July 21, had a 21.6 percent share in the month and a 19 percent share in the three weeks to Aug. 20, compared with the Tokyo-based company's target for 10 percent of the global market this year, according to data compiled by BCN. "

Citat 2:

"Single-lens reflex cameras have become the most profitable part of the digital camera market, as price competition has driven margins lower for compact cameras. The models have interchangeable lenses and appeal to professionals and hobbyists.

Canon's market share fell to 33.3 percent in July from 51.6 percent in the previous month. Nikon's dropped to 27.4 percent, from 32.6 percent, partly because the dominant camera makers did not have new models. Canon's ``EOS Kiss Digital N,'' was the best-seller in July, and Nikon's ``D70s'' came in third. Both models were introduced in the first half of 2005. "

Citat 3:

Japan Digital SLR Market Share by Unit Sales
Vendor July June
==========================================
Canon 33.3% 51.6%
Nikon 27.4% 32.6%
Sony 21.6% 2.3%
Pentax 14.0% 7.6%
Olympus 2.8% 4.8%
Matsushita 0.8% 0.1%

Om detta är att lita på så har Canon förlorat marknadsandelar på DSLR:er så det bara dånar. De förlorar dem till Sony och Pentax som varit först ut med 10 Mp kameror med inbyggd bildstabilisering i kamerahuset. Det kommer förmodligen att bli gott om parkeringsplatser där Canons marknadsansvariga parkerat tidigare. Många har förlorat jobbet för mindre.
 
Jeppe skrev:
Ganska missvisande och intetsägande statistik. Att mäta en månad när Sony precis har släppt sin kamera och det inte finns några nya modeller från de andra tillverkarna. Nej, dessa mätningar måste göras minst halvårsvis för att vara något sånär rättvisande.

Tror du drar alldeles för stora växlar på dessa siffror. Nu kommer Nikon med sin D80 och Canon med sin 400D. Men jag ska bokmärka och se om man inte kan få fram siffror senare, för aug-sept-okt. När alla tillverkare har fått ut sina nyheter på marknaden.

Men man ska samtidigt inte förakta Sony och Pentax. Sony visste man skulle bli en värdig motståndare till jättarna. Det som är roligt att se är att Pentax har tagit sig upp och ur sin kris de hade, när de halkade efter i digitalracet.

IS är bra, men inte alltid. Tror dock att det lockar många förstagångsköpare. Men man ska tänka på även Sony bör nog sänka en del av sina priser på objektiv. För tittar vi på vad ett Sony 16-80/3.5-4.5 + 70-200/2.8 kostar så är det faktiskt 2500 kr dyrare än EF-S 17-55/2.8 IS + EF 70-200/2.8L IS och då har man ändå bättre ljusstyrka på normalzoomen. Jämför man med EF-S 17-85 som har något sämre ljusstyrka så blir prisskillnaden ännu större.

Naturligtvis är det bra för de som inte kräver så mycket och nöjer sig med enklare objektiv, men sett till systemet som en helhet så tror jag inte att det i det långa loppet har någon större betydelse. IS är inte så revolutionerande att man byter system.

Massmarknaden för DSLR:er är ännu ung. Håller med om att det blir intressant att se hur det ser ut när Canon och Nikon får ut 400D och D80. Jag skulle dock bli mycket förvånad om man lyckas ta sig tillbaka helt till sina förutvarande positioner bland förstagångsköparna med de profiler dessa kameror har. Det kommer dessutom att bli intressant att se vad Sony och Pentax mer har på lut. A100 är trots allt första försöket för Sony.

Sen håller jag med fullständigt om Sonys fullständigt huvudlösa prisprofil på optik. Det kan aldrig hålla.
 
Angående älgar på 1/20 sek. så är nog risken att älgens omgivning blir skarp medans älgen kommer att vara suddig pga dess rörelser som du inte kan frysa.
 
ÖrjanH skrev:
Visst är det väl så att IS i kameran bara kan fungera så länge bilden objektivet tecknar är större än sensorn.

...

Jag tycker verkligen det är konstigt att jag aldrig sett någon diskussion kring detta.

Rörelsen det handlar om vid normalt skak är några pixlar på sensorn, dvs några tiotals mikrometer. Det är försumbart jämfört med hur stor bild objektivet tecknar.

Johannes
 
Johannes-S skrev:
Rörelsen det handlar om vid normalt skak är några pixlar på sensorn, dvs några tiotals mikrometer. Det är försumbart jämfört med hur stor bild objektivet tecknar.

Johannes

5 mm utslag åt alla håll lär pentax CCD shift kunna göra,

ska bli intressant att se om nån får till samma funktion i en FF-kamera
 
Vet någon egentligen vad statistiken visar? Sony har nog inte tagit någon större ny marknadsandel ännu, dom har väl snarare köpt en existerande kundkrets (KM-ägare som uppdaterar). I sådana fall är det "ljug med statistik" som vanligt.
 
ÖrjanH skrev:
Visst är det väl så att IS i kameran bara kan fungera så länge bilden objektivet tecknar är större än sensorn.

Dvs, tekniken fungerar med dagens digitalkameror med icke-full-frame sensorer. Där finns ju marginal i den tecknade bildcirkeln där sensorn kan röra sig för att stabilisera bilden.

På motsvarande sätt är ju IS-objektiven byggda för att ge en bildcirkel som är större än sensorn i kameran.

Detta borde betyda att den dagen det blir standard med full-frame-sensorer, fungerar inte IS i kameran, och Sony måste krypa till korset och lägga IS:en i objektiven, på samma sätt som Canon m.fl.

Tänk då alla fotografer som investerat dyra pengar i fin optik utan IS, och måste byta ut denna mot de nya IS-varianterna.

Eftersom Canon redan nu kör hårt med full-frame kameror, är det inte så konstigt att de inte satsar på IS i kamerahuset, vilket ändå ter sig som en återvändsgränd.

Jag tycker verkligen det är konstigt att jag aldrig sett någon diskussion kring detta.

För kompaktdigitaler finns det naturligtvis inga problem att lägga IS:en i kamerahuset, men för systemkameror verkar det inte så klokt i det långa loppet...

Du får nog fundera lite igen över det du skrev. Jag kanske missuppfattar dig, men IS-objektiven är på intet sätt annorlunda konstruerade i frågan om storleken på bildcirklen. Likaså är alla EF-S och Nikons DX (och Sigmas DC etc.) konstruerade för en bildcirkel som är anpassad mot APS-C sensorer. IS eller ej spelar ingen roll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.