Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått en förfrågan om en bild som jag har på Dreamstime om en av deras köpare får köpa RAW filen på en bild som jag har där

Och undrar nu om jag blir av med rättigheten helt på bilden som jag givetvis har på flera ställen..
så måste jag ta bort bilderna på de övriga om jag säljer rättigheten på den bilden eller står jag fortfarande kvar som ägare av den ?
"

Jag skulle inte ge bort den RAW filen.
Om de erbjuder dig att köpa rättigheterna med rätt pris då kan du ge RAW filen, ta bort filen på alla sajter och även från din dator. Som sagt, för rätt pris :)
 
Usch vad jag känner att jag är i en annan (mycket lägre...) division.
Igår fick jag min första $100 från iStock, efter nästan 2 år. :)
 
Jag ger ju inte bort den.. dom har en kund som vill betala för den
Bilden i sig själv är absolut inte märkvärdig men frågan är om jag måste ta bort bilder på de övriga sajter som jag har den på om jag säljer en RAW fil ?
 
En fråga till er som är mer aktiva på iStockphoto än jag:

pratas det inte om två olika saker här?

Man kan antingen sälja en bild "fritt" flera gånger, eller också säljer man den för exklusivt bruk, dvs man lovar att inte sälja den till andra kunder. Detta oberoende av filformat, jpeg, tiff eller raw.

I detta fall har kunden frågat efter en raw-fil, och det handlar bara om pris för att de ska kunna få en egen bättre redigeringsbarhet. Detta har inget med exklusivitet / ensamrätt att göra.

Stämmer detta? Eller har iStockphoto kopplat råformat till ensamrätt?
 
Jag ger ju inte bort den.. dom har en kund som vill betala för den
Bilden i sig själv är absolut inte märkvärdig men frågan är om jag måste ta bort bilder på de övriga sajter som jag har den på om jag säljer en RAW fil ?

Nej, raw eller jpg (eller tiff) spelar ingen roll map dina rättigheter. Du kan lugnt sälja rawfilen utan att plocka bort någon jpg någonstans och de får inga extra rättigheter heller. Kör på bara.
 
dreamstime och scandinavian stock photo

Jag har fått mina första bilder godtagna av dreamstime och scandinavian stock photo. Bara det räcker för en nybörjare som mig. Nu skall jag vänta mina två år, som jag läste att Warbird skrev lite tidigare i den här tråden. Så får jag se om någon blir såld. ;o) Hav tröst det finns alltid någon som är ännu mera nybörjare!

Till saken.............finns några erfarenheter av just dessa två bildbyråer.
 
Jag har fått mina första bilder godtagna av dreamstime och scandinavian stock photo. Bara det räcker för en nybörjare som mig. Nu skall jag vänta mina två år, som jag läste att Warbird skrev lite tidigare i den här tråden. Så får jag se om någon blir såld. ;o) Hav tröst det finns alltid någon som är ännu mera nybörjare!

Till saken.............finns några erfarenheter av just dessa två bildbyråer.

:) Det blir nog inte så svårt att springa förbi mig. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med scandinavian stock photo. Dreamstime har jag lite bilder på, men där säljer jag knappt något. Jag laddar bara upp till iStock och Shutter nu. Men som sagt, jag säljer inte mycket. Men som en liten jämförelse/hint kan vara att jag har 40-50 bilder på vardera stället och nu i höst kommit över $100 på vardera stället.
Lycka till!
 
utbetalning

Ska snart ta ut pengarna på både istock och shutterstock. Någon som kan råda mig lite hur jag ska göra? Använder ni Paypal eller Check? Och i såna fall vicka avgifter ligger det på dessa?

Tack!
 
Nej, jag har varken fått post eller email så detta var en överraskning.

Som du säkert sett är det storm om ämnet, att fixa det administrativa är krångligt. SS betalar redan rätt dåligt så nu kommer det vara tveksamt om det är värt att lägga mer energi där. Bättre ladda upp till dreamstime och istockphoto.

Förra microstockbyrån som gjorde detta gick i kk rätt snart.

