Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft mina bilder uppe i ett bra tag nu på Istock.. först rullade på men nu är det stopp i ca 4veckor har det inte hänt mycket.
Fotolia.com rullar det på mycket bättre..laddar upp bilder ena dagen andra dagen granskade.. men inget som säger att dom blir godkända i början fick jag upp en del men nu är det trögt ( har man dålig fantasi :) )
 
En liten fråga här, fick du bonusen för att du är exklusiv? Lite nyfiken bara. Inte avundsjuk. :)

Jo visst var det så. Bonusen var att de exklusiva fick 100% inte (25%, eller 33% eller vad man nu jobbar på för nivå ) av alla sina försäljningar på en viss dag, en speciell fredag. Fredagar brukar inte vara något vidare men just den fredagen var bra.

Pengarna stoppades direkt på kontot utan förbehåll.

Mycket oväntat så det var en skoj julklapp.
 
Jo visst var det så. Bonusen var att de exklusiva fick 100% inte (25%, eller 33% eller vad man nu jobbar på för nivå ) av alla sina försäljningar på en viss dag, en speciell fredag. Fredagar brukar inte vara något vidare men just den fredagen var bra.

Pengarna stoppades direkt på kontot utan förbehåll.

Mycket oväntat så det var en skoj julklapp.

Hehe, ja det var inte illa! Egentligen borde man väl bli exklusiv men så länge shutterstock drar in nästan hälften så mycket tycker jag det är lite för mkt gambling. Iofs är det inte mkt det handlar om heller så.
 
Hehe, ja det var inte illa! Egentligen borde man väl bli exklusiv men så länge shutterstock drar in nästan hälften så mycket tycker jag det är lite för mkt gambling. Iofs är det inte mkt det handlar om heller så.

Om du har låg omsättning tycker jag du ska vänta, shutter betalar bara 1/5 (.25 i början .33 efter $500) så mycket som istock (snitt $1 per bild i början, $1.7 senare) men säljer kanske 4-6 gånger mer så man lär sig mer på shutter om vad som säljer och vad som inte säljer helt enkelt för att man får mer statistik.

Gäller förstås bara om man laddar upp kontinuerligt, shutter är en best som måste matas...annars faller försäljningen.
 
Om du har låg omsättning tycker jag du ska vänta, shutter betalar bara 1/5 (.25 i början .33 efter $500) så mycket som istock (snitt $1 per bild i början, $1.7 senare) men säljer kanske 4-6 gånger mer så man lär sig mer på shutter om vad som säljer och vad som inte säljer helt enkelt för att man får mer statistik.

Gäller förstås bara om man laddar upp kontinuerligt, shutter är en best som måste matas...annars faller försäljningen.

Vilken typ av bilder sålde du mest av på Shutterstock när du var där?
 
Vilken typ av bilder sålde du mest av på Shutterstock när du var där?

Det var lite bredare än istock, de bästa var nog gränsfallsbilder, dvs sånt där man egentligen skulle ha property eller model release som istock inte tog emot.

Färre "bra" bilder typ studiobilder.
Mer natur.
Mer typiska enkla bilder, typ ett vanligt fönster.
 
Japp, men har bara en nerladdning på den där. Vet att det är svårt att få såna godkända, tveksamt att den skulle ha blivit godkänd om jag laddat upp den nu...

Man får aldrig glömma att ansvaret alltid är fotografens om det blir tjafs, det är inte automatiskt ok bara för att man fått upp den.

Vad det gäller din bild är båten kanske liten nog för att vara "icke unik" eller kanske tom serietillverkad. Färjor går ibland, kryssningsfartyg eller stora färjor, aldrig.

Man ska tänka "kan ägaren känna igen den som sin".

Edit:

Hur säljer dina "working man"-bilder?
 
Edit:

Hur säljer dina "working man"-bilder?
Sådär, om man ser på min försäljning eftersom jag inte säljer så mycket. Men på det stora hela säljer dom rätt dåligt, men jag tog dom när jag just köpt kameran och det finns mycket som går att göra bättre. Sen är det jag själv som är modell på bilderna och det är lite besvärligt att ha stativ och fjärrutlösare och få rätt komposition när man inte kan stå bakom kameran.
 
Sådär, om man ser på min försäljning eftersom jag inte säljer så mycket. Men på det stora hela säljer dom rätt dåligt, men jag tog dom när jag just köpt kameran och det finns mycket som går att göra bättre. Sen är det jag själv som är modell på bilderna och det är lite besvärligt att ha stativ och fjärrutlösare och få rätt komposition när man inte kan stå bakom kameran.

fotoshoppa dem lite till och ladda upp igen!

Annars är ett tips at koppla kameran till datorn och köra live view. Då kan du se dig själv.
 
fotoshoppa dem lite till och ladda upp igen!
Tänkte du på att klona bort lite störande föremål som kontakter osv? Gör sånt stor skillnad tror du?

Annars är ett tips at koppla kameran till datorn och köra live view. Då kan du se dig själv.[/quote] Har en Pentax k20D och är lite osäker på hur bra det fungerar med den medföljande programvaran, har tänkt testa det länge men min bärbara dator börjar bli så otroligt trött att har skjutit på det tills jag har köpt en ny.
 
Räcker det med en sån liten detalj att man kan ladda upp samma bild igen? Har fått en del avslag på framförallt Shutter pga att bilderna är för lika varandra, men det gäller kanske mer när man laddar upp bilderna samtidigt.

Det måste vara lite skillnad så croppa och/eller lägg till lite utrymme. Passa på att ändra ljuset litegrand. Lägg till en tavla från en annan bild...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.