Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO, mätpunkter etc. vid konsertfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Director

Aktiv medlem
Jag var och plåtade artister under Sweden Rock Festival med min nya EOS 350D. Objektiv: Sigma 18-55 2.8 och Sigma 70-200 2.8. En hel del bilder blir bra, medan många blir oskarpa etc. Jag körde på 400 ISO, men skulle nog ha behövt gå upp till 800 ISO på kvällen. Jag har dock hört att man inte ska ändra ISO-tal på samma minneskort. Stämmer det och i så fall vad händer då med bilderna på kortet?

Jag ställde bländaren manuellt och lät kameran anpassa tiden till denna. På kvällen körde jag med bländare 2.8.

Sedan använde jag endast en av de sju mätpunkterna kameran har för att fokusera så tydligt som möjligt just på det motiv jag ville ha i fokus. Är det rätt tänkt eller bör jag använda alla sju mätpunkterna i detta läge för bästa möjliga skärpa?

Blixt är ju inte att tänka på i detta läge.

Finns det något ytterligare jag bör tänka på för att öka antalet skarpa bilder under dessa omständigheter?
 
Director skrev:
Jag har dock hört att man inte ska ändra ISO-tal på samma minneskort. Stämmer det och i så fall vad händer då med bilderna på kortet?
Nej, det stämmer inte. Det händer ingenting med de bilder som redan finns på kortet.

Director skrev:
Sedan använde jag endast en av de sju mätpunkterna kameran har för att fokusera så tydligt som möjligt just på det motiv jag ville ha i fokus. Är det rätt tänkt eller bör jag använda alla sju mätpunkterna i detta läge för bästa möjliga skärpa?
Jag skulle också ha gjort så.
 
ej konsert expert... men

Kan inte ge så mycket råd om att plåta spelningar men det om att man inte ska köra olika ison på samma minneskort fattar jag inte, har alldrig hört det iallafall.
 
Director skrev:


Finns det något ytterligare jag bör tänka på för att öka antalet skarpa bilder under dessa omständigheter?

Genom högre iso-tal kan du ställa snabbare tid.
Enbensstativ är också att föredra. Vissa artister står still under längre tid, och jag föredrar i mellanåt att inte använda AF alls, utan fokuserar i stället manuellt.

Dunkelt kvällsljus på konserter, så föredrar jag manuella tider endast. Det kan skifta i ljus ganska bra, men är man en van fotograf, så är detta inga problem att snabbt justera.

På mig låter det som att du inte är van att hantera kamerans funktioner? :)

(sen hör väl denna tråden hemma under "teknik frågor").
 
ISO 800-1600 (åtminstone) är att föredra. Dom gånger jag plåtat konserter har det funkat bra att Spot-mäta (i ansiktet på t.ex. sångaren) och fokusera endast med mittsensorn. Sedan har jag exponeringskompenserat efter hur ljussättningen har skiftat: mycket ljus pluskompensera med 0.5-1 steg och vice versa. Har funkat t.om på dia :p
 
Jag brukar spotmäta på ansikten och liknande och hålla den inställningen tills ljuset har förändrats för mycket.
Brukar hamna på ISO 800-1600.
Fotar nästan bara RAW för att kunna jobba mer med vitbalans.
Det där med minneskortet verkar mycket konstigt.
 
Förresten, (skulle trycka edit men 15 min hade gått) får ni gärna gå in och ge mig tips på hur jag skulle gjort annorlunda på mina konsertbilder i galleriet.
 
Linnéa-Pettersson skrev:
För mig som nybörjare..vad betyder spotmäta?
På systemkameror finns ofta möjlighet att välja hur de ska mäta exponeringen. En av inställningarna är spotmätning, då mäter kameran ljuset i ett koncentrerat område i mitten av bilden.
Det står säkert mer om detta i instruktionsboken till din kamera.
 
Tomasz skrev:
Det står säkert mer om detta i instruktionsboken till din kamera.
350D har nog inte spotmätning men i praktiken borde det duga rätt bra med den mätning som görs med *-knappen (9% av bilden, runt mitten-punkten har jag för mig).
Det är nog en av de knappar på kameran (vid sidan om avtrycket) som jag använder oftast, himla bra att kunna.
 
Director skrev:
Finns det något ytterligare jag bör tänka på för att öka antalet skarpa bilder under dessa omständigheter?

Allt har redan sagts... men har du tänkt att ibland är det kul att inte ha skarpa bilder? Många bilder med rörelse blir väldigt snygga.
/Sofia
 
Director skrev:
Finns det något ytterligare jag bör tänka på för att öka antalet skarpa bilder under dessa omständigheter?

Allt har redan sagts... men har du tänkt att ibland är det kul att inte ha skarpa bilder? Många bilder med rörelse blir väldigt snygga.
/Sofia
 
Linnéa-Pettersson skrev:
Förresten, (skulle trycka edit men 15 min hade gått) får ni gärna gå in och ge mig tips på hur jag skulle gjort annorlunda på mina konsertbilder i galleriet.

Ta mycket bilder. Senaste scenuppträdandet jag fotade blev det över 2000 exponeringar, varav jag har slängt säkert 1000.

Annars så rekommenderar jag trebensstativ (om du har plats), ett teleobjektiv samt ett ljusstarkt normal (till exempel Canon EF 50/1,8). Om du sen får vistas på scen eller i närheten av scenen blir allt grymt mycket lättare.
 
Walski skrev:
Ta mycket bilder. Senaste scenuppträdandet jag fotade blev det över 2000 exponeringar, varav jag har slängt säkert 1000.

Jag fick här en fundering efter vad du skrev.

