Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Ola kan man se vilka kunder som köper ens bilder på ISTOCK.com ?

Tyvärr, jag har sett mina bilder i tidningen och kunnat spåra tillbaka att försäljningen kommit från istock genom att kolla mina försäljningar tiden före.

Men nej, det finns inget tekniskt stöd för det på istock.

Andra (mindre framgångsrika) sajter har funktionen dock så jag har initialt följt försäljningarna där med spänning. De flesta försäljningar sker till företag typ "Dortmund Design" så man ser inte var bilderna publiceras ändå.
 
Okej måste säga att du är en klippa på den här typen av sidor! hatten av för att du delar med dig så väl :)

/David S
 
Jag fick också en uppskattade bonus från iStock i veckan. :)

iStocks nya Vetta-kollektion verkar också ge en hel del. Jag har än så länge bara fått in tre bilder men där verkar varje försäljning ge ungefär 10 gånger så mycket pengar.
 
Vetta är det bästa av det bästa. Speciellt utvalda bilder av ett Vettateam som främst går igenom existerande bilder men också granskar nya bilder som man från och med sedan några veckor själv kan nominera sig till...om man är exklusiv :)

Jag är grymt nöjd att ha en bild med. Tor har tre!

Måste göra ett ryck, så jag också kan bli exklusive. Bara det att man slipper ladda upp bilder på flera ställen skulle vara grymt skönt...
 
Jag funderar på att testa iStockphoto men jag har inte riktigt förstått hur det är med rättigheterna till bilderna. Har jag fullständiga rättigheter för alla bilder så att jag när som helst kan dra tillbaka bilderna och sälja dem på annat håll?
 
Jag funderar på att testa iStockphoto men jag har inte riktigt förstått hur det är med rättigheterna till bilderna. Har jag fullständiga rättigheter för alla bilder så att jag när som helst kan dra tillbaka bilderna och sälja dem på annat håll?

Rätta mig om jag har fel men jag är rätt säker på att så länge du inte väljer att vara exklusiv på istock så har du rätt att sälja din bild prscis hur mkt du vill på andra sidor även om den ligger på istock.
 
Rätta mig om jag har fel men jag är rätt säker på att så länge du inte väljer att vara exklusiv på istock så har du rätt att sälja din bild prscis hur mkt du vill på andra sidor även om den ligger på istock.
Ok. Men är det lätt att ta bort bilderna från deras sida eller har de någon rättighet att fortsätta sälja dem?
 
Ok. Men är det lätt att ta bort bilderna från deras sida eller har de någon rättighet att fortsätta sälja dem?

Det är aldrig något problem att ta bort bilderna, du kan göra det med omedelbar verkan utan uppsägningstid eller liknande.

Men resonemanget är lite bakvänt, ingen annan sajt har lika bra exklusivitetsvillkor så varför ställer du frågan? Problemet brukar vara att få bort bilderna från ANDRA sajter.

Tillägg: jag raderade ett 50-tal nollsäljare från min portfölj på istock nyligen för jag tyckte de inte platsade längre. Ångrade lite senare då istock ändrade sin sökalgoritm till lågsäljarnas fördel...plus att låg/nollsäljare kommer att säljas på deras associerade websajter efter ett år eller så. Så: ge tusan i att vårstäda.
 
Jag funderar på att testa iStockphoto men jag har inte riktigt förstått hur det är med rättigheterna till bilderna. Har jag fullständiga rättigheter för alla bilder så att jag när som helst kan dra tillbaka bilderna och sälja dem på annat håll?

Så länge du inte är exklusiv kan du alltid göra vad du vill med bilderna, du behöver inte dra tillbaka några bilder om du vill sälja vart som helst.

Du har alltså fortfarande fulla rättigheter till dina egna bilder.
 
Så länge du inte är exklusiv kan du alltid göra vad du vill med bilderna, du behöver inte dra tillbaka några bilder om du vill sälja vart som helst.

Du har alltså fortfarande fulla rättigheter till dina egna bilder.

Det kan ju vara så att en köpare på annat håll (som kanske inte ens inte vet att bilden finns på iStock) köper den med "ensamrätt"
 
Det kan ju vara så att en köpare på annat håll (som kanske inte ens inte vet att bilden finns på iStock) köper den med "ensamrätt"

Då bryter du inte mot istocks regler utan den andra sajtens. Inte bra att lura köpare på ensamrätt även om du lyckas få upp bilderna under "fel" licensmodell. Det kan sluta i domstol.

Glöm inte att microstocksajternas regler är till för dig (mild förenkling). De vill egentligen bara sälja så mkt som möjligt.
 
Nu tror jag att vi missförstår varandra.

Såhär menar jag:

Låt oss anta att jag har en hittills osåld bild på iStock och också här på fotosidan. En bildköpare får syn på min bild på fs, kontaktar mig och vill köpa bilden med ensamrätt. Vi kommer överens om priset och jag tar då bort bilden från iStock. Vari ligger felet?
 
Ngn fler som väntar på besked ang ens ansökan sen länge? Jag skickade in mina tre bilder för 3 veckor sen, inte ett pip..
 
Nu tror jag att vi missförstår varandra.

Såhär menar jag:

Låt oss anta att jag har en hittills osåld bild på iStock och också här på fotosidan. En bildköpare får syn på min bild på fs, kontaktar mig och vill köpa bilden med ensamrätt. Vi kommer överens om priset och jag tar då bort bilden från iStock. Vari ligger felet?

Spelar ingen roll om den är såld tidigare eller inte, det viktiga är att du plockar bort bilden efter försäljningen som du själv skriver.

Så, kör bara! (om det är bara istock du säljer till)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.