Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar en liten grej till, ni som fått utbetalningar, vet ni om man måste ta den är man nått 100 dollar eller kan man ha det innestående och ta ut när man vill?
 
Jag undrar en liten grej till, ni som fått utbetalningar, vet ni om man måste ta den är man nått 100 dollar eller kan man ha det innestående och ta ut när man vill?
Man måste inte ta ut pengarna så fort man har $100 på kontot. Det hade varit jäktigt för dom som drar in $100 i timmen annars. ;)
 
Sökte i min Portfolio på Istock och längst ner på sidan står det

Need more options?
Try this search at gettyimages.com for: Images or Video

gettyimages.com vad är det samma som Istock eller ?

Getty är mer som en traditionell bildbyrå. Bättre men dyrare bilder. Och de äger en rad sajter varav istockphoto är den största.

Och för er som inte gillar model och property releases kommer Getty snart sälja editorialbilder i sambarbete med istock, bilder som alltså är för dagstidningar och liknande och därför inte har något problem med logotyper osv.
 
Svåra att få igenom? Näe, det är ju bara att slänga upp kameran på ett stativ och plåta. Svåra att få sålda brukar det nog vara.

Ligger på £15.50 just nu på istock så jag ligger aningen efter min tidiga trend :)

Googla om isolering, du gör helt fel. Använd lasso och liknande verktyg och trimma kanten...men googla, det är en vetenskap.

Jag brukar istället isolera i kameran om jag kan, dvs jag fotar mot 100% vit bakgrund. Funkar för studioshots.

Med "isolera" antar jag att ni menar frilägga? En friläggning för mig innebär att man gör bakgrunden transparent på ett eller annat sätt. Dvs att man kan montera bilden i ett layoutprogram eller i PS ovanpå en annan bild eller bakgrund utan att bakgrunden ligger kvar som en vit platta. Det finns många sätt att göra detta. Det äldsta sättet (iaf i Photoshop) är att göra en vektorbana med ritstiftet. Det kräver en del övning innan man får till böjarna på ett snyggt sätt, men när man väl har lärt sig det är det det snabbaste och mest exakta sättet att frilägga. En nackdel med den metoden är att "banan" blir kvinskarp och det är inte snyggt när man har delar av motivet som befinner sig ur fokus. Men om man i stället använder banan (clipping path på engelska) för att göra en markering av vanligt slag kan man åstadkomma snygga resultat om man använder lagermask. När man gjort lagermasken med hjälp av markeringen kan man sudda kanterna på de delar av bilden som inte ligger i fokus.

Andra metoder som den (av mig) förhatliga trollstaven och magnetlassot, kan säkert fungera ibland, men man får väldigt mycket efterarbete om man vill ha ett resultat med hög kvalitet. De metoderna läcker in här och var och det blir lätt taggigt. Ritstiftet är en vektorlinje som får en upplösning på 2540 dpi i trycksammanhang, dvs knivskarp. En Trollstavsmarkering följer bildens pixlar. Ibland kan det fungera men för det mesta blir det ganska dåligt.

Att kunna behålla de naturliga skuggorna är också en stor fördel. De kan i t.ex. Indesign ställas in i "multiplicera" som betyder att de blandar sig med bakgrunden och därför ser helt naturliga ut. För många är kanske det här grekiska, men om någon är nyfiken på hur en PSD-bild kan se ut i frilagt skick inkl. skuggor kan man titta här: www.prepix.se/dragonfruit.psd.zip

(Banan finns kvar i path-paletten)
 

Bilagor

  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    22.5 KB · Visningar: 492
MR med i bilden ?

Vad gäller iStock och de andra:
Hur bifogar Ni modelreleas ? Bakas den in i bilden eller skickas den sparat ? Behöver man skicka med modelrelease eller räcker det med att man har en hemma i lådan ?

/ingemar
 
Scannar och bifogar. Måste skickas in.
Funktion för detta finns på Upload-sidan.
Samma med property-releases, om det är aktuellt.
 
Jo men man måste väl ändå komma in under boxen med lampan? min står på ett stort stativ och själva lampan är rätt hög. haha jag har köp en dyr lampjäkel och niu kör säkert med vanliga billiga och får tusen gånger bättre resultat. :p

Den står på ben. Det är väl bara att sätta på längre ben om du vill få plats med större lampor.

Vad har du för enorm lampa? Mina är inte små direkt.
 
Tänker ge detta med Istockphoto en chans i vinter och läser tråden med stort intresse. Tack för att ni håller liv i tråden grabbar och vill ni lägga till mig i ert nätverk så heter jag... http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=3189213

Har än så länge det lite tunt med bilder då jag glömt bort att jag överhuvudtaget hade bilder där men det skall det bli ändring på...
 
Hur styr man sökbarheten på bilderna på Istock.. kan man ha för många sök ord så att man inte når fram med bilden ?
 
oki.. jag använder mig av din sida till att ta fram orden för mina bilder och det tackar jag för.. det är inte lätt när man sitter där och har en hög med bilder : )

jag lade in en bild av vinterdäck men där gillade dom inte ordet "snow" till bilden.. lite märkligt : )
 
jag lade in en bild av vinterdäck men där gillade dom inte ordet "snow" till bilden.. lite märkligt : )
De har blivit mycket hårdare på senare tid, t.ex. vad gäller sådant "underförstått bildinnehåll" som du ger exempel på. Finns snö i bilden? Inte? Ja, då är risken att det skall stå som keyword ganska liten. Undantag finns så klart, men sunt förnuft och lite "keyword-ärlighet" är rätt väg i 99,9% av fallen.

Sätt dig in i köparens sits: han/hon söker på t.ex. "snö" -- vill man då i allmänhet få upp ett vinterdäck som förslag? Förmodligen väldigt sällan.

Sedan lär det också vara så, att sökalgoritmerna i viss mån premierar "adekvata och i mängd begränsade" keywords. Vet ej hur detta sker i detalj (det vet ingen utanför iStock), men det har sagts mer eller mindre rakt ut.

Summa summarum: Man vinner aldrig på keyword-spamming och det finns ingen id'e att fylla ut listan med maximala 50 keywords "bara för att man kan". Ägna den tiden åt att lägga upp fler bilder istället. Det vinner man nog mer på.
 
Sätt dig in i köparens sits: han/hon söker på t.ex. "snö" -- vill man då i allmänhet få upp ett vinterdäck som förslag? Förmodligen väldigt sällan.

Du har rätt men det var inte så jag tänkte när ordet snow skulle vara med.. vinterdäck har ju med snö att göra i min värld
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.