Vi har haft den här tråden uppe flera gånger under hösten, sök på "tidigare inlägg"!
Kvicksilver batterier, som t.ex. PX 625, tillverkas inte längre, bör inte iaf!
Cds cellen (Exp.mätaren) i alla gamla kameror arbetar med en spänning påslagen, ofta av 1,35 volt, ibland även 2 x 1,35 volt, Kvicksilver batteri.
Har kameran en riktigt gammal exp.mätare, celén celler, då behövs inget batteri.
1. Mitt förslag är batteri, Silveroxid, 1,50 volt, det enda som räcker i några år, kräver en liten justering av kamerans elkrets, +0,15 volt, enkelt, inte dyrt.
Minolta SRT 101/303 har en litet vridmotstånd i elkretsen, för justeringen.
Andra kameror har antingen en liknande lösning eller också får man löda in ett litet motstånd i elkretsen, som tar ner spänningen från 1,50 volt till 1,35 volt!
Silveroxid batteriet, kostar ca. 125:-.
2. Andra föredrar batteri, Zink-luft (Weincell), det är det andra alternativet som finns idag.
Zink-luft batteriet kräver ingen justering, har ca. 1,35 volt, förbrukas, tyvärr, efter ungefär 3 månader, oavsett om kameran används eller inte!
Den kemiska processen inne i batteriet, som ger spänningen, pågår under den tiden, blir betydligt kortare vid varm väderlek, kanske några veckor.
Alltså batteribyten måste ske ofta, samt Du vet inte när batteriet är förbrukat!
Jo, Du kan hålla koll på när Du öppnade förpackningen, var det två eller tre månader sedan?
Zink-luft batteriet, ca. 50:- för flera i en förpackning, passar inte direkt i batterikammaren, måste få en magkrans, plastring, för att ge kontakt, iaf, i mina gamla kameror.
3. De Alkaliska batterierna, har inte full styrka under sin livslängd, inte linjära, visserligen billiga, men de flesta gamla kameror måste ha en mycket jämn spänning hela tiden, för att ge ett tillförlitligt exp.värde.
Elkretsen ligger i serie med batteriet, en konstruktion hos de allra flesta kameror, inga problem eftersom kvicksilverbatteriet håller en mycket jämn spänning under sin livslängd, men för liten eller fallande spänning, då blir det problem, påverkar direkt exponeringsmätarens utslag!
Bara en enda kamera, av den gamla skolan, har möjlighet att klara Alkaliska batterier, något längre, än de övriga, har en inbyggd brygga mot spänningsfall, klassikern är Asahi Pentax Spotmatic, vad jag känner till iaf!
www.brenner-foto.de
Här hittade jag bara litium batterier, inga kvicksilver.
Dessa batterier bör vara ur marknaden, vid det här laget!