ANNONS
Annons

Istället för 1,35v batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Varför köpa 1,5 när det finns 1,35. Jag har en hel hög hemma inköpt i Tyskland. Går också att beställa på nätet. www.brenner-foto.de

Magnus - är det alltså det här batteriet jag vill ha till min Canon FTb QL?

http://www.brenner-foto.de/dyna/aus...&ARTNR=220502&ArtGrafik=1&ArtiBeschr=1&SON=10

Min tyska är inte vad den borde vara... ;-)

"besitzt diese Batterie die richtige Spannung von 1,35V" kunde betyda nått i stil med att batteriet besitter den rätta spänningen på 1,35 volt... och då är det ju rätt?

EDIT: ojoj vad tråden var gammal... märkte jag nu... men kanske frågan når fram ändå!
 
Andreas, rekommenderar adaptern starkt som christer har länkat till, äger själv 3 st sådana... =)
Bara att pilla i ett sr44 silveroxidbatteri och skjuta!
Kostar 15 euro och kommer snabbt om han har på lager.
 
ville2002 skrev:
Hur använder man nya 1,5 batterier...på äldre kameror...bländar man eller...etc.?..någon som kan förklara hur det hänger ihop...?
Jag blir förvånad över att inte elektroniken i kameran fixar det här.
Hur gamla kameror pratar vi om? 20+?
 
Gammal tråd som sagt...

Jag har sedan jag skrev i den för några år sedan lärt mig ett & annat om Zink/luft-batterier, detta p.g.a. att jag sedan dess skaffat hörapparater...

Mig veterligt så använder inga apparater idag kvicksilverbatterier (kan finnas nåt undantag typ Cochleaimplantat?) utan det är Z/L-batterier som gäller.

Z/L-batterier fungerar så att dom vid inköpet är förseglade med en liten tejp. När tejpbiten avlägsnas & luft tillförs så börjar dom förbrukas, detta oberoende av om kameran är tillslagen eller ej. Självfallet så förbrukas dom dock snabbare om kameran är tillslagen.

Man får dock räkna med att batterierna förbrukas förhållandevis snabbt även när kameran inte används, hur snabbt vet jag dock ej.

En annan sak som kan vara ett problem är att batterifacket på vissa kameror kan vara för tätt för att tillräckligt mycket luft ska sippra in, om så är fallet så måste ett litet hål borras i luckan. Jag använde Z/L på min gamla OM-1 men dock under för kort tid för att kunna göra någon bedömning om hållbarhet, nåt problem med för låg lufttillförsel hade jag inte.

Jag handlar själv från www.udens.nu ,enkelt & snabba leveranser... Hur deras pris står sig mot Claes Olsson vet jag ej. Om man vill testa hur det fungerar så har apoteket dessa batterier, dock lite dyrare...
 
PX675 är tjockare än PX625, så de båda typerna är inte utbytbara med varandra av den anledningen. Till Canon FTQL, FTb och F-1 passar därför bara PX625.

De här batterierna håller väldigt länge, två-tre år vet jag att haft dem i FTQL och F-1, även när jag använde F-1an väldigt intensivt. Hållbarheten för oanvända batterier är också väldigt lång.
 
Vi har haft den här tråden uppe flera gånger under hösten, sök på "tidigare inlägg"!

Kvicksilver batterier, som t.ex. PX 625, tillverkas inte längre, bör inte iaf!
Cds cellen (Exp.mätaren) i alla gamla kameror arbetar med en spänning påslagen, ofta av 1,35 volt, ibland även 2 x 1,35 volt, Kvicksilver batteri.
Har kameran en riktigt gammal exp.mätare, celén celler, då behövs inget batteri.

1. Mitt förslag är batteri, Silveroxid, 1,50 volt, det enda som räcker i några år, kräver en liten justering av kamerans elkrets, +0,15 volt, enkelt, inte dyrt.
Minolta SRT 101/303 har en litet vridmotstånd i elkretsen, för justeringen.
Andra kameror har antingen en liknande lösning eller också får man löda in ett litet motstånd i elkretsen, som tar ner spänningen från 1,50 volt till 1,35 volt!
Silveroxid batteriet, kostar ca. 125:-.

