Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur var Shutterstock? Har överlägset mest bilder där. Hur gjorde du med eventuella pengar som du hade innestående, rör sig inte om några större summor. Har ca 30$ på Dreamstime, sen är det obetydligt på dom andra.

Men man plockar alltså bort bilderna först, och sen säger man att man vill avsluta kontot?

Inget problem, de betalar allihop utan att luras.

1. Plocka bort bilderna
2. Bli exklusiv på IS
3. Begär utbetalning av innestående medel ...och...
4. Stäng konto

3 och 4 hänger oftast ihop om du inte råkar ha mer än $100 på kontot (eller vad nu betalgränsen är). Dvs om du stänger kontot får du ut pengar som är under utbetalningsgränsen.

Att få bort bilderna från shutter är inget problem men deras admingränssnitt är verkligen dåligt så det tar tid.
 
Hur funkar utbetalningarna ?

Jag har begärt utbetalning både på IS och SS och nu har det rullat på ett antal dagar och inga pengar på kontot... hur lång tid tar det innan man har dem på PayPal ?
 
Hur funkar utbetalningarna ?

Jag har begärt utbetalning både på IS och SS och nu har det rullat på ett antal dagar och inga pengar på kontot... hur lång tid tar det innan man har dem på PayPal ?

IS betalar ut varje vecka och du måste ha begärt utbetalning några dagar innan så det kan dröja en vecka. Sen tar överföringen några dagar. Så typ 4 till 10 dagar kan det ta.

SS kommer jag inte ihåg, det var för länge sedan.
 
En undring...... ni som fått flera utbetalningar vet säkert. Men hur mkt skatt får man betala på sina sålda bilder sen?
 
En undring...... ni som fått flera utbetalningar vet säkert. Men hur mkt skatt får man betala på sina sålda bilder sen?

Det räknas som vanlig inkomst som hamnar ovanpå din vanliga så det blir marginalskatt.

Man brukar kunna dra av utgifter typ kamera men säkrast för att få avdragsrätten är att köra eget företag.
 
Det är precis lika "säkert" att deklarera det som inkomst av hobbyverksamhet. Skatteverket har en utmärkt broschyr om hur det fungerar.

Du kan inte kvitta momsutgifter mot momsinkomster utan att vara momsregistrerad och det går inte som privatperson.

Avdragsrätt är tyvärr en bedömningsfråga. Sannolikheten att få dra av tex en fotoresa bedömer jag som större om du är egen än om du är hobbyfotograf.
 
Ja, om man ska jobba som fotograf är det givetvis bra att ha ett företag. Fast nu diskuterade vi väl en utbetalning på några hundra/tusenlappar från Istock?

Angående momsen så behöver man ju inte betala moms på sina inkomster om man inte är momsreggad, så om inkomsterna överstiger utgifterna kan det vara en fördel att inte vara momsskyldig.
 
Du kan inte kvitta momsutgifter mot momsinkomster utan att vara momsregistrerad och det går inte som privatperson.

Avdragsrätt är tyvärr en bedömningsfråga. Sannolikheten att få dra av tex en fotoresa bedömer jag som större om du är egen än om du är hobbyfotograf.


tack för alla svar! när det gäller siffror och blanketter är jag i det närmaste analfabet så jag får ta hjälp av någon när det blir aktuellt. en kompis sa att om jag tjänar över 30 000 på ett år åker jag på att ha ett eget företag vare sig jag vill eller inte och jag vill ju såklart dra av för utrustning och fotoresor om det är möjligt så ett eget företag blir det kanske i slutändan.

Sen surfade jag runt lite igår och läste att man får betala 50 % i skatt på det man tjänar utomlands om det räknas som att det inte är en hobby. kan detta verkligen stämma?
 
Ja, om man ska jobba som fotograf är det givetvis bra att ha ett företag. Fast nu diskuterade vi väl en utbetalning på några hundra/tusenlappar från Istock?

Angående momsen så behöver man ju inte betala moms på sina inkomster om man inte är momsreggad, så om inkomsterna överstiger utgifterna kan det vara en fördel att inte vara momsskyldig.

Betala moms på inkomster? Inkomsterna GER ju moms som sedan vidarebefordras till staten med avdrag för den moms du betalat för dina inköp, dvs det är en fördel att vara momsregistrerad så fort du kan momsbelagda utlägg, tex inköp av kamera.

Skattemyndigheterna rekommenderar eget företag så fort inkomsterna är regelbundna.
 
Betala moms på inkomster? Inkomsterna GER ju moms som sedan vidarebefordras till staten med avdrag för den moms du betalat för dina inköp, dvs det är en fördel att vara momsregistrerad så fort du kan momsbelagda utlägg, tex inköp av kamera.

