Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Så länge man inte har något överskott av hobbyverksamhet behöver man inte redovisa något för skattemyndigheten och givetvis inte skatta.

Jag hade för mig att allt som räknas sin vad ska man säga ett syfte att tjäna pengar inte räknas som hobbyverksamhet? Överskott lär jag ju knappast få i min livstid om man ska komma över inköpta kameragrejjer.
 
Aha! Men som sagt när man inte har något inkomst lär det bli lite luddigt. :) Har det varit en bra dag för dig idag förresten? Jag fick in 6 dollar så jag är skitnöjd! :p

jag deletade meddelandet då jag fått motsägelsefull information. Hoppas någon svarar om skatten.

Augusti-september har varit kanon.

Sålde en bild för 10 minuter sedan för 6.34 så det är över 10 dollar redan idag. skoj...
 
jag deletade meddelandet då jag fått motsägelsefull information. Hoppas någon svarar om skatten.

Augusti-september har varit kanon.

Sålde en bild för 10 minuter sedan för 6.34 så det är över 10 dollar redan idag. skoj...

Grattis! Har du någon länk till din port? Jag är nyfiken! Det du har på sin site är svinbra! Speciellt tågbilderna.
 
Det trodde jag med! Det känns ju lite orättvist att man kan plocka bär och sälja för låt oss säga 12 000 och inte behöva skatta. Det borde finnas ett sånt tak för bildförsäljing med.

Bärplockning har en undantagsregel.


Är det någon som pratat med skattemyndigheterna? Att en hobby kan ge lite pengar är inte riktigt samma sak som att aktivt fota och ladda upp i rent kommersiellt syfte.
 
Det är vanlig inkomstskatt, inget konstigt. På hela beloppet.
För att kunna dra av kamerautrustning måste du ha eget företag.
Nej då, det måste man inte alls. Man deklarerar enligt Skatteverkets principer för hobbyverksamhet och gör avdrag för kostnader (t ex avskrivning på utrustning). Hur man hanterar detta kan man läsa i en mycket bra broschyr som man kan ladda ner på www.skatteverket.se (sök på "hobbyverksamhet").
 
Nej då, det måste man inte alls. Man deklarerar enligt Skatteverkets principer för hobbyverksamhet och gör avdrag för kostnader (t ex avskrivning på utrustning). Hur man hanterar detta kan man läsa i en mycket bra broschyr som man kan ladda ner på www.skatteverket.se (sök på "hobbyverksamhet").

Jag nämnde ovan att jag fått lite blandad info och det finns också en länk

http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

Frågan är om det verkligen kan räknas som hobby eftersom det är så klart kommersiellt.
 
Vad som kan räknas som hobby är klart och enkelt definierat av Skatteverket i just den broschyr jag nämnde (och som du själv länkar till):

Det är mycket bra nyheter. Jag har fått motsatt information tidigare så jag tänker ringa för säkerhets skull.

Dela ut dagstidningar på fritiden räknas tex inte som hobby.
 
Senast ändrad:
Problemet är följande:

Om verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med
vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget
näringsverksamhet.

Alltså det kan bli en tolkningsfråga map "vinstsyfte".

Så om man vill vara säker bör man prata med skattemyndigheterna så man har torrt på fötterna.
 
Problemet är följande:
Om verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet.
Jag kan inte se att det skulle vara ett "problem". Om du uppfyller dessa krav är du ju kvalificerad för F-skattsedel (eller F/A-skattsedel) vilket, såvitt jag vet, inte innebär några nackdelar jämfört med att bedriva hobbyverksamhet.
 
Jag kan inte se att det skulle vara ett "problem". Om du uppfyller dessa krav är du ju kvalificerad för F-skattsedel (eller F/A-skattsedel) vilket, såvitt jag vet, inte innebär några nackdelar jämfört med att bedriva hobbyverksamhet.

Då måste man väl ha ett företag, men det kanske inte är så krångligt för den lilla omsättningen.

Har drivit ett svenskt HB och ett engelskt AB. Deklarationer, bokslut, momsredovisning etc var inte roliga.
 
Då måste man väl ha ett företag, men det kanske inte är så krångligt för den lilla omsättningen.

Har drivit ett svenskt HB och ett engelskt AB. Deklarationer, bokslut, momsredovisning etc var inte roliga.
Du måste också ha flera uppdragsgivare, annars kan Skattemydigheten se det som ett anställningsförhållande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.