2. Andra föredrar batteri, Zink-luft (Weincell), det är det andra alternativet som finns idag.
Zink-luft batteriet kräver ingen justering, har ca. 1,35 volt, förbrukas, tyvärr, efter ungefär 3 månader, oavsett om kameran används eller inte!
Den kemiska processen inne i batteriet, som ger spänningen, pågår under den tiden, blir betydligt kortare vid varm väderlek, kanske några veckor.
Alltså batteribyten måste ske ofta, samt Du vet inte när batteriet är förbrukat!
Jo, Du kan hålla koll på när Du öppnade förpackningen, var det två eller tre månader sedan?
Zink-luft batteriet, ca. 50:- för flera i en förpackning, passar inte direkt i batterikammaren, måste få en magkrans, plastring, för att ge kontakt, iaf, i mina gamla kameror.

3. De Alkaliska batterierna, har inte full styrka under sin livslängd, inte linjära, visserligen billiga, men de flesta gamla kameror måste ha en mycket jämn spänning hela tiden, för att ge ett tillförlitligt exp.värde.
Elkretsen ligger i serie med batteriet, en konstruktion hos de allra flesta kameror, inga problem eftersom kvicksilverbatteriet håller en mycket jämn spänning under sin livslängd, men för liten eller fallande spänning, då blir det problem, påverkar direkt exponeringsmätarens utslag!
Bara en enda kamera, av den gamla skolan, har möjlighet att klara Alkaliska batterier, något längre, än de övriga, har en inbyggd brygga mot spänningsfall, klassikern är Asahi Pentax Spotmatic, vad jag känner till iaf!

www.brenner-foto.de
Här hittade jag bara litium batterier, inga kvicksilver.
Dessa batterier bör vara ur marknaden, vid det här laget!
 
popsnore skrev:
Lite gammal tråd, behövs kanske en uppfriskning.

Undrar bara, vilka av dessa batterier från Clas Ohlson går att ersätta PX625 med?
http://www.clasohlson.com/shop/stor...n=N&WAGID=24983&NoCache=8/18/2006+10:49:21+PM

Behövs det heller ingen adapter eller har jag fattat det fel?

Lp-foto har ersättningsbatterier.

Kopierat från deras webbsida:

MRB 625 Ersättning för PX 625
Artikelnr: 1018

Tillverkare: Wein
Skick: NYTT / NEW
Finns i lager
100 kr (inkl. 25% moms),
80 kr (exkl. 25% moms)
Produktinformation:
Ersättningsbatteri till PX-625 med rätt spänning (1,35v) för Olympus OM-1,Leicaflex, Leica CL, Leicameter, Canon F1 old, FTb, Gossen Lunasix 3 och många flera...
Obs! Vid postorderbeställning accepteras endast betalning via kontokort, beställ till [email protected] eller till telefon med kontouppgifter , ej via hemsidan. Frakt/exp tillkommer med 20:-


Funderar själv på att köpa till min Canonet QL17 GIII.
 
Angående mätarens tillförlitlighet.

Jag testade min OM1 mot min Sekonic L558. OM1 hade då ett såndära zinkluftbatteri köpt på claesohlson. Jag bara tog en storlek som passade, ingen vetenskap bakom beslutet.

Mätaren låg inom 1/3 bländarsteg från Sekonicen på ett antal olika mätsätt. Vit vägg, medelvärde inomhus, motljus mm.

Jag sålde kameran med gott samvete.
 
Som nämnts är Pentax Spotmatic en kamera som är så konstruerad att den har en "brygga" som gör att ljusmätaren inte bryr sig om vad för strömstyrka den får, bara att den får ström, vilket gör att man kan sätta i ett 1,5 volts batteri utan modifikationer. Jag använder det i min Spotmatic (modell 23102) men jag tror det ska fungera på både 500- och 1000-modellerna också.

