Jag skulle nog snarare säga att det gäller att behärska exponeringen, om den styrs manuellt eller via automatik har ingen väsentlig betydelse. Men jag tror vi är överens.
Ja, exponering är en sak. Det andra som ska behärskas är skärpedjup, rörelseoskärpa och brus.
Oavsett M, A, Av, Tv, P, CA, Guide, och allt vad det heter måste den aktive fotografen ha koll över vad de olika värdena på tid, bländare och ISO spelar för roll för motivet och den färdiga bilden. Oavsett manuellt eller automatik måste den aktive fotografen kontrollera vad siffrorna är, och måste ta aktivt beslut om det är rätt siffror för den bild han (hon) vill skapa. Oavsett manuellt eller automatiskt måste den aktive fotografen justera kamerans rattar så att värdena blir de han vill ha, under de förutsättningar som råder. Oavsett om de tär genom direkt inställning, eller genom kompensationsinställning.
Eller hur?
Den ursprungliga frågan i tråden var väl egentligen om det finns sätt att ställa in kameran så att den med automatik exponerar rätt, men håller sig inom, av fotografen, givna ramar så att bilden blir som fotografen tänkt avseende skärepdjup, rörelseoskärpa och brus. Och redan ganska tidigt i tråden kom väl några svar på detta. Ett ytterligare sätt är att använda CA-läget på en Canon. Där får man själv definera hur kameran ska prioritera i skärpedjup och rörelseoskärpa. Sedan sköter automatiken resten.
Själv använder jag nästan bara M-läget. För jag tycker att det är enklast.
Petter ...