Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iso

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej!

Anledningen att jag skriver är för att jag behöver hjälp med en sak.
ISO- talet som man kan öka i de flesta system kameror (jag själv har en Canon 3000N) känns som att den inte fungerar, eller jag kanske inte vet hur jag skall hantera det.

Jag ville öka ISO- talet så att när jag fotograferar motiv i rörelse, kunna använda kort slutartid, samtidigt ha tillräckligt med ljus för att kunna bli en normal exponerad bild.

Jag ökade till 650 ISO dock märkte inte någon skillnad i att det blev något bättre med exponeringen. Jag kunde ändå inte komma i högre än 1/250 för en normal exponering. Hur kommer det sig att ökad ISO inte har påverkad så att filmen bilr ljus känsligare än den var från början (200 ISO)?

Någon som kan förklara det här fenomenet.
Om det är så att ni inte förstår riktigt vad jag menar, skriv, så försöker jag förklara på nytt.

Jätte tacksam för svar!

vh/ Neo
 
Ökar du ett helt steg med ISO, 100->200->200->400->800->1600 så får du dubbelt så snabb slutartid mellan varje steg.

Ex, du har med ISO-100 1/60 s, ökar du ISO till 200 så kommer din slutartid bli 1/125s.

Hoppas det hjälper

Robert
 
Canon 3000N är en kamera för film. Vill du ha högre ISO måste du byta film. Vredets enda funktion är att tala om för kamerans ljusmätare vad man har för film i.
 
filmen blir inte snabbare för att du ändrar rattarna på kameran din!

för att din kamera ska kunna exponera rätt vill den veta hur kännslig filmen du använder är.. det är då du ställer in vad filmen har för kännslighet

edit:
damn Jim you're fast
 
Men du... ursäkta att jag frågar. Vad har du för iso på filmen?

/L

...jepp, Jim is the fastest around.
 
Ok?
Så, den som jag förstod bäst här var Robert.
Men, är inte det så att man kan "pressa" filmen. Vilket resulterar till att den bilr ljuskänsligare, om man har ökad ISO- talet, oavsed vilken ISO- tal filmen har från början.

Alltså, kan man inte "manipulera" med det, trotts annat ISO-tal från början (om jag får upprepa mig).

Robert- menar du att, trotts att det står 1/60 slutartid, är det i själva verket 1/25 egentligen, om man ökar ISO- talet med ett steg (t.ex. från 200- 400 ISO)?
 
Pressar film gör man genom att framkalla den extra lång tid. I praktiken ger det sällan högre känslighet på riktigt, men det knuffar upp mellantonerna så de blir lättare att kopiera.

Om man skall pressa film så vrider man på ISO-reglaget till den önskade känsligheten och framkallar sen efter vettigt recept. Men som sagt, du måste framkalla annorlunda.

Det där med slutartider har du inte lämnat tillräckligt med information för att man skall kunna säga något om. Vi vet inte vad du fick för tid innan du vred på ISO-reglaget. Och vi vet inte vad du har kameran inställd på för exponeringsläge.
 
Hej!

Jag testade först med slutartid 1/250 och blädarvärde med 4.0 (normal exponering).
Då jag ville komma upp till ett kortare slutartid än ovan, testade jag genom att höja på ISO- värdet, med förhoppningen om att detta skulle göra filmen känsligare för ljus och därmed kunna exponera den kortare tid i ljuset (vid behov av att få kunna ta bilden vid snabb rörelse).

Då jag aldrig har kunna utnyttja fullt ex. över 1/300 (den går till 1/2000) eftersom bilden troligen skulle bli underexponerad, har jag känt behovet av att höja ISO- talet.

Mm, blir du klokare av det nu :) ? Om inte, kan jag gärna fortsätta förklara så att Du/Ni förstår.

vh/ Irfan
 
neolit skrev:
Jag testade först med slutartid 1/250 och blädarvärde med 4.0 (normal exponering).
Då jag ville komma upp till ett kortare slutartid än ovan, testade jag genom att höja på ISO- värdet, med förhoppningen om att detta skulle göra filmen känsligare för ljus och därmed kunna exponera den kortare tid i ljuset (vid behov av att få kunna ta bilden vid snabb rörelse).
Filmen blir inte känsligare genom att du skruvar på ISO-ratten, men det är ju förklarat ovan.

Däremot borde du naturligtvis ha fått en kortare slutartid om du skruvade på ISO-känsligheten och kameran var inställd på A eller P (eller vad det nu heter på Canonska. Av och P kanske? Eller är det Tv och P. Grön fyrkant brukar de ha också). Menar du att du inte fick det?
 
Många kameror ställer själv in ISO efter DX kodningen på filmen. Kolla i manualen hur du ställer in den manuellt. Du måste ändå köpa film med högre känslighet för att få snabbare tider.
 
Jag tänkte inte på att du hade analog kamera. Kör du med film så har svaren framkommit här ovan. Pressar du din film så bör du tänka på att du pressar hela filmen.

