Advertisement

Annons

IS stänger inte av sig själv på stativ (Canon 70-200/2.8L IS)

Produkter
(logga in för att koppla)
För den som dig som använder mycket självutlösare och stativ så förstår jag aBSOlut att man vill kunna ha IS,en på så att den kan dämpa ev vibrationer som kan uppstå, UTan att den skall förstöra,,

Helt klart!!


MVH Niclas,
 
Nu har Canon tagit kontakt med mig angående vibrationerna

Canon (Sverige) ringde idag upp mig för att förklara vad som är "problemet". De såg inte det som att det fanns något problem egentligen med objektivet. Inte jag heller numera, jag stänger helt sonika av IS när den är på stativ.

Så här säger instruktionboken som följde med objektivet:
"*Even if the STABILIZER switch is set to ON, the IS fuction does not operate because the electronic circuits in the lens automatically detect that a tripod is being used."

Han som ringde från Canon förklarade att det är helt rätt; när objektivet står still, exempelvis på en trebensstativ, så är IS inte ens igång. Däremot finns det inga kontakter som detekterar att objektivet står på stativ, objektivet vet inte själv att det står på stativ. Det enda det vet är att det står still, alltså "jobbar" IS inte.

Men när jag trycker ner avtryckaren halvvägs, så uppstår det omedelbart vibrationer. Det är dessa vibrationer IS försöker stabilisera och därför kan man se det som skakningsoskärpa i bilden, om inte stabiliseringen får tillräckligt tid på sig att stabilisera vibrationerna.

Jag nämnde att det står i instruktionsboken att IS inte fungerar med vissa modeller om man använder "self-timer operation". Modeller som nämn i instruktionboken, som är tryckt 2002, är EOS1V, 3, 30/33/Elan7/7E, Elan II/Elan II E/50/50 E, 300/Rebel2000 och D30. Jag antar att det gäller även nyare modeller, som min 20D. Därför kommer jag inte bli hjälpt av att använda självutlösaren heller.

Det enda råd som teknikern visste att ge, om jag nödvändigtvis vill ha IS på, är att använda en trådutlösare. Då ska IS inte gå igång fast avtryckaren trycks ned, eftersom det då inte skapas vibrationer. (Eller alternativt genom att hålla avtryckaren intryckt tillräckligt länge halvvägs innan man tar bilden, så att eventuella vibrationer hinner stabiliseras.)

Jag frågade om jag får någon nytta med att ha IS på när jag fotar från stativ. Inte med 70mm, sa han, knappast på 200mm heller, men förmodligen från 300mm och uppåt. Fast den egentliga orsaken till att de satt i en funktion som stänger av IS när den står still, är att i tidigare versioner med IS på långa teleobjektiv, särskilt nämnde han 600mm, så stabiliserade IS hela tiden när avtryckaren var nertryckt halvvägs, ovasett om objektivet stod still eller inte. Det resulterade i något som närmast liknade rundgång och kunde skaka sönder hela IS-paketet, som Jesper redan nämnde.


-Eero


P.S. De var snabba på att ta kontakt från Canon. När jag ringde de upp första gången, kom vi överens om att jag under helgen skulle skicka mejl till dem där jag berättade om på vilken sida i instruktionsboken det står om att IS skulle stänga av sig själv. Jag hann inte leta fram det under helgen (glömde bort), så när jag tittade i mejlboxen idag fanns det en påminnelse från Canon om att de gärna ville veta vilken text jag refererade till.

Jag skickade in textstycket med sidhänvisning till dem, och tio minuter senare ringde teknikern för att förklara hur saken egentligen var. Canon var tydligen ganska måna om att snabbt reda ut alla missförtånd angående detta objektiv. Och att tvätta bort varje misstanke om missledande reklam.

Jag anser att jag har fått en fullt tillfredsställande föklaring och att Canon har utgått med all heder i behåll och varit exemplariskt snabba och ingående med att reda ut saken för mig. Seriöst Canon! Kanon Canon! Kan nån kan Canon! (de borde nästan premiera mig för dessa positiva kommentarer :)
 
Trevligt med en kille som tar din frågeställnings så seriöst. Inte att det var en dålig frågestäällning utan att man helt enkelt inte alltid kan förvänta sådan kontakt..


Vad gäller IS,en och att den inte skall gå igång om det sitter stumt fast i ett stativ Har iaf Jag adrig upplevt. Låter helt obegripligt efter så många år.. men kanske har man levt med större vibrationer än vad man har anat:)!

Nej jag är tämligen övertygad över att min IS går igång vi bergfast montering.. men som du skriver att kille nämnde så har det med brännvidden att göra. Ju längre desto mer nytta, utan tvekan!!

Men men ,,

Eero! -Kul att du delade infon!


MVH Niclas,
 
Jag bara antar att Canon är väldigt måna om IS då de är en av pionjärerna och var länge ensamma om funktionen i dess nuvaranda optiska format.
 
Re: Nu har Canon tagit kontakt med mig angående vibrationerna

Eeros skrev:
Jag nämnde att det står i instruktionsboken att IS inte fungerar med vissa modeller om man använder "self-timer operation". Modeller som nämn i instruktionboken, som är tryckt 2002, är EOS1V, 3, 30/33/Elan7/7E, Elan II/Elan II E/50/50 E, 300/Rebel2000 och D30. Jag antar att det gäller även nyare modeller, som min 20D. Därför kommer jag inte bli hjälpt av att använda självutlösaren heller.
Jag förstår inte alls varför du förutsätter att det inte skall fungera med en betydligt modernare kamera men däremot förstår jag teknikern som gärna rusar ut genom den nödutgång du håller upp åt honom.

På den här sidan har man försökt dokumentera begränsningar i kompabilitet med gamla kameror:
http://eosdoc.com/manuals/notes/IScompat/

Enligt den förutsätts alla hus från 2001 och framåt fungera med självutlösare (och spegellåsning) och att det inte skulle funka på en kamera som lanserades hösten 2004 (20D) låter mycket märkligt för mig. Om det ändå är så tycker jag det är en så betydande begränsning att man definitivt borde upplysa om det i samband med den utlovade stativfunktionen.
Det enda råd som teknikern visste att ge, om jag nödvändigtvis vill ha IS på, är att använda en trådutlösare. Då ska IS inte gå igång fast avtryckaren trycks ned, eftersom det då inte skapas vibrationer. (Eller alternativt genom att hålla avtryckaren intryckt tillräckligt länge halvvägs innan man tar bilden, så att eventuella vibrationer hinner stabiliseras.)
Det spelar ingen roll om jag håller avtryckaren inne 1, 5 eller 10 sekunder - det blir sämre med IS.
Jag anser att jag har fått en fullt tillfredsställande föklaring och att Canon har utgått med all heder i behåll och varit exemplariskt snabba och ingående med att reda ut saken för mig. Seriöst Canon! Kanon Canon! Kan nån kan Canon!
Kul för dig att du är så nöjd med svaret och tycker så mycket om Canon.

Själv nöjer jag mig inte alls med beskedet att man måste stänga av IS trots att det står i reklamen att man skall kunna ha IS igång. Om förutsättningen är att man måste ha en fjärrkontroll skall det givetvis framgå.

Jag fick igår för övrigt ett svar på min mejlfråga om samma sak med rekommendationen: "Vi skulle rekomendera er att annvända fjärrkontroll eller tidsautomatik för att ej orsaka rörelse oskärpa."

Jag gissar att man med tidsautomatik avser självutlösaren (som enligt din tekniker inte skall fungera) men det är ju precis den jag använder. Mejlet hade för övrigt en avsändaradress som inte går att svara till så de är tydligen inte intresserade av en dialog som kunde resultera i nöjda kunder, man vill bara slippa oss snabbast möjligt.

Hoppas jag kan bli lika nöjd som du är någon dag.
 
Re: Re: Nu har Canon tagit kontakt med mig angående vibrationerna

P.R. skrev:

Det spelar ingen roll om jag håller avtryckaren inne 1, 5 eller 10 sekunder - det blir sämre med IS.

Beror inte det på att IS,en fortfarande är igång och surrar? Då är det ju inte konstigt att det skapas vibrationer. Men jag menar också att det är konstigt att den sägs skall stängas av helt,, då den INte gör det.
Har som sagt heller ALdrig gjort det på mina objektiv som jag har eller har haft.

MVH Niclas,
 
Re: Re: Re: Re: Nu har Canon tagit kontakt med mig angående vibrationerna

P.R. skrev:
Nu bryr jag mig ju fortfarande inte så mycket om vad det tekniskt beror på men Eeros tekniker sade faktiskt att det skulle fungera i det fallet, men det gör det alltså inte heller.

Nej sant. (Utan att ha testat själv)

Vilket sannolikt beror på att IS,en fortfarande snurrar.. Lite knepigt allt detta, helt klart.