Skattemyndigheterna rekommenderar eget företag så fort inkomsterna är regelbundna.

Ja...sen fick jag förklarat att skatten beror på hur mycket man tjänar. Jag har hört lite olika, ända till så mycket som 50-60 % fast det skulle tydligen gälla om man tjänade mer än 35 000 i månaden vilket inte är aktuellt utan att det mer hamnar på ca 33 %. Jag betalar gärna skatt man ska man skatta bort säg hälften av 3000-4000 så är det ju inte värt all den tid man lägger ner. Hoppas att det var rätt det jag fick förklarat iaf.
 
Betala moms på inkomster? Inkomsterna GER ju moms som sedan vidarebefordras till staten med avdrag för den moms du betalat för dina inköp, dvs det är en fördel att vara momsregistrerad så fort du kan momsbelagda utlägg, tex inköp av kamera.

Skattemyndigheterna rekommenderar eget företag så fort inkomsterna är regelbundna.
Nej, för många hobbyfotografer är det inte alls en fördel utan en stor nackdel. Säg att din normala taxa för att plåta ett bröllop är 10000 kr. Blir du momspliktig får du bara behålla 8000 kr, du ska ju betala in moms på 2000 kr. Visst, du kan dra av momsen på alla inköp, men om du inte har större utgifter än inkomster är momsen en förlustaffär.

Om dina kunder också är momspliktiga ser det givetvis annorlunda ut, då kan du fortfarande ta 10000 kr och lägga på momsen. Men det är t ex ganska få bröllopspar som är momspliktiga.

Du får ha företag (dvs F-skatt) bara om verksamheten är varaktig, självständig och har vinstsyfte.
 
Ja...sen fick jag förklarat att skatten beror på hur mycket man tjänar. Jag har hört lite olika, ända till så mycket som 50-60 % fast det skulle tydligen gälla om man tjänade mer än 35 000 i månaden vilket inte är aktuellt utan att det mer hamnar på ca 33 %. Jag betalar gärna skatt man ska man skatta bort säg hälften av 3000-4000 så är det ju inte värt all den tid man lägger ner. Hoppas att det var rätt det jag fick förklarat iaf.

Värt tiden du lägger ner? haha, nej det är det bara de allra bästa som får vettig timlön.

Det är vanlig marginalskatt på inkomsten med avdrag för dina utgifter (kameraköp)
 
Hur går försäljningen för er? Istock går trögt, gjorde ett ryck och laddade upp lite, men händer inte mycket på försäljningen. Shutterstock rullar på som vanligt, vet inte om jag sa det men fick min andra 28$ försäljning där så det kändes kul. Hade tänkt bli exclusive på istock den dagen jag får möjlighet. Men om det fortsätter så här är jag tveksam, och med nedladdningstakten jag har nu kommer det alla fall ta 2-3 år så än så länge är det inget större bekymmer ;-)
 
Nej, för många hobbyfotografer är det inte alls en fördel utan en stor nackdel. Säg att din normala taxa för att plåta ett bröllop är 10000 kr. Blir du momspliktig får du bara behålla 8000 kr, du ska ju betala in moms på 2000 kr. Visst, du kan dra av momsen på alla inköp, men om du inte har större utgifter än inkomster är momsen en förlustaffär.

Om dina kunder också är momspliktiga ser det givetvis annorlunda ut, då kan du fortfarande ta 10000 kr och lägga på momsen. Men det är t ex ganska få bröllopspar som är momspliktiga.

Du får ha företag (dvs F-skatt) bara om verksamheten är varaktig, självständig och har vinstsyfte.

Du betalar aldrig momsen, att som ovan ändra priset är att trolla med siffrorna och på kort sikt snedvrider du konkurrensen. Det är kunden som får det dyrare helt enkelt. Ska du regelbundet fota bröllop kommer skattemyndigheterna vilja att du momsregistrerar dig i egen firma. Momsen är konstruerad så att du inte ska förlora på det som leverantör, det är slutkonsumenten som ska betala moms.
 
Värt tiden du lägger ner? haha, nej det är det bara de allra bästa som får vettig timlön.

Det är vanlig marginalskatt på inkomsten med avdrag för dina utgifter (kameraköp)

Näe men jag menar inte att jag ska dra in en skitbra lön, det är väl att vara lite väl kaxig. Jag är helt enkelt urusel på såna här begrepp och siffror och jag vet inte ens vad en marginalskatt är. Tänkte bara om det stämmer att man får skatta bort hälften, då är det inte värt den tiden man lägger ner, hade mest tänkt att kunna finansiera en bra semester varje år kanske. Hamnar jag däremot på 20-30 % skatt är det ok tycker jag och då är det värt att lägga ner tid, för det är ju skoj med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.