Annons

Efterbehandling astrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det såg jag. Det var därför jag undrade hur han har fått till en skarp förgrund.

120s med Vixen Polarie på, sen direkt efteråt stängs den av och en ny 120s exponering tas med identiska kamerainställningar.
Sammanslagning i PS.
En 15s, ISO6400 F2.0 på SY24/14 blir typ likadan bild utan att behöva använda tracker. Skillnaden blir brusoch detaljnivå som skiljer sig åt.

/Stefan
 
Senast ändrad:
DeepSkyStacker

Jag brukar använda DeepSkyStacker för att slå ihop ett hundratal exponerade bilder till en enda bild.

På så sätt kommer man åt även ljussvaga stjärnor med lite ytterligare efterbehandling.

Min utrustning är då begränsad till Canon EOS 760D+EF 50/1.4 och ett stativ, på ISO 400-800 och ca 3-6s exponering per bild (för att undvika startrails), samt exponering av något tiotal "dark frames" för att kunna minska värmebruset.

Tyvärr har jag flyttat från min villa på landet till en lägenhet i centrala Malmö, så det är vääääldigt sällan jag ger mig ut.

Bilden visar Andromedagalaxen tagen med min gamla Canon EOS 350D+EF 50/1.4 (8Mpixels), bestående av 480st 6s-exponeringar (=48 minuter) vid ISO 800 samt ca 70 "dark frames".

De två utsmetade stjärnorna är de "ljusstarka" rödaktiga 32 And resp. den blåaktiga Nu And, vilka visar bristen i att fotografera stjärnor med en vanlig kamera, men det /går/ att fotografera ljussvaga stjärnor med en magnitud uppemot 10! Även galaxen M32 i skymtas i närheten av galaxens mitt, liksom M110 (om man vet vad man ska titta efter).

Helt klart inte Hubble-kvalité (Cyberphoto har ingen sådan i sitt sortiment :D ), men förvånansvärt bra med tanke på utrustningen. Jag plockade ihop utrustningen när temperaturen nådde 0-strecket och den började täckas av rimfrost...
 

Bilagor

  • Andromeda 50mm ISO 800 6s 2012-10-27 labb 2012-11-17 klar 800x600.jpg
    Andromeda 50mm ISO 800 6s 2012-10-27 labb 2012-11-17 klar 800x600.jpg
    60.3 KB · Visningar: 91
  • IMG_20121027_213810.jpg
    IMG_20121027_213810.jpg
    64.5 KB · Visningar: 47
Superkul med alla svar!
Blev lite inspirerad och gjorde om denna lite mer och även en till från samma tillfälle som jag själv tycker är en riktigt trevlig bild :)

IMG_0285-Redigera.jpg


Här är den "nya" bilden
IMG_0286-Redigera.jpg


Riktigt kul med trackers, även om de verkar galet dyra :S

Edit: Hur gör man för att visa bilder från nätet?! är det inte "[ img ]" som gäller?
 
Superkul med alla svar!
Blev lite inspirerad och gjorde om denna lite mer och även en till från samma tillfälle som jag själv tycker är en riktigt trevlig bild :)

IMG_0285-Redigera.jpg


Här är den "nya" bilden
IMG_0286-Redigera.jpg


Riktigt kul med trackers, även om de verkar galet dyra :S

Edit: Hur gör man för att visa bilder från nätet?! är det inte "[ img ]" som gäller?


Kan du skicka RAW fil i PM för vill gärna redigera lite.

Innan du postar inlägg kan du scrolla ner till "tilläggsalternativ" och bifoga bild!
 
Tro nu inte att man måste ha en tracker eller köra en annan metod som exempelvis stackning för få bra astroscapebilder. De flesta kör ingetdera. Man behöver inte ens vara en duktig Photoshop:are.
Här är en "ofärdig" bild enbart justerad i Lightroom. En enda exponering.

/Stefan
 

Bilagor

  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    199.8 KB · Visningar: 89
Tro nu inte att man måste ha en tracker eller köra en annan metod som exempelvis stackning för få bra astroscapebilder. De flesta kör ingetdera. Man behöver inte ens vara en duktig Photoshop:are.
Här är en "ofärdig" bild enbart justerad i Lightroom. En enda exponering.

/Stefan
Instämmer helt med dig, i grund och botten handlar det om läge och möjlighet att ta en bild överhuvudtaget. Först och främst gäller det ju att ha bra förutsättningar (mycket mörker, lite light pollution och en klar himmel). Sedan rätt tid på året givetvis.
 
Tro nu inte att man måste ha en tracker eller köra en annan metod som exempelvis stackning för få bra astroscapebilder. De flesta kör ingetdera. Man behöver inte ens vara en duktig Photoshop:are.
Här är en "ofärdig" bild enbart justerad i Lightroom. En enda exponering.
Finns bilden att se i större storlek nånstans?
Jag är nyfiken på hur suddig eller skarp mannen på stenen är. :)
 
Tro nu inte att man måste ha en tracker eller köra en annan metod som exempelvis stackning för få bra astroscapebilder. De flesta kör ingetdera. Man behöver inte ens vara en duktig Photoshop:are.
Här är en "ofärdig" bild enbart justerad i Lightroom. En enda exponering.

/Stefan

Vore skoj se den stor. 30 sekunder gav mig utdragna stjärnor sist...och Iso6400...borde bli rejält brusigt.
 
Duktigt av honom att stå så stilla i 30 sekunder.

mmm ja det är rätt svårt att stå stilla i 30s. Har övat många år på det och jag är tyvärr ej helt stilla på bilden.

Nu är jag vid dator, man kan även i denna storlek se de utdragna stjärnorna.

Bruset är som väntat.

Är bruset och de utdragna stjärnorna inte av tillräcklig bra kvalité för denna typ av bilder enligt dig?

/Stefan
 
mmm ja det är rätt svårt att stå stilla i 30s. Har övat många år på det och jag är tyvärr ej helt stilla på bilden.
Tillräckligt stilla för att det inte ska vara störande.

En bild av den där typen bör väl helst ses i hyfsat stort format, utskriven. Att du inte stod helt stilla kommer knappast att märkas på rätt betraktningsavstånd.
 
Tillräckligt stilla för att det inte ska vara störande.

En bild av den där typen bör väl helst ses i hyfsat stort format, utskriven. Att du inte stod helt stilla kommer knappast att märkas på rätt betraktningsavstånd.

När jag slutredigerar så "trollas" det bort att man ser att jag rör mig. Iaf så mkt det går. Det går oftast inte alls att se även pixelpeeping efter jag redigerat färdigt.
Jag säljer ju oftast dessa som tavlor i minst 50*70cm. Flesta är dock 100*70cm i aluminium (inte som blankt "skit" som vissa leverantörer har som ser plastigt ut utan på en matt skrovlig yta). Blir riktigt maffigt.



Känner en som kan stå still i 120 sek :)

Med åldern så rör man ju sig saktare... Men det är sant. Du kan verkligen stå stilla i 120s som i denna bild.
 

Bilagor

  • 20150813-IMG_0404-EDIT.jpg
    20150813-IMG_0404-EDIT.jpg
    330.1 KB · Visningar: 48
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.