Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
IXUS 430 eller 500
- Trådstartare Styrbjorn
- Start datum
Fridykarn
Aktiv medlem
430 vs. 500
Jag tycker inte att det är värt att lägga tusen spänn för en extra MP. Ixus är inte snabbasst på marknaden men den tar underbara bilder! En 4MP bild i datorn är cirka 80x60 cm stor. Det kan du skriva ut A3 med. Lägg de extra pengarna på ett minneskort eller ett extrabatteri tycker jag.
Jag tycker inte att det är värt att lägga tusen spänn för en extra MP. Ixus är inte snabbasst på marknaden men den tar underbara bilder! En 4MP bild i datorn är cirka 80x60 cm stor. Det kan du skriva ut A3 med. Lägg de extra pengarna på ett minneskort eller ett extrabatteri tycker jag.
hakanv
Aktiv medlem
Re: 430 vs. 500
Håller med. Välj 430 istället och köp till denna superba väska istället
Canon SC-PS300
Du får plats med kameran + extraminne + extrabatteri i väskan, och du fäster den lätt i bältet.
Min fru har den kombinationen och hon är helnöjd med kvaliten på både kamera, väska och foton från kameran.
/Håkan
Fridykarn skrev:
Håller med. Välj 430 istället och köp till denna superba väska istället
Canon SC-PS300
Du får plats med kameran + extraminne + extrabatteri i väskan, och du fäster den lätt i bältet.
Min fru har den kombinationen och hon är helnöjd med kvaliten på både kamera, väska och foton från kameran.
/Håkan
Roinew
Aktiv medlem
Jag stod inför samma val, och valde 430. Anledningen till mitt val av 430 är att kamerorna har samma objektiv och samma storlek på image sensor. Jag kan knappast förvänta mej att få ut mer detaljer från IXUS 500 då begänsningen ligger i objektivet. I och med att sensorerna är lika stora kommer varje enskild pixel att ha en mindre yta på IXUS 500 vilket betyder att denna signal måste förstärkas mer vilket ger mer brus. Hade man haft ett bättre objektiv på 500 eller en störra sensor skulle kanske beslutet blivit ett annat.
Roine W
Roine W
hakanv
Aktiv medlem
Roinew skrev:
Jag stod inför samma val, och valde 430. Anledningen till mitt val av 430 är att kamerorna har samma objektiv och samma storlek på image sensor. Jag kan knappast förvänta mej att få ut mer detaljer från IXUS 500 då begänsningen ligger i objektivet. I och med att sensorerna är lika stora kommer varje enskild pixel att ha en mindre yta på IXUS 500 vilket betyder att denna signal måste förstärkas mer vilket ger mer brus. Hade man haft ett bättre objektiv på 500 eller en störra sensor skulle kanske beslutet blivit ett annat.
Roine W
Precis så tänkte vi när vi valde 430 istället för 500.
Håkan
hakanv
Aktiv medlem
Fel
Man kan filma med ljud med 430!
;-) Håkan
Calle S skrev:
Precis som de andra säger är det inte värt de extra pixlarna.
Däremot kan 500 filma med ljud, det går inte med 430. Men det kanske inte är så viktigt.
;-) Håkan
Re: Fel
***edit: hittade hur man gör****
Kan man? Nu blir jag glad! Har en 430, men inte hittat funktionen. Ska kolla bruksen, eller om jag får vara slö och fråga hur?hakanv skrev:
;-) Håkan
hakanv
Aktiv medlem
Re: Re: Fel
Vrid vänstra ratten till filmkameran, sen är det bara tuta o köra i max tre minuter beroende på vilken storlek på minnet du har.
Tänk bara på att du måste zooma innan du startar filmningen, eftersom att du inte kan zooma under filmning.
Håkan
Calle S skrev:
Kan man? Nu blir jag glad! Har en 430, men inte hittat funktionen. Ska kolla bruksen, eller om jag får vara slö och fråga hur?
Vrid vänstra ratten till filmkameran, sen är det bara tuta o köra i max tre minuter beroende på vilken storlek på minnet du har.
Tänk bara på att du måste zooma innan du startar filmningen, eftersom att du inte kan zooma under filmning.
Håkan
Re: Re: Re: Fel
Jag hade stängt av ljudet i menyerna, störde ihjäl mig på alla pip och biip-ljud. Men det var visst filmljudet jag tagit bort. Får skylla på att jag är van vid Nikonhakanv skrev:
Vrid vänstra ratten till filmkameran, sen är det bara tuta o köra.
Håkan
induce
Aktiv medlem
Jag var väldigt inne på en Ixus förut, innan jag blev mer intresserad och köpte en Digital Rebel. Då var jag väldigt kluven, och gjorde en hel del research på kamerorna. Och det är inte bara MP som skiljer.
Saxat från imaging-resource ang. skillnaderna mellan 430 och 500.
Mvh, Micke
Saxat från imaging-resource ang. skillnaderna mellan 430 och 500.
# Slightly lower resolution. (No surprise there, 4 megapixels vs 5.)
# Slightly less contrast under harsh lighting. (A good feature, but the difference is pretty minor.)
# Somewhat better flash color balance under incandescent lighting. (A pretty noticeable difference.)
# Slightly less image noise. (A slight difference.)
# A somewhat shorter flash range. (A pretty noticeable difference.)
# Slightly faster cycle time. (A very minor difference.)
# No 640x480 resolution movie mode. (An issue, if you like high-res movies.)
# A retail price (at introduction) that's about $100 less (making it a noticeably better deal.)
Mvh, Micke
barret
Aktiv medlem
Jag valde 500 pga av att jag ofta beskär bilderna krafigt och vill ha lite mer spelrum i pixlar.Det är nog mest akademiskt och fåfängt. Har inte märkt av något brus som alla tjatar om, men det verkar vara så att testarna testar med kameran insrälld på 400 ASA.....
Ixus 500 bild..
Ixus 500 bild..
OneWeak
Guest
hmm
Är detta en teori eller finns det någon förutom personen ovanför mig som verkligen ÄGER en IXUS 500 och har upplevt brus och kan konstatera att det är ett problem?
Roinew skrev:
Roine W
Är detta en teori eller finns det någon förutom personen ovanför mig som verkligen ÄGER en IXUS 500 och har upplevt brus och kan konstatera att det är ett problem?
Re: hmm
Gör man sedan papperskopior tror jag knappast det spelar någon roll.
Jag valde 430 eftersom jag inte tyckte mig behöva de extra pixlarna; jag behövde en ren party/ta med jämt och ständigt-kamera med anständig bildkvalite, och jag kommer knappast göra större kopior än 10*15 från den.
Det tror jag inte. Folk stirrar sig blinda på jämförelsebilder, och konstaterar att den ena brusar lite mer när man tittar på bilderna uppförstorade på datorskärmen.OneWeak skrev:
Gör man sedan papperskopior tror jag knappast det spelar någon roll.
Jag valde 430 eftersom jag inte tyckte mig behöva de extra pixlarna; jag behövde en ren party/ta med jämt och ständigt-kamera med anständig bildkvalite, och jag kommer knappast göra större kopior än 10*15 från den.