Pga det administrativa kommer jag från och med nu inte längre att rekommendera shutterstock, synd för försäljningen har ökat bra på sistone.

Man kan ju tycka att SS borde anlita några advokater som fixar alla papper åt fotograferna. Att man ska lägga ner dagar på att få ordning på allt är orimligt om man inte är en storspelare som kan leja ut arbetet.


jo sitter å läser mig framåt, intressant läsning måste jag säga. Kan ju meddela (tror redan att ni vet då det meddelanda ja svarar på e inlagd för ett bra tag sen) att dreamstime också har börjat med den där skatten, och förstår inte riktigt måste man fylla i blanketten å va händer sen då när taxeringsdagen kommer e de massa tjaffs man ska fylla i då?
 
Newbie

Hej.
Ursäkta en nybörjare.
Jag har ansökt om att få skicka in bilder till iStock.
Hur hittar jag modellrelease?
...duger det med de applikationer som säljs till iPhone eller har de speciella?

Utan att ha läst hela tråden: har ni något direkt "nybörjartips?"
Jag räknar med att gå rejält på pumpen o få lära mig massor, men tror näst intill religiöst på några av mina bilder!

Tack på förhand.

Garbis, Aneby
 
Hej.
Ursäkta en nybörjare.
Jag har ansökt om att få skicka in bilder till iStock.
Hur hittar jag modellrelease?
...duger det med de applikationer som säljs till iPhone eller har de speciella?

Utan att ha läst hela tråden: har ni något direkt "nybörjartips?"
Jag räknar med att gå rejält på pumpen o få lära mig massor, men tror näst intill religiöst på några av mina bilder!

Tack på förhand.

Garbis, Aneby

ja du ja e precis lika nybörjare som du å ja vet int de forumet verkar har kallnat lite grann, av de ja har läst (mycket intressant läsning du borde läsa tråden) så är nogrannhet viktigast. Och sen verkar de va "reklam bilder" som säljer, typ sånt som företag kan använda i broschyrer osv.

men ja e precis lika nybörjare som du så ja e int så duktig :p
 
Modellrelease är ett senare problem. Det viktigaste är att komma in på siten.
Man skickar in 3 bilder, de kollar upp de, är de inte nöjda så ber de dig skicka 3 andra bilder efter 3 dagar, sedan efter 7 dagar, 14 dagar osv tills de är nöjda med de.
Sedan börjar man skicka bilder för inspektion för försäljning. Då ska man ha modellrelease på de bilder som har ansikte som kan känna igen.
De modellrelease finns att ladda ner på istock hemsidan.

Lycka till.

Hej.
Ursäkta en nybörjare.
Jag har ansökt om att få skicka in bilder till iStock.
Hur hittar jag modellrelease?
...duger det med de applikationer som säljs till iPhone eller har de speciella?

Utan att ha läst hela tråden: har ni något direkt "nybörjartips?"
Jag räknar med att gå rejält på pumpen o få lära mig massor, men tror näst intill religiöst på några av mina bilder!

Tack på förhand.

Garbis, Aneby
 
nybörjartips som jag kan ge är att läsa denna tråd och ta till dig det som står i den..
om man tycker att tråden börja svalna så kan det bero på att de flesta frågor redan är besvarade här i tråden.

Det är rätt många som läser i denna tråd och är det något man undrar brukar det alltid vara någon som svarar.

ett litet tips jag kan ge är att vända om och göra något annat.. när ni väl har börjat sälja bilder kommer ni bara tänka på vilka bilder som går att sälja : )

Lycka till / Micke
 
En fråga till er som säljer bilder; hur många bilder har ni uppladdade och hur mycket säljer ni? Nu har jag inga bilder uppladdade på iSTOCKphoto, men däremot har jag några uppe på Bigstockphoto och Fotolia, men har inte fått några sålda än, lyckas inte ens få många views överhuvudtaget. Jag antar dock att detta främst beror på att jag har för få bilder uppe för att folk ens ska lyckas hitta dom?
 
de flesta länkar på sin profil till respektive konto på istock.
där kan du se antal bilder och nedladdningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.