Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Näe men jag menar inte att jag ska dra in en skitbra lön, det är väl att vara lite väl kaxig. Jag är helt enkelt urusel på såna här begrepp och siffror och jag vet inte ens vad en marginalskatt är. Tänkte bara om det stämmer att man får skatta bort hälften, då är det inte värt den tiden man lägger ner, hade mest tänkt att kunna finansiera en bra semester varje år kanske. Hamnar jag däremot på 20-30 % skatt är det ok tycker jag och då är det värt att lägga ner tid, för det är ju skoj med.

Om du har tjänat in 10 000kr och köpt en kamera/objektiv för mer så är ju saken biff. Bara att plocka ut pengarna.

Nej tvärt om, det är intjäningsåret som gäller, inte när du tar ut pengarna. Pengarna du tjänat är en skuld från bildbyrån till dig.

Aha! Jag trodde att man skulle redovisa allt man tagit ut under årets lopp och sen få en medelinkomst per månad för detta inför nästkommande år och betala skatt därefter. Jag har ju kvar på mina bildbyråer från två år tillbaka. Känns som det kommer bli en aning jobbigt att deklarera för detta. :)

Mostphotos

Scarlet skrev: "Någon av er som har erfarenhet av mostphoto?"

Henrik Larsson skrev: "har den erfarenheten att mostphotos fungerar mer som en community där man kan sätta betyg på varandas bilder. Jag laddade upp ett gäng bilder för ett par år sen och än idag inte en bild såld."

Jag tittade lite mer på mostphoto och kan nog säga att en del av de bilderna som finns på deras sida är riktigt dåliga. Så det säger väl allt. Plus de andra kommentarerna jag fick av er här. Tack!

Aha! Jag trodde att man skulle redovisa allt man tagit ut under årets lopp och sen få en medelinkomst per månad för detta inför nästkommande år och betala skatt därefter. Jag har ju kvar på mina bildbyråer från två år tillbaka. Känns som det kommer bli en aning jobbigt att deklarera för detta. :)

Deklarera är väl inte svårt men om de kollar utbetalning och ser att du fått utbetalt 2000 men deklarerar 1200 är det ju inget vidare.

Skulle låtsas att jag fått allt i år om jag vore du. Det går ju alltid att förklara och jag tror det är rätt säkert.

Deklarera är väl inte svårt men om de kollar utbetalning och ser att du fått utbetalt 2000 men deklarerar 1200 är det ju inget vidare.

Skulle låtsas att jag fått allt i år om jag vore du. Det går ju alltid att förklara och jag tror det är rätt säkert.

ja jag tror jag väntar tills nästa år och deklarerar hela summan jag får in i nästa april då. då kan det ju inte bli fel. kollade in dina bilder oxå, fyren är GRYM!

ja jag tror jag väntar tills nästa år och deklarerar hela summan jag får in i nästa april då. då kan det ju inte bli fel. kollade in dina bilder oxå, fyren är GRYM!

Jag sitter just och tittar på den och är förbryllad. Den var min bästäljare i november, sen upptäckte IS att den var rätt bra och lyfte in den i Vetta. Sedan dess har jag haft exakt 0 (noll) sales.

http://www.istockphoto.com/file_closeup.php?id=11223393

Andra bilder har sålt typ inget och så lyfts de in i Vetta och då börjat sälja.

Jag sitter just och tittar på den och är förbryllad. Den var min bästäljare i november, sen upptäckte IS att den var rätt bra och lyfte in den i Vetta. Sedan dess har jag haft exakt 0 (noll) sales.

http://www.istockphoto.com/file_closeup.php?id=11223393

Andra bilder har sålt typ inget och så lyfts de in i Vetta och då börjat sälja.
Har det inte varit problem med söken på Istock, har för mig att jag läst det på microstockforum men är inte säker.

Har fått en förfrågan om en bild som jag har på Dreamstime om en av deras köpare får köpa RAW filen på en bild som jag har där

Och undrar nu om jag blir av med rättigheten helt på bilden som jag givetvis har på flera ställen..
så måste jag ta bort bilderna på de övriga om jag säljer rättigheten på den bilden eller står jag fortfarande kvar som ägare av den ?

"
This notification was sent by a potential buyer, who is interested in downloading one of your files in additional format.
If you are able to provide such format, please use the following link to upload the file:
http://www.dreamstime.com/modify.php?imageid=XXXXXXXX
Buyer needs the raw image.
"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar