P.R.
Aktiv medlem
Jag har samma brännvidd som det kortare av Lars objektiv.Niclasfoto skrev:
Ja, jag tror nog att våra längre linser fungerar på ett annat sätt eftersom de har längre brännvidd. Helt andra vibrationer att hantera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har samma brännvidd som det kortare av Lars objektiv.Niclasfoto skrev:
Ja, jag tror nog att våra längre linser fungerar på ett annat sätt eftersom de har längre brännvidd. Helt andra vibrationer att hantera.
P.R. skrev:
Inte Chucks och Omars heller tydligen så det är därför jag är desperat att få veta om det är mitt test eller mitt objektiv det är fel på.
P.R. skrev:
Jag har samma brännvidd som det kortare av Lars objektiv.
Niclasfoto skrev:
MVH Niclas,
Lars Johnsson skrev:
Det tror jag inte. Det som avgör är om man har den nya IS versionen eller den gamla. Titta på listorna över vilka objektiv som fungerar på stativ och vilka som inte fungerar.
Som nybörjare är det omöjligt att uttala sig om det är fel på grejorna då jag inte har några referenser. Jag har tagit hundratals suddiga och många fler hyggligt skarpa bilder med objektivet men jag har ingen aning om suddet enbart beror på mig eller om mina halvskarpa skulle blivit knivskarpa med ett bättre IS.Lars Johnsson skrev:
Om ditt IS fungerar när du tar utan stativ så är det säkert inte IS det är fel på.
Niclasfoto skrev:
Jo men om vi pratar om 70-200 IS så skall väl det fungera på stativ och även det nYa 70-300 IS.
Självklart så har brännvidden betydelse för vibrationerna och även faktorer som vikt och kontruktion bör vägas in.
Mvh Niclas,
Men det är just det jag inte accepterar när objektiven marknadsförs med en fungerande stativfunktion.Niclasfoto skrev:
Jag tror som Lars i saken. Det är nog inte IS,en det är fel på utan att det bara är som det är.
P.R. skrev:
Men det är just det jag inte accepterar när objektiven marknadsförs med en fungerande stativfunktion.
Lars Johnsson skrev:
Men har man det på ett stativ och tar test-bilder så antar jag att det är stabilt. Om det väger 1 eller 5 kg har ju ingen betydelse då.
P.R. skrev:
Men det är just det jag inte accepterar när objektiven marknadsförs med en fungerande stativfunktion.
P.R. skrev:
Den viktigaste frågan är väl nu vad "din" tekniker heter
Lars Johnsson skrev:
Chuck säger ju t.o.m. i artikeln att spegel-rörelsen inte har någon betydelse.
Och andra kan ju få samma objektiv att fungera på stativ.
Lars Johnsson skrev:
Titta och läs på Eeros test-bilder och läs vad han skrev.
Han tog 5 bilder med IS på. En var lika dålig som Pelles bild. Två var lite oskärpa och två helt perfekta.
Det säger en hel del om testerna
Jadå det står ju här att IS är passivt men träder in om det behövs:Eeros skrev:
Inte heller på webben har jag hittat något om vad syftet med stativfunktionen egentligen är. Någon annan som har gjort det?
Jag trodde att om IS stabiliserar så gör den det oavsett exponeringstid. Tydligen är det dock så att IS-linsen i stativläget långsamt "driver" runt en aning. Vid längre tider och brännvidder syns denna adderade rörelse och man bör därför under sådana speciella förhållanden stänga av IS vid användning på stativ, trots att man har något av de senare objektiven med stativfunktionen.Lars Johnsson skrev:
Ta och gör samma test i morgon utomhus. Och gör den då med mer normala exponeringstider.