Advertisement

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Har registrerat mig även på istockphoto.com

men det tar ju en väldans tid för att bli godkänd..

Vet inte var man lättast kan tjäna mest pengar ? vilket som är lönsamt?

men är ju glad om jag på stockexpert.com (som jag tycker är
den mest lättöverskådligaste sajten) - om jag säljer några
bilder - i längden kan det ju bli mer om jag lägger upp ett
stort arkiv, även om det är pyttelite per bild man får så
är det alltid något - jag har ju fotograferingen som hobby.

är även medlem på mostphotos men jag tycker det händer inte mycket
där, så jag testar nu med stockexpert.com

visst knappast att jag kommer tjäna mest på stockexpert.com
men som sagt om det blir många downloads på vissa bilder så
är det alltid lite pengar - bättre än om jag inte hade laddat
upp några bilder alls...

Har registrerat mig även på istockphoto.com

men det tar ju en väldans tid för att bli godkänd..

Vet inte var man lättast kan tjäna mest pengar ? vilket som är lönsamt?

men är ju glad om jag på stockexpert.com (som jag tycker är
den mest lättöverskådligaste sajten) - om jag säljer några
bilder - i längden kan det ju bli mer om jag lägger upp ett
stort arkiv, även om det är pyttelite per bild man får så
är det alltid något - jag har ju fotograferingen som hobby.

är även medlem på mostphotos men jag tycker det händer inte mycket
där, så jag testar nu med stockexpert.com

visst knappast att jag kommer tjäna mest på stockexpert.com
men som sagt om det blir många downloads på vissa bilder så
är det alltid lite pengar - bättre än om jag inte hade laddat
upp några bilder alls...

Jag har en guide (länk se ovan) som jämför de olika sajterna.

Ska du ladda upp 100-tals eller 1000-tals bilder så är det lättast på stockxpert.com (bara ett "e") men jag tror du kommer bli besviken.

Halvbra bilder säljer knappt alls (utom på shutterstock precis när det laddats upp), de dagarna är över. Antalet fotografer räknas numera i 100 000-tal så det är bättre att satsa på kvalitet än kvantitet.

Mycket bra guide på din hemsida,
dock är jag fortfarande snurrig i huvudet,
på vilken som säljer bäst även om jag läst
de tipsen du skrev på din hemsida, finns för
många bildbanker att välja mellan, så därför
inte så lätt att veta vilken man tjänar bäst
på och lättast ?

Mycket bra guide på din hemsida,
dock är jag fortfarande snurrig i huvudet,
på vilken som säljer bäst även om jag läst
de tipsen du skrev på din hemsida, finns för
många bildbanker att välja mellan, så därför
inte så lätt att veta vilken man tjänar bäst
på och lättast ?

Om du inte tar proffsbilder är svaret: shutterstock.

Tar du proffsbilder: istock och fotolia.

Shutterstock har tyvärr egenheten att de prioriterar nya bilder väldigt så du måste vara beredd på att kontinuerligt ladda upp nya bilder.

Statistik

unika besökare: (inom parentes förra årets resultat)

istockphoto.com 2 000 000 (-22%)
dreamstime.com 720 000 (+150%)
shutterstock.com 450 000 (+90%)
fotolia.com 350.000 (+150%)
crestock.com 170.000 (+86%)
stockxpert.com 110.300 (+30%)

Jag säljer inte bra på stockxpert men om man räknar in hur små de är ligger de bra till.

Fotolia och dreamstime verkar "heta".

Shutterstock är ett rätt gammalt företag.

Källa: Compete för 5 minuter sedan.

Jag är med på de flesta sajterna och har hållit på ett år.

Svårast av de stora är Fotolia följt av istockphoto, shutterstock, dreamstime och lättast stockxpert. Beror förstås lite på vad man fotar. Om du gillar studio kommer du tycka istock blir lättare osv.

Den sajten man lär sig mest av är shutterstock pga den snabba och lättförståeliga feedbacken. Tyvärr är de lite ojämna i bedömandet så man behöver minst en sajt till, lämpligen istock.

