Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iso..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Julia.A

Medlem
Jag har ett litet problem och det är att jag inte riktigt fått grepp om vad ISO är. Jag har läst fotoskolan men har inte riktigt förstått hur man ska "matcha" bländare, slutaröppning och ISO rätt. Måste man följa en tabell?

Jag fotar mycket äventyrsfoton, mycket springande djur osv och måste väl ha kort slutartid men en stor bländaröppning? Hur blir det då med ISO?

Tacksam för svar :)

Iso är känsligheten.. Ju högre ISO desto mer förstärker sensorn ljuset, vilket resulterar i kornigare bilder, men en dubblering av ison (exv 800 ->1600) ger en halvering av tiden ELLER ett bländarsteg och ändå samma exponering..

Kanske går det inte (dvs använder redan största bländaröppning) eller så vill man ha lite större skärpedjup än vad man får på en stor bländaröppning och väljer då att istället öka känsligheten. Samma resonemang för slutartid så klart.

Nackdelen med att öka känsligheten är att brus börjar framträda mer påtagligt. Med film var det samma historia. Högkänsliga filmer hade mer synbart korn.

Ibland måste man helt enkelt kompromissa...
t.ex. iso ger ju mycket brus när man kommer upp i ganska höga tal, medans iso-talen på den nedre delen av skalan ger ungefär lika lite brus, alltså får man ibland gå upp till kamerans "smärtgräns" i iso-talen...

Så länge ljuset räcker till kan man klart göra det. Men till sist kör du på största bländaröppning, slutartiden börjar bli onödigt lång, då kan man höja iso:n för att tjäna några steg.
Hur man väljer att arbeta beror på vad man vill uppnå. Ibland vill man ha kort skärpedjup och väljer stor bländare (litet tal), ibland vill man ha maximalt skärpedjup och väljer liten bländare (stort tal). Ibland vill man frysa rörelser och väljer korta tider ibland tvärtom osv osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar