Oj, jag loggade ut , men jag är fortfarande vaken, så jag tänkte svara..
Tack så mkt för alla tips, även om jag inte vet om jag blev klokare för tillfället iaf..
Antar att jag vill fota mest objekt, i olika ljus, och ute i dagsljus, med olika fokus och skärpa. Och lite porträtt.
Jag vill väl snarare ta personligt "konstnärliga" bilder med olika tekniker än jätteskarpa/naturella högupplösningsbilder på ex. naturmotiv, snitsiga urbana bensinmackar, softade reklammotiv eller liknande vilket är vad jag förknippar med de dyraste kamerorna rent tekniskt..men jag vill ju gärna kunna se vad jag tagit kort på också, alltså inte superupplösning men ändå en viss tydlighet...
Gärna lite finesser när det gäller ljus/skugga, diverse fokus, skärpa förstås osv. jag vet ju inget alls men det här är väl det grundläggande, eller..? Annars är det väl mer skärpan o upplösning samt fler finesser som plussar på de dyrare kamerorna(?), vilket jag antar att jag får strunta i och det är ok. Jag vill mest bara komma igång men inte köra fast bara för att jag har för dålig, tråkig teknik eller ingen alls.
För mig känns inte saker som upplösningen jätteviktig i nuläget, viktigare att jag kan experimentera samt förstås ta riktiga bilder av saker med skärpa, fokus, ljus etc, och inte bara fota av ngt som man gör med helt vanliga amatörkameror.
Larsa: Jag har redan fått tag i en gammal analog systemkamera, som jag tyvärr inte kan kolla vad det är för nån nu, men det är en gammal Nikon-nånting ( då var den dyr, så den är nog rätt bra) systemkamera från - 72
, som jag inte vet om den är nåt att ha (?) men som tydligen skulle gå att ta med till bas-fotokursen jag ska börja till våren. Så därför ville jag kompletera med en digital s-kamera nu, det verkar också som att man snabbt kommer in i digitalfotandet även som nybörjare eftersom det är så smidigt och bra teknik. Funkar den här kameran eller ska jag satsa på, som du sa, en ny bättre analog och sen köpa den dära 5000-7000 krs DSLR:n när jag fotat med den ett tag? Annars kan jag tänka mig att köpa en halvbra/halvok DSLR (tack för den termen!
) redan nu att ha ett tag ( för jag vågar ju inte köpa en åttatusen-spänns direkt precis, jag har alltså aldrig fotat NÅT förut, känner mig ganska ambitiös dock ) så länge den går att leka lite med och inte tar allt för usla bilder, alltså det måste ju finnas nån mening med det.
Ok, mkt förvirring här, och jag förstår om det är svårt att ge tips, det är verkligen grundkurs för mig, men finns det nån tråd om vilka kameror som är rutinmässigt bra i olika prisklasser, eller om nån har lust att svara på det?
Era förslag är alltså :
en begagnad Eos 300D etc för ca 4500 pix
en snäppet dyrare digital-system, vilka? dynax 5d, är den bra? vilka andra är stabila, bra, dock spännande val liksom?
David och Robert, ni skrev att en kompaktkamera kunde funka som komplement, men kan man verkligen få till några egenkomponerade foton av den?
Jag antar att det går med bra digitala, men hur stor skillnad är det egentligen i autofokus och skärpedjup osv?
Eh, mycket frågor.