Vilken tjänar man bäst på? Istock, shutterstock, dreamstime, fotolia och stockxpert är det för mig med lönsammaste först. Har man problem med kvaliten tjänar man mest på shutterstock helt enkelt för att man får upp fler bilder där.

Fotosidan frågade om jag kunde skriva en artikel om detta så det kanske dyker upp lite utförligare pros-and-cons här snart.
Under tiden, kolla gärna min sajt ovan och kommentera.

Själv har jag faktiskt, hittills, lyckats bäst på svenska Mostphotos så här långt - är faktiskt den enda bildbank jag fått accept på överhuvudtaget hittills och då har jag ändå skickat/ bifogat endast ett fåtal naturbilder för bedömning. Fick svar för cirka 1 månad sedan att de accepterat FYRA av dem och alla är nu inlagda på deras bildbank. Så, för egen del är Mostphotos lättast alltså. Däremot har jag inte tjänat ett öre på dem så här långt/ ännu.

Själv har jag faktiskt, hittills, lyckats bäst på svenska Mostphotos så här långt - är faktiskt den enda bildbank jag fått accept på överhuvudtaget hittills och då har jag ändå skickat/ bifogat endast ett fåtal naturbilder för bedömning. Fick svar för cirka 1 månad sedan att de accepterat FYRA av dem och alla är nu inlagda på deras bildbank. Så, för egen del är Mostphotos lättast alltså. Däremot har jag inte tjänat ett öre på dem så här långt/ ännu.

Nöjet är sjufaldigt:

1. Bli antagen

2. Få bilder genom granskningen

3. Se vilka bilder kunderna tittar på

4. Få kommentarer (och betyg beroende på sajt)

5. Få bilder sålda i litet format eller genom prenumeration

6. Få bilder sålda i fullt format eller med dyr/exklusiv licens

7. Hitta sina bilder på web, i tidning eller i reklam

Bra tråd. Har själv använt iStockphoto i flera år men tycker att det ger sämre och sämre resultat/utdelning. Är därför på jakt efter andra liknande tjänster.

Bra tråd. Har själv använt iStockphoto i flera år men tycker att det ger sämre och sämre resultat/utdelning. Är därför på jakt efter andra liknande tjänster.

Det där verkar vara en generell trend. Det är inte bara lågkonjunktuen utan att konkurrensen hårdnat tack vare att kamerorna har blivit billigare.

Shutterstock och istock har höjt kraven men det rasar in nya bilder i ett oöverträffat tempo.

Det var inte länge sedan som Shutterstock tog in 50 000 bilder i veckan, nu har jag sett siffror på 88k för nån vecka sedan och de ligger regelmässigt över 70k.

Fotolia nekar regelmässigt bilder som liknar dem som redan finns uppladdade. Det tycker jag är starkt av dem och fler borde göra som de. Det kanske är lite tråkigt för den nya fotografen men bra för den fotograf som redan tagit en bra bild och inte vill få idén kopierad.

iStockphoto ändrade nyligen sin sökalgoritm av liknande anledning, bra gamla bilder blir inte längre lika utkonkurrerade av nya med samma nyckelord. Detta gör också att det lönar sig att tänka långsiktigt, inte samma hets som på shutterstock där man måste ladda upp nytt hela tiden.

Så argumenten ökar för det jag nämnt tidigare, hitta en smal nisch och satsa på den.

Vad det gäller sajtbyte för din del, ...vill du ha lite action och mer pengar, kör shutter kryddat med lite dreamstime ett tag, det är skoj och du kan säkert dubbla din inkomst. Eftersom du kommer från istock kommer du tycka allt annat (inte fotolia) är lätt.

Vad det gäller sajtbyte för din del, ...vill du ha lite action och mer pengar, kör shutter kryddat med lite dreamstime ett tag, det är skoj och du kan säkert dubbla din inkomst. Eftersom du kommer från istock kommer du tycka allt annat (inte fotolia) är lätt.

Tack för tipset! Ska kolla upp dem direkt!
För vem vill väl inte dubbla sin inkomst!?! =)

Kan någon berätta hur bra de lyckats ekonomiskt - ta februari gärna, och berätta hur många bilder ni laddat upp, hur många som blivit godkända och hur många som sålts, och till vilket pris?

