afe
Aktiv medlem
Tennisbollen har inget att göra med branden. Fint inslag i bilden.
/Stefan R. Nilsson
Den har inget med branden att göra såtillvida att den inte orsakade den, men den är ju svedd och en bra illustration. Vad menar du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tennisbollen har inget att göra med branden. Fint inslag i bilden.
/Stefan R. Nilsson
Den har inget med branden att göra såtillvida att den inte orsakade den, men den är ju svedd och en bra illustration. Vad menar du?
Vad säger ni? Vad får ni för känsla av bilden?
Jag menar att är att tennisbollen vare sig den var där från början eller ditplacerad har inget med branden eller artikeln att göra. Så för mig kvittar det.
Ibland finns det personer med på bild och i bildtexten står det sedan att personerna inte har nåt med artikeln att göra. Men ger ett bra intryck och det säljer!
Kanske borde göra samma sak saker?
Bildtext: Tennisbollen har inget med branden att göra
/Stefan R. Nilsson
Det är väl klart att tennisbollen har med branden att göra om den låg där och påverkades av branden.
Kan inte riktigt förstå hur den här bilden skulle vara ett exempel på det du skriver på slutet.
Intressant fråga.
En fotograf som skulle bli påkommen med ett dylikt tilltag får inte sälja några fler bilder (åtminstone inte via de stora bildbyråerna). Dett fick en fotograf som klonade rökmoln i Irak (tror jag) erfara för några år sedan. Ett närmre exempel är Terjes lodjur som nog inte varit alltför bra för hans affärer, fast han kanske inte sålde så mycket innan heller ...
Det är kul med såna här konspirationsteorier som dyker upp allt som oftast, men i verkligheten är det mycket ovanligt att pressfotografer manipulerar sina bilder (vare sig före eller efter fotograferingen) i den meningen att lägga till eller ta bort något.
Det är ju bara länkat till bilden på tdningens server, och det lär man väl få göra?
Vilken sagovärld lever du i?
Det finns många exempel på hur pressfotografer och frilansfotografer har förskönat eller förfulat verkligheten.
Anders lever nog i den verkliga världen. Ingen svensk dagstidning skulle acceptera att fotografer arrangerar nyhetsbilder (utan att det framgår vid publiceringen) på det sätt som diskuteras i den här tråden.
I artikeln nämns inget om någon tennisboll.
/Stefan R. Nilsson
Det har brunnit på en tennisklubb. En tennisboll är vanligt förkommande på en sådan klubb. Bollen i fråga har uppenbarligen varit med om branden. Den illustrerar ganska effektivt nyheten "det har brunnit på tennisklubben". Vad är problemet egentligen?
Det är väl inte särskilt ofta en artikel berättar om allt som syns i en bild?
Du skrev att tennisbollen inte har med branden att göra. Hur menar du? Den har väl lika mycket med branden att göra som allt det som finns på bilden och som drabbats av elden?
Håller med.En mycket bra sammanfattning.
Jag tycker att bilden är klockren.