Annons

Jätteförstoring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste i en PS-bok att man skulle förstora upp bilden 10% i taget så blir det av någon anledning snyggare.
//Axel
 
Vi läser nog Michaels fråga anorlunda...

Även om han interpolerar upp bilden så hamnar den ju inte automatiskt på en fondvägg för det.

Jag har ingen aning om vad det billigaste alternativet är, men på crimson skulle du kunna printa två remsor på 2x1 meter.

Med crimsons frontweb prefix-tjänst så skulle det kosta 1480 kronor, plus moms.
 
Askel skrev:
Läste i en PS-bok att man skulle förstora upp bilden 10% i taget så blir det av någon anledning snyggare.
//Axel


Har hört olika bud om detta.

Jag personligen tror att det är jämt lopp, att ta det stegvis eller allt på en gång..

Jag har testat lite och ser ingen diff.. Men det kanske är mätbara skillnader.



MVH Niclas,
 
Om det nu är så pass mycket bättre att interpolera med 10% och itteration, varför finns det inte en lite ruta som man kan klicka i, så att detta sker med automatik?

Det måste vara en baggis för Adobe att göra ett litet scrippt som itterar interpolationen upp till önskad upplösning och koppla denna till en klickbar ruta.

Eftersom alternativet inte finns så tror jag att Adobe själva har utvärderat detta förfarande och finner ingen störra skillnad.
 
För större originalbilder (många pixlar) finns det inget skäl att stega i flera små steg.

Tycker jag alltså (som har testat detta hundratals gånger).

Har du äldre version av Photoshop, 6 eller äldre, kan det dock vara skäl att skala felra gånger.

Numera använder Photoshop, enligt obekräftade rykten från alfatestare, stegvis skalning inbyggt i den normala skalningen.

För bilder som är mindre, kanske en webbild som skall tryckas, är det läge att skala i många små steg.
 
Möjligtvis får du en softare interpoliering mellan pixlarna om du kör i 10% intervaller.

Då en stor expansion gör ev. en mer linjär interpoliering mellan pixel 1 och 2 medans mindre intervaller gör lite mindre steg (då nästa steg interpolierar även mellan de nya pixlarna).
 
Det blir softare (mindre hackigt längs kanter/linjer) men när bilderna har många pixlar från början ser det bara något ”suddigare” ut.
 
Sans skrev:
Vad innebär 'interpolera'?

:: Susanne ::


Istället för att använda de pixlar en fil har så bestämmer du att att en större bild fylls ut med fler pixlar.

Om man inte ökar pixelantalet utan bara storleken så skulle man se varje pixel som rutor i bilden= mindre fint...

Mvh Niclas,
 
Nome Nescio skrev:
Om det nu är så pass mycket bättre att interpolera med 10% och itteration, varför finns det inte en lite ruta som man kan klicka i, så att detta sker med automatik?

Det måste vara en baggis för Adobe att göra ett litet scrippt som itterar interpolationen upp till önskad upplösning och koppla denna till en klickbar ruta.

Eftersom alternativet inte finns så tror jag att Adobe själva har utvärderat detta förfarande och finner ingen störra skillnad.

Alternativet finns! "Bikubisk mjukare" när man ökar storleken och "Bikubisk skarpare" när man drar ner bildstorleken!

EDIT: (från och med CS tror jag)
 
Om det handlar om att printa ut bilden i ett stycke 200 x 200 cm finns det andra alternativ också.

Big Image i Täby fixar ut det i ett stycke på i princip vilket material som helst. De kan också hjälpa till med konfetion och montage om det behövs.

Kontakta dem och ta ett snack om original osv. De är fantastiska på att fixa till det mesta så det ser bra ut.

www.bigimage.se

08-630 32 00

Micke
 
Jag skulle personligen tagit kontakt med tryckeriet Printley. Dom kan garanterat printa ut den precis som du vill ha den. Dom är otroligt bra! Jag ska själv göra det snart. Jag ska dock skriva ut det på ett papper/tyg som liknar målar duk med struktur. Sedan ska jag häfta upp bilden på en ram.

Lycka till hur du än gör!

MVH/
Johan

www.printley.se

Ps. BigImage och Printley har ungefär samma resurser, kolla vem som verkar billigast o bäst Ds.
 
Senast ändrad:
har läst att det är bäst att interpolera i raw formatet som fujifilm kamerorna gör, vet inte om det går att göra i PS med raw-filer..
Har provat med min finepix att fota med 12MP och det funkar bra trots att det är fördubbling av storleken så om du har 6MP då skulle det gå bra att dubbla den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.