Innan digitalhisterin, fanns redan många fotografer som tog oerhört vackra konsertbilder med analoga kameror. De kunde säkert inte ta 2000 exponeringar för att kast bort halva. Priset för att framkalla bilderna skulle alldeles för högt. Hur gör de proffsiga då? Det ska man fundera på: kvalitet vs kvantitet….

Jag själv kan vänta med kameran på ganska länge för att ta den bilden jag har väntat på. Men då har jag båda ögon väl öppnade så jag kan se vad är det som händer i omgivningen så jag inte förlorar någonting.
/Sofia
 
Jag var också där och fotade med min 300D, jag kör med bländar automatik och slutaren mellan 200-400 och varierar iso mellan 100-800 jag får ändå en del charmig rörelse oskärpa, en fokuspunkt funkar super bra, jag lägger oftast skärpan på ansiktet.
Jag har lite bilder i mitt album
 
ssilva skrev:
De kunde säkert inte ta 2000 exponeringar för att kast bort halva. Priset för att framkalla bilderna skulle alldeles för högt.
De kan/kunde inte heller välja ISO utan att byta film. Bara för att den digitala tekniken ger nya möjligheter behöver det väl inte betyda att saker är dåliga.
Dessutom brände man film förr också (och gör fortfarande), även om det kanske inte handlar om 2000 exponeringar (vilket jag betvivlar är speciellt vanligt ens i den digitala världen, det är ungefär 1 bild/4,5 sek i 2,5 timmar)
 
fhe skrev:
Bara för att den digitala tekniken ger nya möjligheter behöver det väl inte betyda att saker är dåliga.
Dessutom brände man film förr också (och gör fortfarande), även om det kanske inte handlar om 2000 exponeringar (vilket jag betvivlar är speciellt vanligt ens i den digitala världen, det är ungefär 1 bild/4,5 sek i 2,5 timmar)

Jag håller med dig, absolut. Den nya tekniken ger oss många nya fantasiska möjligheter. Jag kör själv mycket digitalt. Min fundering är om det egentligen behövs ta så många bilder i en konsert så man kan välja de bästa och kasta bort resten. Kanske man får en jättebra posering, men ska man välja bort den känsla man har när man fotar och koncentrera sig att ta så många bilder som möjligt istället? Det är ingen kritik jag gör, jag tycker att var och en gör som känns bättre. För mig känns det mycket bättre att se konserten, lyssna på musiken och försöka fånga med kameran den där momenten som slår mig starkt i hjärtat. Men det är ett personligt sätt att se på saken bara..
 
ssilva skrev:
Min fundering är om det egentligen behövs ta så många bilder i en konsert så man kan välja de bästa och kasta bort resten.
Förmodligen inte, samtidigt vet jag att jag idag när jag fotade min sambo på hästryggen nästan uteslutande tog serier helt enkelt för att om jag knäpper två till fyra rutor så snabbt kameran tillåter istället för en när "det rätta läget" inträffar så är chanserna enormt mycket större att jag får en bild där både ryttare och häst "ser bra ut". Rent krasst gjorde jag således samma sak trots att det i slutändan bara handlade om ett 70-tal bilder (vilket det nog blivit även om jag använt film).
Fast jag är å andra sidan bara amatör, jag är helt övertygad om att någon som är van att fota just ryttare och hästar skulle klarat jobbet ändå :)

För mig känns det mycket bättre att se konserten, lyssna på musiken och försöka fånga med kameran den där momenten som slår mig starkt i hjärtat.
Håller helt med, 2000 bilder på en koncert blir ju nästan så att det går att klistra ihop bilderna till film, då kan man inte ha mycket tid över till att hitta rätt. Fast man kanske har sett koncerten tidigare som förarbete och vet när publiken är som mest "med", vad vet jag.
 
Senast ändrad:
fhe skrev:

Fast man kanske har sett koncerten tidigare som förarbete och vet när publiken är som mest "med", vad vet jag.

Det vore väldigt ambitiös!
I alla fall ska vi ha kul när vi fotar, annars tar vi risken att förvandla oss till "japaner på semester". ;-)
 
ssilva skrev:
Jag fick här en fundering efter vad du skrev.

Innan digitalhisterin, fanns redan många fotografer som tog oerhört vackra konsertbilder med analoga kameror. De kunde säkert inte ta 2000 exponeringar för att kast bort halva. Priset för att framkalla bilderna skulle alldeles för högt. Hur gör de proffsiga då? Det ska man fundera på: kvalitet vs kvantitet….

Jag själv kan vänta med kameran på ganska länge för att ta den bilden jag har väntat på. Men då har jag båda ögon väl öppnade så jag kan se vad är det som händer i omgivningen så jag inte förlorar någonting.
/Sofia

Jag gör som Fredrik skrev, jag tar alltid i serie. På det scenframträdandet jag tog över 2000 bilder på, var det väldigt mycket dans. Dansare är inte kända för att stå still, och ljuset brukar dessutom inte vara optimalt. Då tar jag istället tre bilder på en gång, och hoppas att minst en blir bra.

Men förr i tiden tror jag att de lade mer omtanke bakom varje enskild bild, för annars skulle det som du säger bli väldigt dyrt.

fhe skrev:
Håller helt med, 2000 bilder på en koncert blir ju nästan så att det går att klistra ihop bilderna till film, då kan man inte ha mycket tid över till att hitta rätt. Fast man kanske har sett koncerten tidigare som förarbete och vet när publiken är som mest "med", vad vet jag.

Fast jag fick vistas var jag ville i lokalen, såg uppträdandet fyra gånger och ett oräkneligt antal repetitioner. Under uppträdandena fyllde jag bara minneskortet (~250 bilder), totalt blev det över 2000 bilder.

Denna metod med backstage och repetitioner rekommenderar jag starkt... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.