ANNONS
Annons

ISO för Fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Hej! Har tänkt använda fotopapper som film i en kamera. Min undran är nu vilken känslighet följande papper har för vanligt ljus. Fotokemika Fineprint G. Emaks KX 102 Pe. Hittar inget om dettta på hemsidan.

På Kentmeres hemsida uppges RC Art ha en känslighett på ISO P250. Undrar om det innebär ISO 250?

Nej, papper har en egen skala. P250 har väsentligt lägre känslighet än en film på ISO 250.

Jag har för mig att jag har något i nån bok nånstans om det. Skall ta en titt.

Men generellt misstänker jag nog att papper har känsligheter som kan uttryckas med en enda siffra om man använder systemet för film.

Nix, hittar det inte i nån bok. Det måste betyda att jag läst om det på nätet, eller möjligen i själva standarden.

Jag hittade dock den här tråden med lite empiriska data nu när jag sökte runt lite.

En liten anekdot om känslighet på fotopapper:
På kulturnatten i Uppsala i år fotade vi dryga 100 porträtt med storformatskamera och pappersnegativ som motivet själv fick framkalla. Känsligheten på papperen (Kodak polymax RC har jag för mig) hamnade runt ISO 6, men det hade sannolikt mycket med reciprocitetsavvikelser för korta exponeringstider att göra. Vi körde med ett par bowens studioblixtar på full spätta nära motivet men genom paraply och full glugg (f/5.6). Har för mig att jag läst någonstans att under 5s så börjar man få reciprocitetsavvikelser för fotopapper.

Edit: Har för mig att det stod några ISO värden i informationsbladet till mina ilford fiberpapper (någonstans runt ISO 100) men det är antagligen inte samma isostandard som för svartvit negativfilm

Där var det kanske jag läste det.

Ämnar du fota i glödlampsljus lär känsligheten sjunka ytterligare (tänker på rödfiltret under förstoringsapparaten).

Jag får tacka för era svar! Har nu testfotograferat några papper och jag får rätt exponering med bl. 5,6-8 och ca 10 min på ljusvärdet 6½ på exponeringsmätaren och glödlampsljus blandat med varmt lysrörsljus. Detta på Kentmere RC Art. ISO-skalan på min exponeringsmätare går bara till 6 ISO/ASA men det kan inte bli mer än max 1 ISO i detta ljus.

Jag funderar på att börja med pappersnegativ till min 8x10"-are då negativen är så fruktansvärt dyra. Har någon ett förslag på lämpligt papper (gärna tunt då antar jag)?

I en bok om Goodwin läste jag att han gjorde sina pappersnegativ genomskinliga genom en blandning av hälften parafin och hälften bensin (om jag inte minns fel). Känner någon till mer om detta?

Bästa,
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar