Annons

IXUS 430 eller 500

Produkter
(logga in för att koppla)

Styrbjorn

Ny medlem
Vilken av IXUS-modellerna 430 och 500 skall man välja, om man inte stirrar sig blind på den extra megapixeln?

Finns det några andra märkan man skall ta sig en närmare titt på?

430 vs. 500

Jag tycker inte att det är värt att lägga tusen spänn för en extra MP. Ixus är inte snabbasst på marknaden men den tar underbara bilder! En 4MP bild i datorn är cirka 80x60 cm stor. Det kan du skriva ut A3 med. Lägg de extra pengarna på ett minneskort eller ett extrabatteri tycker jag.

Re: 430 vs. 500

Fridykarn skrev:
Jag tycker inte att det är värt att lägga tusen spänn för en extra MP. Ixus är inte snabbasst på marknaden men den tar underbara bilder! En 4MP bild i datorn är cirka 80x60 cm stor. Det kan du skriva ut A3 med. Lägg de extra pengarna på ett minneskort eller ett extrabatteri tycker jag.

Håller med. Välj 430 istället och köp till denna superba väska istället
Canon SC-PS300

Du får plats med kameran + extraminne + extrabatteri i väskan, och du fäster den lätt i bältet.

Min fru har den kombinationen och hon är helnöjd med kvaliten på både kamera, väska och foton från kameran.

/Håkan

Jag stod inför samma val, och valde 430. Anledningen till mitt val av 430 är att kamerorna har samma objektiv och samma storlek på image sensor. Jag kan knappast förvänta mej att få ut mer detaljer från IXUS 500 då begänsningen ligger i objektivet. I och med att sensorerna är lika stora kommer varje enskild pixel att ha en mindre yta på IXUS 500 vilket betyder att denna signal måste förstärkas mer vilket ger mer brus. Hade man haft ett bättre objektiv på 500 eller en störra sensor skulle kanske beslutet blivit ett annat.

Roine W

Roinew skrev:
Jag stod inför samma val, och valde 430. Anledningen till mitt val av 430 är att kamerorna har samma objektiv och samma storlek på image sensor. Jag kan knappast förvänta mej att få ut mer detaljer från IXUS 500 då begänsningen ligger i objektivet. I och med att sensorerna är lika stora kommer varje enskild pixel att ha en mindre yta på IXUS 500 vilket betyder att denna signal måste förstärkas mer vilket ger mer brus. Hade man haft ett bättre objektiv på 500 eller en störra sensor skulle kanske beslutet blivit ett annat.

Roine W

Precis så tänkte vi när vi valde 430 istället för 500.

:) Håkan

Tackar, precis vad jag tänkte...

Bara att priset skiljer med 500 kr. Har hittat 500:an för 3800:- Ändrar detta något?

Precis som de andra säger är det inte värt de extra pixlarna.
Däremot kan 500 filma med ljud, det går inte med 430. Men det kanske inte är så viktigt.

Re: Fel

hakanv skrev:
Man kan filma med ljud med 430!

;-) Håkan
Kan man? Nu blir jag glad! Har en 430, men inte hittat funktionen. Ska kolla bruksen, eller om jag får vara slö och fråga hur?

***edit: hittade hur man gör****

Re: Re: Fel

Calle S skrev:
Kan man? Nu blir jag glad! Har en 430, men inte hittat funktionen. Ska kolla bruksen, eller om jag får vara slö och fråga hur?

***edit: hittade hur man gör****

Vrid vänstra ratten till filmkameran, sen är det bara tuta o köra i max tre minuter beroende på vilken storlek på minnet du har.

Tänk bara på att du måste zooma innan du startar filmningen, eftersom att du inte kan zooma under filmning.

Re: Re: Re: Fel

hakanv skrev:
Vrid vänstra ratten till filmkameran, sen är det bara tuta o köra.

Jag hade stängt av ljudet i menyerna, störde ihjäl mig på alla pip och biip-ljud. Men det var visst filmljudet jag tagit bort. Får skylla på att jag är van vid Nikon:)

Jag var väldigt inne på en Ixus förut, innan jag blev mer intresserad och köpte en Digital Rebel. Då var jag väldigt kluven, och gjorde en hel del research på kamerorna. Och det är inte bara MP som skiljer.

Saxat från imaging-resource ang. skillnaderna mellan 430 och 500.
# Slightly lower resolution. (No surprise there, 4 megapixels vs 5.)
# Slightly less contrast under harsh lighting. (A good feature, but the difference is pretty minor.)
# Somewhat better flash color balance under incandescent lighting. (A pretty noticeable difference.)
# Slightly less image noise. (A slight difference.)
# A somewhat shorter flash range. (A pretty noticeable difference.)
# Slightly faster cycle time. (A very minor difference.)
# No 640x480 resolution movie mode. (An issue, if you like high-res movies.)
# A retail price (at introduction) that's about $100 less (making it a noticeably better deal.)

Mvh, Micke

Jag valde 500 pga av att jag ofta beskär bilderna krafigt och vill ha lite mer spelrum i pixlar.Det är nog mest akademiskt och fåfängt. Har inte märkt av något brus som alla tjatar om, men det verkar vara så att testarna testar med kameran insrälld på 400 ASA.....

Ixus 500 bild..

hmm

Roinew skrev:

Roine W

Är detta en teori eller finns det någon förutom personen ovanför mig som verkligen ÄGER en IXUS 500 och har upplevt brus och kan konstatera att det är ett problem?

Re: hmm

OneWeak skrev:
Är detta en teori eller finns det någon förutom personen ovanför mig som verkligen ÄGER en IXUS 500 och har upplevt brus och kan konstatera att det är ett problem?
Det tror jag inte. Folk stirrar sig blinda på jämförelsebilder, och konstaterar att den ena brusar lite mer när man tittar på bilderna uppförstorade på datorskärmen.
Gör man sedan papperskopior tror jag knappast det spelar någon roll.
Jag valde 430 eftersom jag inte tyckte mig behöva de extra pixlarna; jag behövde en ren party/ta med jämt och ständigt-kamera med anständig bildkvalite, och jag kommer knappast göra större kopior än 10*15 från den.

men man kan ändra skärpdjupet på båda lika bra då? för det är ju viktigt trots att kameran är en "lättviktare".

Enda sätt jag vet är att ändra brännvidden. Lång=kort skärpedjup och kort brännvidd lång skärpedjup.

Inget man kan använda vetenskapligt, men varför ska man gör vetenskap av nåt som är kul?

jaha... för jag hade ett antal otrevliga stunder med min väns äldre ixus modell. jag ville ha kort skärpdjup så jag va tvungen att zoomade in på det jag skulle fota men fokusen la sig ständigt i bakgrunden... har ingenting förändrats sedan dess?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar