Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Iso
- Trådstartare sofia s
- Start datum
dumbo
Aktiv medlem
Man ska alltid använda så lågt värde som man kan, och fortfarande få en acceptabelt snabb slutartid. Blir slutartiden för lång så ökar man till den blir tillräckligt kort.
Rent generellt så skulle jag använda blixt bara om det befintliga ljuset inte räcker till och då gärna så sparsamt som möjligt, om man har möjlighet att ställa in styrkan på blixten.
Med blixt skulle jag använda relativt lång slutartid och låta blixten "frysa" motivet och den långa slutartiden släppa in befintligt ljus. 1/30 eller 1/15 brukar funka bra på "normala" bränvidder inomhus tex.
Rent generellt så skulle jag använda blixt bara om det befintliga ljuset inte räcker till och då gärna så sparsamt som möjligt, om man har möjlighet att ställa in styrkan på blixten.
Med blixt skulle jag använda relativt lång slutartid och låta blixten "frysa" motivet och den långa slutartiden släppa in befintligt ljus. 1/30 eller 1/15 brukar funka bra på "normala" bränvidder inomhus tex.
BugEyes
Aktiv medlem
Det beror ju också av bländare men några ungefärliga värden kan man nog ändå sätta.
Når man inte önskad slutartid med dessa och önskad bländare får man öka ISO eller välja ett lägre bländartal. Några riktlinjer utifrån mina egna iakttagelser...
1) Inomhus med relativt bra ljus i form av normal ljuskälla genom fönster
ISO 400 eller blixt
2) Inomhus med sämre ljus
ISO 800 eller blixt, om korta slutartider är ett måste kan man gå upp i ISO till 1600 men får då mer synligt brus i bilden.
3) Utomhus med sämre ljus
ISO 200 om det inte är rörliga mål, i så fall ISO 400
4) Utomhus med bra ljuskälla
ISO 100 räcker normalt i solljus eller lätt molntäcke, ev upplättningsblixt
Vid blixtbilder på någorlunda nära håll använder jag oftast ISO 200, på längre håll ISO 400.
Når man inte önskad slutartid med dessa och önskad bländare får man öka ISO eller välja ett lägre bländartal. Några riktlinjer utifrån mina egna iakttagelser...
1) Inomhus med relativt bra ljus i form av normal ljuskälla genom fönster
ISO 400 eller blixt
2) Inomhus med sämre ljus
ISO 800 eller blixt, om korta slutartider är ett måste kan man gå upp i ISO till 1600 men får då mer synligt brus i bilden.
3) Utomhus med sämre ljus
ISO 200 om det inte är rörliga mål, i så fall ISO 400
4) Utomhus med bra ljuskälla
ISO 100 räcker normalt i solljus eller lätt molntäcke, ev upplättningsblixt
Vid blixtbilder på någorlunda nära håll använder jag oftast ISO 200, på längre håll ISO 400.