Lena Hultsfred
Medlem
Hur gör man bäst om man vill ta fram 8-10 bilder av samma motiv och jämföra vilka man vill behålla och vilka man kan skippa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur gör man bäst om man vill ta fram 8-10 bilder av samma motiv och jämföra vilka man vill behålla och vilka man kan skippa?
Hur menar du? Har du redan 8-10 liknande bilder som du vill jämföra? Eller vill du utgå från en bild och göra 8-10 varianter, som du sen ska jämföra?
Ooops, jag menade 8-10 olika bilder på samma motiv. Jag har inte Lightroom utan Photoshop 10.
Det är fortfarande lite oklart. Har du 8-10 olika individuella bildfiler? Jag antar att det är så du menar? Att du tagit 8-10 liknande bilder, och nu vill du jämföra dem för att se vilka du ska spara och vilka du kan slänga? Eller utgår du från en enda bildfil och vill skapa 8-10 nya olika varianter?
Är det JPG eller råbilder?
Om det är JPG så är väl det enklaste att bara dubbelklicka på dem så visas de i din normala bildvisare. Och så bläddrar du igenom dem. Om det är Windows vanliga bildvisare så kan du ju trycka på delete-knappen medan du är inne i bildvisningen för att ta bort den bild som visas.
Eller vill du ha en "ljusbordsfunktion" där du ser alla 8-10 bilder samtidigt och vill kunna göra ditt urval därifrån? Lightroom har som sagt en funktion för detta. Vet inte hur Photoshop 10 (Elements?) fungerar.
Det är ljusbordsfunktionen jag är ute efter. Jag tar mycket fågelbilder och det händer att jag har ett stort antal som jag vill jämföra och gallra. Måste jag köpa lightroom för det eller funkar det med något annat program?