Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iso kontra tid

Produkter
(logga in för att koppla)
Den som behärskar manuell inställning och vet vad han eller hon vill uppnå har alltid bättre kontroll.
Automatiken kan ge ett bra resultat, speciellt jämfört med en oerfaren fotograf.
Därför är det eftersträvansvärt att träna sig att uppnå bästa möjliga färdighet.
Den enda nackdelen är att det kräver arbete.
Försök följa ett flygande föremål med manuell fokus, eller ställ in exponeringen manuellt utan hjälp av automatik i form av ljusmätare.

Fotograferar man tex snölandskap i varierande ljus så kan automatik hjälpa till för att få fler rätt exponerade bilder (dvs bättre kontroll), speciellt om det är ont om tid mellan bilderna.
 
Försök följa ett flygande föremål med manuell fokus, eller ställ in exponeringen manuellt utan hjälp av automatik i form av ljusmätare.

Fotograferar man tex snölandskap i varierande ljus så kan automatik hjälpa till för att få fler rätt exponerade bilder (dvs bättre kontroll), speciellt om det är ont om tid mellan bilderna.

Jag har inte förnekat att det finns tillfällen när det kan vara en fördel att ta lite hjälp, det jag påstår är att du blir bättre fotograf ju mer du tränar och den som geggar in sig i automatiken tenderar att fastna där.
Nästan alla fotografer är eniga att det är en fördel att behärska kameran manuellt, även om du i vissa lägen får hjälp av automatiken.
Med hjälp av manuellt bländare, tid,ISO, vitbalans och histogram så är en erfaren fotograf alla exponeringssituationers herre.

Om det nu gäller att bräcka varandra med situationer som fungerar/inte fungerar med respektive metod så kan du ju försöka fota norrsken med kameran på Auto. Det gjorde jag igår.
Inte ens min 1ds mk3 har en chans på auto.
 
Nästan alla fotografer är eniga att det är en fördel att behärska kameran manuellt, även om du i vissa lägen får hjälp av automatiken.
Med hjälp av manuellt bländare, tid,ISO, vitbalans och histogram så är en erfaren fotograf alla exponeringssituationers herre.
Jag skulle nog snarare säga att det gäller att behärska exponeringen, om den styrs manuellt eller via automatik har ingen väsentlig betydelse. Men jag tror vi är överens.
 
Jag skulle nog snarare säga att det gäller att behärska exponeringen, om den styrs manuellt eller via automatik har ingen väsentlig betydelse. Men jag tror vi är överens.

Ja, exponering är en sak. Det andra som ska behärskas är skärpedjup, rörelseoskärpa och brus.

Oavsett M, A, Av, Tv, P, CA, Guide, och allt vad det heter måste den aktive fotografen ha koll över vad de olika värdena på tid, bländare och ISO spelar för roll för motivet och den färdiga bilden. Oavsett manuellt eller automatik måste den aktive fotografen kontrollera vad siffrorna är, och måste ta aktivt beslut om det är rätt siffror för den bild han (hon) vill skapa. Oavsett manuellt eller automatiskt måste den aktive fotografen justera kamerans rattar så att värdena blir de han vill ha, under de förutsättningar som råder. Oavsett om de tär genom direkt inställning, eller genom kompensationsinställning.

Eller hur?

Den ursprungliga frågan i tråden var väl egentligen om det finns sätt att ställa in kameran så att den med automatik exponerar rätt, men håller sig inom, av fotografen, givna ramar så att bilden blir som fotografen tänkt avseende skärepdjup, rörelseoskärpa och brus. Och redan ganska tidigt i tråden kom väl några svar på detta. Ett ytterligare sätt är att använda CA-läget på en Canon. Där får man själv definera hur kameran ska prioritera i skärpedjup och rörelseoskärpa. Sedan sköter automatiken resten.
Själv använder jag nästan bara M-läget. För jag tycker att det är enklast.


Petter ...
 
Ovanstående är ett påstående som jag inte tror på. I P-läget strävar kameran att prioritera kortare tid ju längre brännvidd som väljs.

När du väljer AV (bländarförval) så bestämmer du bländaren och kameran bestämmer tiden. Om du tycker att tiden blir för lång så kan du antingen öppna bländaren ännu mer och/ eller höja ISO.
Jag tycker att det verkar som många blir konfunderade när de använder auto-ISO därför att man då lägger ännu en automatisk funktion till alla andra automatiska funktioner.
Det är bättre att sträva efter mer egen kontroll, dvs det skall vara jag som fotograf som bestämmer vilken bländare och vilken tid jag vill ha för en given situation.
Att köra automatiska lägen kan leda till försoffade fotografer.
Det är inte svårt att lära sig att ställa in kameran manuellt och med bättre resultat än automatik.

Jag förstår inte. Vad i mitt inlägg är det du har svårt att tro på?
 
För övrigt, om man ställer in värdena manuellt men gör det efter kamerans exponeringemätare väljer man ju ändå bara samma värden som kameran själv skulle ha valt i A eller S (Av eller Tv). Vill man ha en annan exponering än den kameran väljer kan man lika gärna lösa det med exponeringskompensationen som med manuella inställningar.

Jag skulle vilja säga så här: Det finns situationer där automatik inte ger någon nämnvärd fördel, det finns situationer där automatik ger en stor fördel och det finns ett litet fåtal situationer där helt manuellt ger en fördel eller är nödvändigt.
 
Tycker det blir lite bakvänt att skriva så där, eftersom exponeringen behärskas genom sambandet mellan skärpedjup. rörelseoskärpa och brus (bländare, slutartid och känslighet).

Vi kanske använder orden olika.

För mig är exponering det som ger bilden rätt mängd ljus utan okontrollerade högdagrar eller sotningar. Ordet är troget sitt ursprung. Exponera den ljuskänsliga ytan för ljus.
Exponeringen styrs med en balans av bländare, slutartid, och sensorns ljuskänslighet. Exponeringstriangeln.

De tre reglagen påverkar också några andra egenskaper i bilden som är helt avgörande för intrycket.
Men bara för att vi använder samma reglage föranleder inte att säga att en bild med kort skärpedjup har en annan exponering än en bild med stort skärpedjup.
Det finns "rätt" exponerade bilder med "fel" skärpedjup. De finns "fel" exponerade bilder med "rätt" skärpedjup - och motsvarande för rörelseoskärpa och brus.
Åtminstone i min vokabulär.

Petter ...
 
Om jag väljer bländare hade det varit nice om jag kunde bestämma att kameran skulle prioritera högt iso eller långsam slutartid.
Du menar ungefär som när man i P rullar på ett hjul och förskjuter tid/bländare skulle man kunna göra det i A och förskjuta tid/ISO. Låter logiskt, frånsett hur kontrollerna ser ut. Jag har två hjul, i A så ändrar ett bländare och det andra exp.kompensation, i T är det tvärtom. Antingen skulle man behöva lägga till ett hjul för ISO eller ta bort nån av ovanstående funktioner från ett hjul. Vill du verkligen hellre ha tid/ISO-förskjutning än exp.kompensation?

Dessutom så har min kamera en uppsättning moder för bl a olika auto-ISO-inställning, med olika eftersträvade längsta tider. I ena strävar jag efter 1/500 och tillåter ISO 1600, i andra tillåter jag längre tider tillåter bara upp till ISO 400. (Finns en tredje och fjärde också, men där ändrar jag på andra saker, de nämnda skiljer bara på auto-ISO.) Så det jag beskriver i förra stycket sköter jag så här och det tycker jag är bättre.
 
Hörru! Tycker det där låter lite bakvänt :) Kör du Av med auto-iso och säkerhetsförskjutning så slår väl det över till Tv först när det bilvit så förbannat ljust att lägsta iso och snabbaste tiden inte räcker för att undvika överexponering med vald bländare.
Ja, det blev inte rätt. Jag använder sällan Av när det är dags för sådana övningar, utan Tv. Så det var det jag tänkte på, men blandade ihop inställningarna lite.
 
ANNONS