ANNONS
Annons

Jämföra objektiv med låg bländare o stabbe.

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hej. Hur ska jag tänka när jag ska jämföra objektiv med bra bländare med objektiv med nån typ av bildstabilisator som ska tillåta slutartider som är 3-4 steg längre. Kan man jämföra ett objektiv med ljusstyrka 2.8 med ett med ljusstyrka 5.6 och stabilisering? Om vi bara snackar skakningsoskärpa. Stabiliseringen funkar säkert bra till orörliga motiv men så fort det rör sig är ju tiden det viktiga så användningsområdena är ju olika men ändå..

Vilka bländarsteg finns det och vad motsvarar ett steg i bländare i tid? Har sett lite olika skalor med steg nämligen....

Tex om man jämför ett objektiv med bländare 5.6 eller6.3 med ett som har bländare 2.8. Hur många bländarsteg är det och hur många steg i tid motsvarar det?

Väljer mellan ett Tamron 70-200/2.8(+ev en 2x konverter för längre bränvidd) och ett 200-500/5-6.3. Har funderat på Sigmas nya 150-500 med stabbe oxå men tvekar då jag hört att Sigma kan bråka med Canon.

Vist är det en kompromiss med konverter men man får ju ett bättre objektiv upp till 200mm samt en acceptabel och billig lösning de ggr man vill upp i Bränvidd, en solig dag på en djurpark tex.

Är jag helt fel ute i att tänka att det är bättre/mer flexibelt med den lösningen än ett 200-500? Lägsta bränvidden kan ju ha betydelse den oxå... Blir ju 300mm på en Eos 40, lite väl mycke kanske....

/MAtte

Bländarstegen ökar med roten ur 2 för varje steg. Ungefär 1,4 alltså. det innebär att det är en fördubbling av bländartalet vartannat steg.
Skalan är:
1,0 - 1,4 - 1,8 - 2,0 - 2,8 - 3,5 - 4,0 - 5,6 - 8,0 - 11 - 16 - 22 - 32 - osv

Om man ökar bländarvärdet ett steg, t ex från 4 till 5,6 så behöver man dubbla exponeringstiden om man har samma ISO-inställning.

-- MW

Ok, så om stabiliseringen kompenserar tre steg på ett objektiv med bländare 5.6 och jag har ett objektiv med bländare 2.8 och får en slutar tid på 1/400 så kan slutartiden vara tre steg längre för o få en lika skarp bild på det men stabilisering. dvs 1/50s eller?? Med tanke på skakningsoskärpa på ett 400mm med regel slutartid=1/mm

Fattar jag rätt?

Senast ändrad:
Magnus W skrev:
Bländarstegen ökar med roten ur 2 för varje steg. Ungefär 1,4 alltså. det innebär att det är en fördubbling av bländartalet vartannat steg.
Skalan är:
1,0 - 1,4 - 1,8 - 2,0 - 2,8 - 3,5 - 4,0 - 5,6 - 8,0 - 11 - 16 - 22 - 32 - osv

Blev inte riktigt rätt där va?

De hela stegen bör väl vara:
1,0 - 1,4 - 2,0 - 2,8 - 4,0 - 5,6 - 8,0 - 11 - 16 - 22 - 32 - osv

Hela stegen?? De objektiv som har högsta bländare 6.3 då?? Nu blev det rörigt igen ;). HAr sett att man har olika steg för digitala och analoga kameror...

6,3 är 1/3 steg upp på skalan, 2/3 upp är 7,1 osv.
Mellan varje steg finns det två mellanliggande värden.

Ok, men det är dom hela man menar när man pratar om ett bländarsteg eller? Och en halvering av tiden gällande tidssteg...

Både ja och nej.
De flesta kameror idag ändrar bländaren i 1/3-steg. Ett helt bländarsteg blir alltså 3 * 1/3.

Om man bryter ner bländarstegen blir den
...4-4,5-5-5,6-6,3-7,1-8...osv, där varje steg är 1/3. (Jag tror inte många kan tredjedelsstegen i huvudet utan kan man bara grundvärdena ...4-5,6-8... enl ovan räcker det långt)

Det blir alltså även ett helt steg mellan 4,5 och 6,3. Precis som det blir mellan 4 och 5,6 resp 5,6 och 8.

Varje hela steg motsvarar sen dubblering eller halvering av slutartiden beroende på vilket håll man går.

campokatt skrev:
Ok, men det är dom hela man menar när man pratar om ett bländarsteg eller? Och en halvering av tiden gällande tidssteg...
Hela bländarsteg är 1.4 2 2.8 4 5.6 8 11 16 22 32 osv...
Mellan dem är en faktor 1.4 (eller exakt: roten ur 2)
Och ett bländarsteg motvarar en halvering (eller dubbling) av tiden

campokatt skrev:
Med tanke på skakningsoskärpa på ett 400mm med regel slutartid=1/mm
Den tumregeln brukar användas för småbildsformatet, så om man ska tillämpa tumregeln för kameror med APS-C-sensorer bör man ha en slutartid som är 1.6x kortare.

js1 skrev:
Blev inte riktigt rätt där va?

De hela stegen bör väl vara:
1,0 - 1,4 - 2,0 - 2,8 - 4,0 - 5,6 - 8,0 - 11 - 16 - 22 - 32 - osv
Nej det blev tokfel. Jag tar tillbaka.
Så går det när man klipper in en fusktabell man har liggande.

skäms lite nu -- MW

Ok, tackar för många svar. Har lärt mig en del.
Det jag igentligen vill komma fram till är hur mycke jag kommer ångra mig när jag sitter där med Tamrons 70-200/2.8 + 2Xkonverter att jag inte köpte ett objektiv med stabilisator....

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto