Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
iSTOCKphoto.com
- Trådstartare AndreasJönsson
- Start datum
iSolen.se
Guest
En fråga till er som säljer bilder; hur många bilder har ni uppladdade och hur mycket säljer ni? Nu har jag inga bilder uppladdade på iSTOCKphoto, men däremot har jag några uppe på Bigstockphoto och Fotolia, men har inte fått några sålda än, lyckas inte ens få många views överhuvudtaget. Jag antar dock att detta främst beror på att jag har för få bilder uppe för att folk ens ska lyckas hitta dom?
Om du inte får några "views" (= clicks) får du inte heller några "Sales" förstås.
Hur man får views?
1. Keywording. Har du fått till bra sökord? Gör några sökningar och se vad för nyckelord som används för liknande bilder. Se till att du har relevanta sökord. Det finns flera verktyg för att hjälpa till med detta.
2. Kategorier. Jobbigt men funkar.
3. Tumnageloptimering. Hittade på ordet för jag tror inte jag hört det förut. Om bilden ser bra ut i tumnagelstorlek kommer du få views. Får du views får du sales. För mina bilder som säljer på istock får jag c:a en bild såld för 20 tittar.
4. Marknadsför dina bilder. Korslänkar, separat websajt...använd din fantasi. Kolla reglerna bara så du inte gör något som inte är tillåtet.
5. Titeln på bilder på istock detekteras av google. Dvs se till att ha en rättvisande tydlig titel.
6. Akta dig för spam...keywordspamming eller annan typ av irrelevant beskrivning kan ge oväntade minuspoäng.
gunnargren
Aktiv medlem
Keywording funkar igen,
Hur går det för er förresten? 2010 hade för mig en fantastisk start. 2011 verkar ligga på snittet.
För mig har det varit tvärtom, 2010 var en katastrof ungefär hälften mot 2009 med fler bilder. Men 2011 har startat riktigt bra.
Henrik_L
Aktiv medlem
Nu är det verkligen dax att göra en utbetalning innan nåt annat händer. Men då måste jag ju ha ett sånt där paypal. Jag gick in dit och givetvis fanns det flera att välja mellan. Vilket ska man använda? För privatpersoner som handlar online tror jag det fanns. Är alla gratis?
remsan
Aktiv medlem
Nu är det verkligen dax att göra en utbetalning innan nåt annat händer. Men då måste jag ju ha ett sånt där paypal. Jag gick in dit och givetvis fanns det flera att välja mellan. Vilket ska man använda? För privatpersoner som handlar online tror jag det fanns. Är alla gratis?
Både paypal och moneybroker är grattis. Om andra har jag ingen aning.
Henrik_L
Aktiv medlem
Både paypal och moneybroker är grattis. Om andra har jag ingen aning.
Oki!
Jag menade paypal, det finns ju olika att välja på där inne när man ska välja. Jag har alltid stora svårigheter med sånt här. :/ Känns som rena grekiskan.
remsan
Aktiv medlem
Oki!
Jag menade paypal, det finns ju olika att välja på där inne när man ska välja. Jag har alltid stora svårigheter med sånt här. :/ Känns som rena grekiskan.
Privat givetvis. Sen kanske kommer dina pengar på ditt företagskonto, du kommer då att skatta för de när du får ut.
Henrik_L
Aktiv medlem
Privat givetvis. Sen kanske kommer dina pengar på ditt företagskonto, du kommer då att skatta för de när du får ut.
Hmmm jag vet inte vad ett företagskonto är heller
iSolen.se
Guest
Ni som använder modeller, avlönas dom på något sätt?
Det är upp till dig och modellen.
Det viktigaste är att du får en model release.
Modestil
Aktiv medlem
Skoterbilder
Jag har fotograferat min bror som kör skoter i pudersnö. Skickar in några foton till t.ex. fotolia och dreamstime m.fl. Har fixat model release och ändå får jag inget foto upp på hemsidorna - fast det finns massor av liknande foton redan där.
I ett mail står det att jag måste i princip redigera bort hela skotern! Product release?
Har alla fixat product release till sina skoterbilder och andra fordonsfoton?
Eller är mina foton helt enkelt för dåliga?
Jag har fotograferat min bror som kör skoter i pudersnö. Skickar in några foton till t.ex. fotolia och dreamstime m.fl. Har fixat model release och ändå får jag inget foto upp på hemsidorna - fast det finns massor av liknande foton redan där.
I ett mail står det att jag måste i princip redigera bort hela skotern! Product release?
Bilagor
iSolen.se
Guest
Logotyper måste alltid bort. Och närbilder på fordon går sällan igenom även utan logotyper.
Du kan ju använda nya Editorial dock.
Modestil
Aktiv medlem
Fotolia, snowmobile
Finns massor av liknande foton som jag vill kunna lägga upp. Vad är skillnaden?
Hm! Nu när jag tittar på det här fotot så är det väl bara att redigera bort "Tobe" (vit logo) på jackan?
Hm! Nu när jag tittar på det här fotot så är det väl bara att redigera bort "Tobe" (vit logo) på jackan?
Bilagor
iSolen.se
Guest
Fotolia, snowmobile
Bilder på bilar och motorcyklar kräver property release från istock. Antar att det är samma sak för skotrar. Är det i trafik brukar det går bra om man plockar bort logotyper och har modelrelease för föraren/na.
The Tor
Aktiv medlem
Kör själv över till Paypal. Inga avgifter,
Det stämmer inte riktigt. Även om Paypal-kontot är gratis så lägger dom på 2.5% på växelkursen när du skall föra över pengar till Sverige.
Jag har legat lågt med nya bilder ganska länge nu men iStocks "Editorial Only" kanske blir en nystart. Har laddat upp 27 bilder och alla har gått igenom.
iSolen.se
Guest
Förstår jag fel eller är det såhär - Om min bror äger skotern och skriver under estate/property release, är det okej då? Eller är det om man äger skotermärket? Känner mig rätt dum när jag försöker läsa det finstilta...
Din bror äger knappast varumärket Vem som äger skotern spelar ingen roll. Du måste fråga tillverkaren eller se till att den inte dominerar bilden.
Edit: det finns snöskotrar redan, så det kanske kan vara värt ett försök.
The Tor
Aktiv medlem
Förstår jag fel eller är det såhär - Om min bror äger skotern och skriver under estate/property release, är det okej då? Eller är det om man äger skotermärket? Känner mig rätt dum när jag försöker läsa det finstilta...
Om iStock använder samma regler för skotrar som man gör för bilar, motorcyklar och båtar så kan du behöva en property release från företaget som tillverkat skotern.
Exakt vad skrev dom i sin rejection?
Alternativet är att du skickar upp bilden som "Editorial Only". Då får inte bilden användas i reklamsammanhang.
gunnargren
Aktiv medlem
Någon som vet hur man gör för att köpa bilder för de crediter man har tjänat in på Dreamstime?