Hälsningar

Robert
 
Ja, alltså, jag hade den på M (manuellt).
Som jag förstår nu, går det alltså inte att få öka på ISO:t för att få komma upp till ljuskänsligare film.

Min kamera "upptäcker" ju direkt vad är det för känslighet på filmen och ställer sig vid detta. Men, vad jag ville komma åt var ju som sagt, påverka filmens ljuskänslighet, vilket man inte kan ellet??

Jag måste dock säga att jag fortfarande inte förstår varför jag inte kan ändra på ISO talet trotts vad det står för ISO i själva filmen (helt trög kanske, men så är det, tyvärr).
 
harryett skrev:
för att få kännsligare film måste du byta film till en med ett högre ISO-tal. punkt.

...exakt. Iso-värdet är ett mått på filmens ljuskänslighet, inte kameran. På digitala kameror kan du ändra iso, inte på analoga.
 
neolit skrev:

Jag måste dock säga att jag fortfarande inte förstår varför jag inte kan ändra på ISO talet trotts vad det står för ISO i själva filmen (helt trög kanske, men så är det, tyvärr).

Du får tejpa över DX-koden på filmkassetten innan du sätter filmrullen i kameran. Då kan du välja ISO manuellt på din kamera, men som sagts tidigare, framkallningen måste sen anpassas efter det.
 
neolit skrev:
Ja, alltså, jag hade den på M (manuellt).
Som jag förstår nu, går det alltså inte att få öka på ISO:t för att få komma upp till ljuskänsligare film.

Min kamera "upptäcker" ju direkt vad är det för känslighet på filmen och ställer sig vid detta. Men, vad jag ville komma åt var ju som sagt, påverka filmens ljuskänslighet, vilket man inte kan ellet??

Jag måste dock säga att jag fortfarande inte förstår varför jag inte kan ändra på ISO talet trotts vad det står för ISO i själva filmen (helt trög kanske, men så är det, tyvärr).

Om du ska pressa filmen måste du fota hela rullen med det nya iso-värdet och låta framkalla filmen efter detta. Annars så blir de delar av rullen du fotat med annat iso felframkallade och bilderna kass.

Ja, du kan ändra iso på kameran. Men eftersom du hade den i manuellt läge så ändras inte exponeringstiden eller bländaren automatiskt när du ändrar iso-värdet. Däremot så borde du se att markeringen på exponeringsskalan i sökaren som talar om att bilden blir över/under/rätt exponerad har flyttat på sig. Då ska du justera tiden så att markeringen åter hamnar mitt på skalan för att få rätt exponerad bild.

Hoppas att du hängde med.
 
Jag tror att jag förstår ganska väl nu.
Det har dock framkommit lite olika svar här. En amatör som jag kan detta orsaka en lätt förvirring.

Hur som helst, kan jag mycket mer än jag kunde när jag ställde frågan.
Jag är väldigt tacksam för det!
vh/ Neo

Här följer lite av (som jag uppfattar) något olika svar.

Gunnar Johansson/BF (gujo) skrev:
Ja, du kan ändra iso på kameran. Men eftersom du hade den i manuellt läge så ändras inte exponeringstiden eller bländaren automatiskt när du ändrar iso-värdet. Däremot så borde du se att markeringen på exponeringsskalan i sökaren som talar om att bilden blir över/under/rätt exponerad har flyttat på sig. Då ska du justera tiden så att markeringen åter hamnar mitt på skalan för att få rätt exponerad bild.

Hoppas att du hängde med.




Simon Maddock (harryett) skrev:
för att få kännsligare film måste du byta film till en med ett högre ISO-tal. punkt.



Jörgen Strandberg (js1) skrev:
Du får tejpa över DX-koden på filmkassetten innan du sätter filmrullen i kameran. Då kan du välja ISO manuellt på din kamera, men som sagts tidigare, framkallningen måste sen anpassas efter det.
 
nu ska jag försöka ta det ordentligt en gång.


-Filmens kännslighet kan inte ändras. vill man ha höre kännslighet så måste man köpa kännsligare film.

-På kameran kan du ställa in ISO, Det är för att kameran ska veta hur känslig filmen är, (annars kan den inte bestäma exponeringar) Dvs. på kameran ska du ställa in samma ISO som filmen du använder har.

-Pressa film. När du pressar filmen så säger du till kameran ett ISOtal som inte är samma som filmen. tex. 800 i stället för filmens 400. det gör att kameran väljer tex. snabbare slutartider än vad den ska för att den tror att filmen är kännsligare än vad den egentligen är. Detta gör att hela filmrullen blir underexponerad.
För att få detta rätt så framkallar man filmen under längre tid för att kompensera underexponeringen av filmen.
Det slutar med korrekt exponerade negativ.


Din kamera läser automatiskt av filmrullens ISO ed hjälp av DX-koden men för att man ska kunna pressa film så kan man också ställa in ISO manuellt.. Den huvudsakliga anledningen till att kunna ställa in ISO manuellt i kameran är trots allt om man tex. har egenladdad film på rulle utan DX-kodning.

hoppas du fattade


/Simon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.