Kan någon berätta hur bra de lyckats ekonomiskt - ta februari gärna, och berätta hur många bilder ni laddat upp, hur många som blivit godkända och hur många som sålts, och till vilket pris?

Bättre upp: gå in på istockphoto och leta upp några fotografer som tar bilder som liknar din stil. Om fotografen inte är exklusiv tjänar han ca $1.30 - 1.50 per bild. Är han exklusiv och säljer lite mer: dubbla inkomsten eftersom andelen blir 40% istället för 20%. Modellfoto ger lite mer eftersom köparna tenderar köpa lite större bilder.

Är fotografen aktiv och säljer på flera sajter, dubbla siffran igen.

Kolla gärna min sajt dusegard.se men jag tar din fråga som ett förbättringsförslag. Har fått en del kommentarer nu.

Annars: en nära fotokompis drar in c:a en tusenlapp (kr) i månaden och han är aktiv på tre sajter. Han och jag ligger på ungefär samma nivå, medelmåttiga men rätt aktiva. Prickar in en bra bild ibland.

En kille från Stockholm i mitt nätverk: drar in betydligt mer.

TheTor från Göteborg har sålt 15000 bilder med mindre än 500 bilder i portföljen på istock.

Om ni kollar i min profil på istock hittar ni även en dansk kille Yuri som sålt 500 000 bilder med 4000 bilder i portföljen men han är väldsbäst på detta och har specialavtal med sajterna så ingen vet hur mycket han drar in per bild. Han är f ö INTE exklusiv.

Jag har laddat upp på dreamstime och fotolia. Inte en bild såld överhuvudtaget. Istock och shutterstock säljer lite men inte bra. Men så fotar jag inte människor heller och jag antar att det är det som säljer mest. Det som är bra dock är forumet för kritik. Vill man ha ärlig kritik så är det dit man ska. Till skillnad från forumet här så får man kritik på det som inte är bra i en bild istället för glada tillrop(som iofs är jättekul det med). Jag har ungefär 75 % accept på istock och på shutterstock lite högre. Det känns även som ett slags lotto med vilken recencent som tittar på bilderna. Shutterstock tyckte jag var svårast att komma in på eftersom dom kräver 7 av 10 bilder accepterade. Flera av bilderna jag föll på målsnöret med dom två första gångerna tog dom sen in efter att jag kommit med.

Jag har laddat upp på dreamstime och fotolia. Inte en bild såld överhuvudtaget. Istock och shutterstock säljer lite men inte bra. Men så fotar jag inte människor heller och jag antar att det är det som säljer mest. Det som är bra dock är forumet för kritik. Vill man ha ärlig kritik så är det dit man ska. Till skillnad från forumet här så får man kritik på det som inte är bra i en bild istället för glada tillrop(som iofs är jättekul det med). Jag har ungefär 75 % accept på istock och på shutterstock lite högre. Det känns även som ett slags lotto med vilken recencent som tittar på bilderna. Shutterstock tyckte jag var svårast att komma in på eftersom dom kräver 7 av 10 bilder accepterade. Flera av bilderna jag föll på målsnöret med dom två första gångerna tog dom sen in efter att jag kommit med.

Om du bara säljer lite på Shutter är det inte så konstigt att framgångarna på Fotolia och Dreamstime uteblir. Shutter brukar vara den sajt som det är mest fart på med många men små försäljningar.

75% accept är jättebra så kvaliten verkar du ha.

Maila mig (eller posta här) gärna en länk till dina portföljer på IS och SS så kan jag/vi ta en titt.

Nu har du ju inte ett jätteovanligt namn och det kryllar av svenskar på istock men om du är samma Henrik_L som jag tror har du massor med insekter och natur i din portfölj. Inget ont om bilderna men hur har du tänkt att sådana bilder ska kunna användas i reklam? (som står för 90% av försäljningarna)

Senast ändrad:
Om du bara säljer lite på Shutter är det inte så konstigt att framgångarna på Fotolia och Dreamstime uteblir. Shutter brukar vara den sajt som det är mest fart på med många men små försäljningar.

75% accept är jättebra så kvaliten verkar du ha.

Maila mig (eller posta här) gärna en länk till dina portföljer på IS och SS så kan jag/vi ta en titt.

Nu har du ju inte ett jätteovanligt namn och det kryllar av svenskar på istock men om du är samma Henrik_L som jag tror har du massor med insekter och natur i din portfölj. Inget ont om bilderna men hur har du tänkt att sådana bilder ska kunna användas i reklam? (som står för 90% av försäljningarna)

Tjo!

Du har nog hittat rätt. :) Jag har en massa småkryp i min portfölj. Det var lite det jag menade, jag tror att bilder på människor i olika situationer säljer allra bäst. Jag tror inte som du säger att mina bilder säljer så mkt just därför, kanske bilder på skadedjur möjligtvis eller nyckelpigor men knappast andra smådjur. Men har jag bilderna så kan jag lika gärna skicka upp dom. Jag är mest med bara för att få mördande kritik samt att det är lite skoj sådär. Och så kanske jag får ihop till en öl vid stranden efter en svettig dag med skalbaggsletande. Hur går det för dig? Hoppas att du säljer massor!

Tjo!

Du har nog hittat rätt. :) Jag har en massa småkryp i min portfölj. Det var lite det jag menade, jag tror att bilder på människor i olika situationer säljer allra bäst. Jag tror inte som du säger att mina bilder säljer så mkt just därför, kanske bilder på skadedjur möjligtvis eller nyckelpigor men knappast andra smådjur. Men har jag bilderna så kan jag lika gärna skicka upp dom. Jag är mest med bara för att få mördande kritik samt att det är lite skoj sådär. Och så kanske jag får ihop till en öl vid stranden efter en svettig dag med skalbaggsletande. Hur går det för dig? Hoppas att du säljer massor!

Jag bjöd in dig i mitt IS-nätverk. Följ länken och kolla. Det går rätt bra men hoppas på mer. 40-50% av inkomsterna kommer från istock. Räcker väl till något objektiv då och då om det fortsätter så här.

I min portfölj hittar man noll modellbilder, det är inte min grej.

Din attityd är helt rätt, det ska vara kul, en utmaning, man ska lära sig och det ska vara massor med kritik.

Jag bjöd in dig i mitt IS-nätverk. Följ länken och kolla. Det går rätt bra men hoppas på mer. 40-50% av inkomsterna kommer från istock. Räcker väl till något objektiv då och då om det fortsätter så här.

I min portfölj hittar man noll modellbilder, det är inte min grej.

Din attityd är helt rätt, det ska vara kul, en utmaning, man ska lära sig och det ska vara massor med kritik.

Jättetack! Skitkul! Näe det är inte min grej heller. Jag tycker bäst om människor osminkade. Jag har faktiskt köpt ett sånt där ljustält, jag ska fota lite fiskedrag åt en mailkompis som nyss öppnat företag. Det ska bli skoj! (hoppas jag) :) Du har förresten massa bra i din portfolio!

Jättetack! Skitkul! Näe det är inte min grej heller. Jag tycker bäst om människor osminkade. Jag har faktiskt köpt ett sånt där ljustält, jag ska fota lite fiskedrag åt en mailkompis som nyss öppnat företag. Det ska bli skoj! (hoppas jag) :) Du har förresten massa bra i din portfolio!

Tack, tack.

Du har några väldigt bra bilder på fotosidan som du inte har ute till försäljning...finns det någon anledning?

Tack, tack.

Du har några väldigt bra bilder på fotosidan som du inte har ute till försäljning...finns det någon anledning?

Oj, ja några har jag slarvat bort när en hårddisk krashade. Sen så är det jättemånga som ser för hemska ut i stort format tack vare en massa brus som inte syns när man skalar ner dom lite. För ca 2 år sen så hade jag som regel att inte använda nåt annat än iso 200 och ibland 400 och i kombination med lite underexponering så blir bruset rent hemskt när man ljusar upp dom. Vilka dumheter man haft för sig. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar