juckeyy
Aktiv medlem
Roterar jorden inte lite för länge under 2 minuter för att förgrunden ska bli skarp? Vad för slags magi har du använt?
Han har använt en startracker för att kunna göra 120s exponeringar. Vixen Polarie.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Roterar jorden inte lite för länge under 2 minuter för att förgrunden ska bli skarp? Vad för slags magi har du använt?
Ja, det såg jag. Det var därför jag undrade hur han har fått till en skarp förgrund.Han har använt en startracker för att kunna göra 120s exponeringar. Vixen Polarie.
Ja, det såg jag. Det var därför jag undrade hur han har fått till en skarp förgrund.
Ja, det såg jag. Det var därför jag undrade hur han har fått till en skarp förgrund.
Superkul med alla svar!
Blev lite inspirerad och gjorde om denna lite mer och även en till från samma tillfälle som jag själv tycker är en riktigt trevlig bild
Här är den "nya" bilden
Riktigt kul med trackers, även om de verkar galet dyra :S
Edit: Hur gör man för att visa bilder från nätet?! är det inte "[ img ]" som gäller?
Instämmer helt med dig, i grund och botten handlar det om läge och möjlighet att ta en bild överhuvudtaget. Först och främst gäller det ju att ha bra förutsättningar (mycket mörker, lite light pollution och en klar himmel). Sedan rätt tid på året givetvis.Tro nu inte att man måste ha en tracker eller köra en annan metod som exempelvis stackning för få bra astroscapebilder. De flesta kör ingetdera. Man behöver inte ens vara en duktig Photoshop:are.
Här är en "ofärdig" bild enbart justerad i Lightroom. En enda exponering.
/Stefan
Finns bilden att se i större storlek nånstans?Tro nu inte att man måste ha en tracker eller köra en annan metod som exempelvis stackning för få bra astroscapebilder. De flesta kör ingetdera. Man behöver inte ens vara en duktig Photoshop:are.
Finns bilden att se i större storlek nånstans?
Jag är nyfiken på hur suddig eller skarp mannen på stenen är.
Tro nu inte att man måste ha en tracker eller köra en annan metod som exempelvis stackning för få bra astroscapebilder. De flesta kör ingetdera. Man behöver inte ens vara en duktig Photoshop:are.
/Stefan
1:1 vy i LR
Brusreducering
Luminans 30
Color 35
/Stefan
Brusreducering
Luminans 30
Color 35
/Stefan
Brusreducering
Luminans 30
Color 35
/Stefan
Duktigt av honom att stå så stilla i 30 sekunder.
Nu är jag vid dator, man kan även i denna storlek se de utdragna stjärnorna.
Bruset är som väntat.
Tillräckligt stilla för att det inte ska vara störande.mmm ja det är rätt svårt att stå stilla i 30s. Har övat många år på det och jag är tyvärr ej helt stilla på bilden.
mmm ja det är rätt svårt att stå stilla i 30s. Har övat många år på det och jag är tyvärr ej helt stilla på bilden.
/Stefan
Tillräckligt stilla för att det inte ska vara störande.
En bild av den där typen bör väl helst ses i hyfsat stort format, utskriven. Att du inte stod helt stilla kommer knappast att märkas på rätt betraktningsavstånd.
Känner en som kan stå still i 120 sek