Jag hade inte riktigt lika bra tur med min Gossen Sixtar, den får jag snällt använda Wein-batterier till... :)

http://www.criscam.com/ gör adaptrar till en del av de redan nämnda kamerorna i tråden, om man inte vill eller kan bygga adaptern själv.
 
Ersättningsbatteri till Olympus PEN FT

Har just köpt en Olympus PEN FT. Och upptäckte att det här med batterier är något av en djungel.

"WeinCell MRB625 Replacement Battery for PX625/PX13" finns på Amazon för 30-35 kr/st, men då jag inte har tid att vänta på dessa just nu tänkte jag testa med ett 1,5V alkaliskt batteri från Clas Ohlson. Är det bara 1/3 steg som skiljer så är det ju inget större problem.

Vilket batteri i Clas Ohlsons enorma utbud är det som passar utan modifikation?

De har t.ex. ett "V625U" som är Ø 16 mm, höjd 6,2 mm.

http://www.clasohlson.com/se/Alkaliska-batterier-Varta/36-1681

Googlade fram att PX625 är/var Ø 15,6 mm, höjd 5,95 mm.

Vilket batteri skulle du välja? Bifoga gärna en direktlänk.
 
Fyra steg, det var inte inte kul.

Jag har köpt och sålt en till OM-1 sedan den här tråden var aktiv och så här var det med den:

Först funkade den bra med Weincell 1.35 V batterier. Mäteren var helt OK, inom ramarna för neg svartvit film. Men efter ett halvår eller så började mätaren bete sig illa. Jag började reagera på att den visade på så långa tider. Och mycket riktigt, den överexponerade flera steg. Under mörka förhållanden var det tvärtom, att den gav för korta tider.

Jag ansåg att min OM2 var mer tillförlitlig (och det är den, den underexponerar konsekvent med ca 1 steg) och sålde OM1an.

Nu är det ju inte samma kamera vi har, men jag menar att det kan vara mätaren som är dålig. Om ljusmätare är ett måste får du kanske räkna med att skicka kameran på service (förmodligen utanför Sverige).

Det går ju att använda sunny 16 och/eller extern mätare. Jag kan rekommendera en app till iPhone som heter LightMeter. Jag använder ofta den när jag är osäker på ljuset och plåtar med min Rolleicord, t ex inomhus. Eftersom jag ändå har med telefonen nästan jämt är det väldigt smidigt att ha appen istället för min Sekonic 558. :)

Lycka till!

PS. Självklart testade jag att byta batterier i OM1an innan jag gav upp. Flera gånger...
 
Köpt och installerat detta batteri nu och det skiljer lite mer än de 1/3 som jag tror någon nämnde tidigare i tråden... i jämförelse med min X100 skiljer det fyra hela steg! Får ställa in ASA 25 istf 400. Undrar om detta verkligen kan stämma...

Hej !
Det är inget som säger att mätaren visade rätt tidigare.

Mellan tidsringen och chassit (tror jag) finns en växel i OM1 som är lite enelverande
att få rätt om man lossar tidsringen, från den går ett snöre som vrider
visarinstrumentet, har tidsringen lossats så får man ta loss den och sätta allt tillrätta.
Finns inga fastamlägen utan trail&error gäller.

Om2 har två mätsystem, ett som driver visaren, och som då visar vad den tror
automatiken exponerar, detta används även vid man, och sen ett för automatiken som
då inte har något att göra med det första. Minns jag rätt är båda electroniska och då
inte mekaniskt som på om1.


------------------------

Köp några scott. dioder, ex dessa http://www.electrokit.com/bat85-do35-30v-200ma.44287
och löd in i serie med batteriet, nu et 1,5v. prova 1-3 eller flera.

Skaffa någon lämplig O-ring som håller det på plats i batterifacket.

//MW
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.