ANNONS
Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som provat eller känner till denna nya microstockare:

http://www.fotosidan.se/cldoc/33057.htm

Ett under att det dyker upp nya aktörer fortfarande efter alla sammanslagningar.

Annars, hur går det för er? Mina kurvor pekar upp och juni kommer bli BME (Best Month Ever) på både istock, shutterstock och tom dreamstime börjar rulla på.

Tillägg: jag har knappt laddat upp en enda bild till istock och shutter på ett par veckor och precis som teorin säger; istock påverkas inte av detta medans shuttersiffrorna mattas av eftersom shutter prioriterar nya bilder.

Rätt uselt. Det är möjligt att det kommer bli bästa månaden hittils på shutterstock men det säger inte mycket. På istock har jag sålt en bild vad jag kan komma ihåg den här månaden och dreamstime är det totaltdött. Kul att det går bra för andra iaf. :) Bra jobbat!

Rätt uselt. Det är möjligt att det kommer bli bästa månaden hittils på shutterstock men det säger inte mycket. På istock har jag sålt en bild vad jag kan komma ihåg den här månaden och dreamstime är det totaltdött. Kul att det går bra för andra iaf. :) Bra jobbat!

Kämpa på bara, det var tungt för mig också i början. Just nu har jag flera försäljningar om dagen på istock, nog för att logga in hela tiden för att se vad som gått. Klart beroendeframkallande...

Jag känner igen det där, är väldigt nära min första 100$ på shutterstock som jag tänker ta ut. Så där är jag inne nån gång då och då för att kolla om jag sålt något.

Har gått hyfsat på Istock, men dreamstime, fotolia och dom andra händer det inte mycket på. Men ska införskaffa lite studioutrustning nu, och bygga ett ljustält så ska vi se om jag inte kan få upp försäljningen lite och framförallt fler godkända...

Jag känner igen det där, är väldigt nära min första 100$ på shutterstock som jag tänker ta ut. Så där är jag inne nån gång då och då för att kolla om jag sålt något.

Har gått hyfsat på Istock, men dreamstime, fotolia och dom andra händer det inte mycket på. Men ska införskaffa lite studioutrustning nu, och bygga ett ljustält så ska vi se om jag inte kan få upp försäljningen lite och framförallt fler godkända...

Jag plockade ut alla mina pengar från alla microstockar. Räcker inte riktigt till ett 14-24/2.8 men nästan...

11 dollar idag än så länge...mums.

Senast ändrad:
Jag fortsätter att sälja bra fast än jag helt har slutat att ladda upp bilder. Jag säljer ändå runt 400-500 bilder i månaden på iStock.

Måste man ha tillstånd av personen på bilden, om man fotar på stan?
Finns det risker att bli stämd?

Måste man ha tillstånd av personen på bilden, om man fotar på stan?
Finns det risker att bli stämd?
Nej, du kan fotografera vem du vill. Det finns i princip inga begränsningar. Du kan inte bli stämd.

Däremot kan tillåtelse krävas vid vissa typer av publicering, särskilt vad gäller reklam.

EDIT:
Avser du iStock specifikt, måste du bifoga skriftlig modellrelease för att bilden ev skall antas.

Då blir det ju ganska svårt med spontanbilder i stan med folk man inte vet vem de är.
Men det kanske inte är de bilderna man lägger ut på dessa sidor?

Då blir det ju ganska svårt med spontanbilder i stan med folk man inte vet vem de är.
Men det kanske inte är de bilderna man lägger ut på dessa sidor?
Ja, och det gäller inte bara "modeller", det gäller alla personer i bild ("om de ens misstänks kunna känna igen sig själva", brukar väl anges som riktlinje).

För övrigt gäller ungefär samma för logotyper, firmamärken, vissa bilar/båtar, namn av olika slag, vissa byggnader, vissa trademark-skyddade saker som syboler och gatuskyltar, osv, osv. Det finns tonvis av regler att förhålla sig till...

Jag såg en dokumentär om en fotograf i USA som gick runt på stan och fotade människor och sedan drog iväg, tog kort underifrån, från sidorna ja lite hur som helst för att få ett kort.
Jag fattade inte att han stannade för att få deras tillåtelse.......... och han har stora utställningar.
Mycket regler är det.
Är det skillnad om jag inte säljer bilderna? utan visar dem på min hemsida?

Ja, det är precis det som är skillnaden. Den som säljer bilderna åt dig (bildbyrån) vill ju inte riskera att bli stämd av en person för att hans ansikte använts i en reklam. Därför krävs en underskrift av alla modeller.

Jag såg en dokumentär om en fotograf i USA som gick runt på stan och fotade människor och sedan drog iväg, tog kort underifrån, från sidorna ja lite hur som helst för att få ett kort.
Jag fattade inte att han stannade för att få deras tillåtelse.......... och han har stora utställningar.
Mycket regler är det.

Han kan sälja bilden hur han vill men köparen kan inte använda den i reklam utan att vara säker på att personerna på bilden har gett sitt tillstånd.

Det gäller alltså inte bara istock.

Ja, det är precis det som är skillnaden. Den som säljer bilderna åt dig (bildbyrån) vill ju inte riskera att bli stämd av en person för att hans ansikte använts i en reklam. Därför krävs en underskrift av alla modeller.

Men visst är det väl köparen, den som gör reklamen som blir stämd? Byrån kan väl knappast göras ansvarig? Inte heller fotografen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar