Director
Aktiv medlem
Jag var och plåtade artister under Sweden Rock Festival med min nya EOS 350D. Objektiv: Sigma 18-55 2.8 och Sigma 70-200 2.8. En hel del bilder blir bra, medan många blir oskarpa etc. Jag körde på 400 ISO, men skulle nog ha behövt gå upp till 800 ISO på kvällen. Jag har dock hört att man inte ska ändra ISO-tal på samma minneskort. Stämmer det och i så fall vad händer då med bilderna på kortet?
Jag ställde bländaren manuellt och lät kameran anpassa tiden till denna. På kvällen körde jag med bländare 2.8.
Sedan använde jag endast en av de sju mätpunkterna kameran har för att fokusera så tydligt som möjligt just på det motiv jag ville ha i fokus. Är det rätt tänkt eller bör jag använda alla sju mätpunkterna i detta läge för bästa möjliga skärpa?
Blixt är ju inte att tänka på i detta läge.
Finns det något ytterligare jag bör tänka på för att öka antalet skarpa bilder under dessa omständigheter?
Jag ställde bländaren manuellt och lät kameran anpassa tiden till denna. På kvällen körde jag med bländare 2.8.
Sedan använde jag endast en av de sju mätpunkterna kameran har för att fokusera så tydligt som möjligt just på det motiv jag ville ha i fokus. Är det rätt tänkt eller bör jag använda alla sju mätpunkterna i detta läge för bästa möjliga skärpa?
Blixt är ju inte att tänka på i detta läge.
Finns det något ytterligare jag bör tänka på för att öka antalet skarpa bilder under dessa omständigheter?