Nu har Canon tagit kontakt med mig angående vibrationerna
Canon (Sverige) ringde idag upp mig för att förklara vad som är "problemet". De såg inte det som att det fanns något problem egentligen med objektivet. Inte jag heller numera, jag stänger helt sonika av IS när den är på stativ.
Så här säger instruktionboken som följde med objektivet:
"*Even if the STABILIZER switch is set to ON, the IS fuction does not operate because the electronic circuits in the lens automatically detect that a tripod is being used."
Han som ringde från Canon förklarade att det är helt rätt; när objektivet står still, exempelvis på en trebensstativ, så är IS inte ens igång. Däremot finns det inga kontakter som detekterar att objektivet står på stativ, objektivet vet inte själv att det står på stativ. Det enda det vet är att det står still, alltså "jobbar" IS inte.
Men när jag trycker ner avtryckaren halvvägs, så uppstår det omedelbart vibrationer. Det är dessa vibrationer IS försöker stabilisera och därför kan man se det som skakningsoskärpa i bilden, om inte stabiliseringen får tillräckligt tid på sig att stabilisera vibrationerna.
Jag nämnde att det står i instruktionsboken att IS inte fungerar med vissa modeller om man använder "self-timer operation". Modeller som nämn i instruktionboken, som är tryckt 2002, är EOS1V, 3, 30/33/Elan7/7E, Elan II/Elan II E/50/50 E, 300/Rebel2000 och D30. Jag antar att det gäller även nyare modeller, som min 20D. Därför kommer jag inte bli hjälpt av att använda självutlösaren heller.
Det enda råd som teknikern visste att ge, om jag nödvändigtvis vill ha IS på, är att använda en trådutlösare. Då ska IS inte gå igång fast avtryckaren trycks ned, eftersom det då inte skapas vibrationer. (Eller alternativt genom att hålla avtryckaren intryckt tillräckligt länge halvvägs innan man tar bilden, så att eventuella vibrationer hinner stabiliseras.)
Jag frågade om jag får någon nytta med att ha IS på när jag fotar från stativ. Inte med 70mm, sa han, knappast på 200mm heller, men förmodligen från 300mm och uppåt. Fast den egentliga orsaken till att de satt i en funktion som stänger av IS när den står still, är att i tidigare versioner med IS på långa teleobjektiv, särskilt nämnde han 600mm, så stabiliserade IS hela tiden när avtryckaren var nertryckt halvvägs, ovasett om objektivet stod still eller inte. Det resulterade i något som närmast liknade rundgång och kunde skaka sönder hela IS-paketet, som Jesper redan nämnde.
-Eero
P.S. De var snabba på att ta kontakt från Canon. När jag ringde de upp första gången, kom vi överens om att jag under helgen skulle skicka mejl till dem där jag berättade om på vilken sida i instruktionsboken det står om att IS skulle stänga av sig själv. Jag hann inte leta fram det under helgen (glömde bort), så när jag tittade i mejlboxen idag fanns det en påminnelse från Canon om att de gärna ville veta vilken text jag refererade till.
Jag skickade in textstycket med sidhänvisning till dem, och tio minuter senare ringde teknikern för att förklara hur saken egentligen var. Canon var tydligen ganska måna om att snabbt reda ut alla missförtånd angående detta objektiv. Och att tvätta bort varje misstanke om missledande reklam.
Jag anser att jag har fått en fullt tillfredsställande föklaring och att Canon har utgått med all heder i behåll och varit exemplariskt snabba och ingående med att reda ut saken för mig. Seriöst Canon! Kanon Canon! Kan nån kan Canon! (de borde nästan premiera mig för dessa positiva kommentarer