Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som provat fotolia.com och som har erfarenhet av dem ?

Jag har några av mina bilder där och fick min första såld häromdagen... visst jag är inte rik på det men det är ändå kul att någon på denna jord ändå vill ha en bild från mig.. : )

Yuri Arcurs (världens största microstockare) tjänar grova pengar där och pratar varmt om sajten. Jag ska träffa honom nästa vecka och ska passa på att fråga om Fotolia. Jag är nämligen rätt besviken på just den sajten. Har sålt för en slant där men börjar misstänka att sajten har en rätt smal inriktning. Den får många lovord och de är grymt kinkiga med bilderna så jag har sett det som en utmaning att ens komma med. En del bilder ger knappt något medans andra försäljningar ger massor, mer än många andra sajter.

Kritiken sammanfattad:

+bra bilder på sajten
+hård granskning

-dålig motivation till varför din bild inte duger vid rejects
-otydlig inriktning, vad säljer?

Tror de gillar modellbilder mer än någon annan sajt men det är bara en teori.

Jag är tillfälligt off den sajten men det är pga min exklusivitet hos istock. I'll be back.
 
Dom var ju snabba med kritiken har redan fått den.
Jag skickade in 10 bilder och dom har skrivit "Not Approved" på varje bild men på några har dom inte skrivit någon förklaring till felet i bilden. Betyder det att dom egentligen blev godkända fast att jag inte hade 7/10 bra bilder så skriver dom "Not Approved" på alla bilder bara?
Det här var verkligen inte det lättaste!
 
Dom var ju snabba med kritiken har redan fått den.
Jag skickade in 10 bilder och dom har skrivit "Not Approved" på varje bild men på några har dom inte skrivit någon förklaring till felet i bilden. Betyder det att dom egentligen blev godkända fast att jag inte hade 7/10 bra bilder så skriver dom "Not Approved" på alla bilder bara?
Det här var verkligen inte det lättaste!

De som inte har kommentar var bra. Du kan använda de som är ok i nästa ansökan om du vill.

Nej lätt är det inte, det är en utmaning. Tips för att snabbt komma med är att köra lite studiobilder eller i alla fall stativbilder på enkla rena motiv. Äpple på bord osv.
 
Jag gick med på Istockphoto.com och kan säga att det inte är så seriöst enligt min mening. Laddade upp bilder och fick avslag på hälften av de 12 som man får ladda upp. Nästa period laddade jag upp Exakt samma bilder och då vart de godkända!!! Alla bilder jag laddade upp var bilder på en XXXXL storlek enligt deras skala och fick nobben för att bilderna saknade huvudmotiv Samt modellkontrakt! det roliga är att det inte fanns en person med på bilderna. Laddade även upp en bild på ett fyrverkeri , där saknade jag tillåtelse från killen som har skapat själva pjäsen... Så då gick det inte tydligen... Så nu är min fråga är det bara jag som har haft otur att fått en sommarvikarie ? eller är de så dalande kvalitet på sidan ?

//David
 
Jag gick med på Istockphoto.com och kan säga att det inte är så seriöst enligt min mening. Laddade upp bilder och fick avslag på hälften av de 12 som man får ladda upp. Nästa period laddade jag upp Exakt samma bilder och då vart de godkända!!! Alla bilder jag laddade upp var bilder på en XXXXL storlek enligt deras skala och fick nobben för att bilderna saknade huvudmotiv Samt modellkontrakt! det roliga är att det inte fanns en person med på bilderna. Laddade även upp en bild på ett fyrverkeri , där saknade jag tillåtelse från killen som har skapat själva pjäsen... Så då gick det inte tydligen... Så nu är min fråga är det bara jag som har haft otur att fått en sommarvikarie ? eller är de så dalande kvalitet på sidan ?

//David

Istock är bland de seriösaste men de har 200 granskare så det du råkat ut för är det som ger mest frustration, att nivån på kritiken varierar. Ibland tur, ibland otur, speciellt när det gäller bedömning av oteknsika saker som komposition och huvudmotiv. Man kan överklaga genom att maila. När jag gjort det har jag fått igenom kanske 25% så det är knappt lönt. Bättre att prova igen någon månad senare och hoppas på annan granskare.
 
De som inte har kommentar var bra. Du kan använda de som är ok i nästa ansökan om du vill.

Nej lätt är det inte, det är en utmaning. Tips för att snabbt komma med är att köra lite studiobilder eller i alla fall stativbilder på enkla rena motiv. Äpple på bord osv.

Tack för tipset!
Jag har nästan en känsla av att man borde ha en studio för att sälja bra med bilder på sånna här sidor. Vi har en studio i skolan som jag kan låna, men deras blixtar och övrig teknik är inte den modernaste som finns ;) Det fungerar inte helt bra med min digitala kamera.
Men jag ska försöka fixa några stativbilder här hemma.
 
Jag ska träffa honom nästa vecka och ska passa på att fråga om Fotolia.
Hur kommer det sig att du ska träffa honom?

Jag är tillfälligt off den sajten men det är pga min exklusivitet hos istock. I'll be back.
Har för mig att du inte har varit exclusive så länge, hur tycker du det går? Är det värt att bli det och ge upp de andra sajterna, för just nu går Shutterstock helt klart bäst för mig, sen blir man smått tokig på Istocks omständiga system att ladda upp.
 
Hur kommer det sig att du ska träffa honom?


Har för mig att du inte har varit exclusive så länge, hur tycker du det går? Är det värt att bli det och ge upp de andra sajterna, för just nu går Shutterstock helt klart bäst för mig, sen blir man smått tokig på Istocks omständiga system att ladda upp.

Fick en inbjudan till att se studion och få använda den under en dag. Vi är ett 20-tal personer. Det var via en kontakt men det började visst i ett forum på shutter.

Istock - får bättre betalt per bild men försäljningen har inte tagit fart men det är ju juli, en rätt död månad så det går inte dra några slutsatser. Har varit exklusiv i fyra veckor. Ska köra tre månader i alla fall. Kan ju njuta av i princip obegränsade uppladdningar så jag kan bygga upp lite portfolio.
 
Fick en inbjudan till att se studion och få använda den under en dag. Vi är ett 20-tal personer. Det var via en kontakt men det började visst i ett forum på shutter.

Istock - får bättre betalt per bild men försäljningen har inte tagit fart men det är ju juli, en rätt död månad så det går inte dra några slutsatser. Har varit exklusiv i fyra veckor. Ska köra tre månader i alla fall. Kan ju njuta av i princip obegränsade uppladdningar så jag kan bygga upp lite portfolio.

Kul!

Men det är fortfarande lika omständigt att ladda upp? Samtidigt gör det att det blir lite mindre bilder och det är väl iofs inte fel heller...
 
Så då gick det inte tydligen... Så nu är min fråga är det bara jag som har haft otur att fått en sommarvikarie ? eller är de så dalande kvalitet på sidan ?
Det handlar tyvärr nog mer om att du inte riktigt satt dig in i vad microstock är, och reglerna som finns runt detta. Det är många duktiga fotografer som, precis som du, gått igenom det här när man börjar med microstock.
 
Yuri Arcurs (världens största microstockare) tjänar grova pengar där och pratar varmt om sajten. Jag ska träffa honom nästa vecka och ska passa på att fråga om Fotolia. Jag är nämligen rätt besviken på just den sajten. Har sålt för en slant där men börjar misstänka att sajten har en rätt smal inriktning. Den får många lovord och de är grymt kinkiga med bilderna så jag har sett det som en utmaning att ens komma med.

Jag vet inte men då jag laddade upp bilderna på Istock så var det trögt att få in mina bilder o på Fotolia fick jag upp mina bilder lättare tyckte jag och de bilder som inte kom med fick jag en bra beskrivning av problemet så för mig kändes det lättare på Fotolia än Istock..
 
När jag skickade in bilder till SS, så skickade jag nästan inga landskapsbilder. Eftersom att det finns så många som tänkte jag att dom inte kanske godkände landskap och blommor. Vad tror ni, om jag skickar in landskap nästa gång (se mina bilder här på Fotosidan), funkar det?
 
När jag skickade in bilder till SS, så skickade jag nästan inga landskapsbilder. Eftersom att det finns så många som tänkte jag att dom inte kanske godkände landskap och blommor. Vad tror ni, om jag skickar in landskap nästa gång (se mina bilder här på Fotosidan), funkar det?

Jodå landskapsbilder godkänns men det är svår konkurrens där om du ska tänka lite på säljbarheten.

Sen när du är med tycker jag du ska ladda upp vind och vattenbilderna.
 
Hur går försäljningen för er nu? Går riktigt trögt för mig, händer inte mycket.

Har hört samma sak från två andra men för mig går det bättre än någonsin, kommer bli BME, Best Month Ever på istock. Jag blev dock exklusiv nyligen.

Dessutom fick jag en bonus i förrgår på 46 dollar för att jag var så trogen :).
 
Jag säljer rätt bra tycker jag då jag bara har 10 bilder uppe. Fotolia dock är segt för min del... Men jag har ju bara en bild där haha :)
 
Har hört samma sak från två andra men för mig går det bättre än någonsin, kommer bli BME, Best Month Ever på istock. Jag blev dock exklusiv nyligen.

Dessutom fick jag en bonus i förrgår på 46 dollar för att jag var så trogen :).
Inte illa :)

Har du fått någon uppfattning om det är värt att bli exklusiv än? Jag har för lite nedladdningar än för att ens fundera i såna banor, men förhoppningsvis ska jag komma dit så småningom. Ska flytta till hus nu och få betydligt mer utrymme så jag efter många om och men bygga min produktstudio, har köpt fasta ljus från kaffebrus och ska bara fixa lite bakgrunder och en glasskiva så jag ska jag försöka komma igång med produktfotograferingen.
 
Inte illa :)

Har du fått någon uppfattning om det är värt att bli exklusiv än? Jag har för lite nedladdningar än för att ens fundera i såna banor, men förhoppningsvis ska jag komma dit så småningom. Ska flytta till hus nu och få betydligt mer utrymme så jag efter många om och men bygga min produktstudio, har köpt fasta ljus från kaffebrus och ska bara fixa lite bakgrunder och en glasskiva så jag ska jag försöka komma igång med produktfotograferingen.

Det är sommar så det är lite tidigt men som sagt BME i augusti är rätt bra jämfört med de istockare jag känner så jag tror faktiskt det funkar.

Njuter att att bara behöva ladda upp till en sajt.

Ska köra åtminstone september också sen får vi se om jag öppnar mina andra konton igen, för att det ska löna sig vara exklusiv måste istock kunna dra in ungefär dubbelt i läge exklusiv jämfört med vanlig fotograf. Man kanske ska räkna in att man sparar tid på att vara exklusiv också. Plus att det är roligare av någon anledning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.