Mvh Niclas,
 
Re: Re: Re: Nu har Canon tagit kontakt med mig angående vibrationerna

Niclasfoto skrev:
Beror inte det på att IS,en fortfarande är igång och surrar? Då är det ju inte konstigt att det skapas vibrationer. Men jag menar också att det är konstigt att den sägs skall stängas av helt,, då den INte gör det.
Om gyrona skapar mer vibrationer än de kan stabilisera är hela konstruktionen feldesignad så det har jag faktiskt svårt att köpa.

Jag bara påpekade att det som Eeros tekniker rekommenderar fungerar inte heller. Eftersom jag inte har någon fjärrkontroll (och inte har några planer på att köpa en) kan jag inte kontrollera om det sista unika fallet verkligen fungerar.
 
Re: Re: Re: Re: Nu har Canon tagit kontakt med mig angående vibrationerna

P.R. skrev:
Om gyrona skapar mer vibrationer än de kan stabilisera är hela konstruktionen feldesignad så det har jag faktiskt svårt att köpa.

Jag bara påpekade att det som Eeros tekniker rekommenderar fungerar inte heller. Eftersom jag inte har någon fjärrkontroll (och inte har några planer på att köpa en) kan jag inte kontrollera om det sista unika fallet verkligen fungerar.

Jag förstår till pricka vad du menar och håller med dig om att inget verkar vara logiskt här.

Jag har dock svårt att se var vibrationerna kommer ifrån om det inte är IS,en själv. Och visst, klart att det i sådana fall är en miss som Är alvarlig.

Lite knepigt att inte fler har erfarenheter av detta. Eller så stänger alla kategoriskt av IS,en vid stativkörning.

Mvh Niclas,
 
Lars Johnsson skrev:
De långa tele.objektiven jag har tar skarpa bilder med IS påslagen även om man använder stativ.

Ja, det är min upplevelse också. Men jag har heller inte genomför ngt seriöst test av detta.

Det teknikern skriver till Eero är ju att lång brännvidd genererar mer vibrationer och att det där är svårare att få IS,en att slå av.. Så uppfattade jag det iaf.

Jag känner mig förvirrad.

Jag kommer att göra ett test en dag,, för att verkligen bilda mig en egen uppfattning om mitt IS,objektiv..


Mvh Niclas,
 
Liknande frågor har diskuterats på flera andra forum gällande IS och super-tele objektiven. I manualen står att IS slås av när man använder det på stativ. Det är fel och Canon har också kommit med dementi av det flera gånger. Det går att använda IS på alla super-tele objektiven tillsammans med stativ.
Skulle tro att det är samma med 70-200 zoomet eftersom det är ett nyare objektiv med ny IS.
 
Lars Johnsson skrev:
Liknande frågor har diskuterats på flera andra forum gällande IS och super-tele objektiven. I manualen står att IS slås av när man använder det på stativ. Det är fel och Canon har också kommit med dementi av det flera gånger. Det går att använda IS på alla super-tele objektiven tillsammans med stativ.
Skulle tro att det är samma med 70-200 zoomet eftersom det är ett nyare objektiv med ny IS.

Ja, klart att det går men då skall det ju heller inte försämra bildkvaliteten... ngt som det tydligen gör med 70-200 IS..
 
Niclasfoto skrev:
Ja, klart att det går men då skall det ju heller inte försämra bildkvaliteten... ngt som det tydligen gör med 70-200 IS..
Det kan ju mycket väl vara så att det är fel på Eeros och min IS.

Därför vore åtminstone jag tacksam om fler kunde prova så att jag får veta om det skall fungera (som reklamen säger) eller inte (som teknikern säger).
 
Niclasfoto skrev:
Ja, klart att det går men då skall det ju heller inte försämra bildkvaliteten... ngt som det tydligen gör med 70-200 IS..

Jag har inte själv objektivet men vet många som använder det med IS.
Jag vet och har själv använt och flera av super-tele objektiven med IS. 70-200 IS är nyare än de objektiven och har den nyaste IS:en så det går att använda på stativ.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag har inte själv objektivet men vet många som använder det med IS.
Jag vet och har själv använt och flera av super-tele objektiven med IS. 70-200 IS är nyare än de objektiven och har den nyaste IS:en så det går att använda på stativ.


Ja, det borde ju gå i alla fall enligt reklamen. Det tycker jag också. Men att två har så lika "felaktiga" resultat är ju lite konstigt.

Jag tror helt enkelt att objektiven som testats här är som de skall vara men att det är Canon som inte fått till det.. helt ,, jag vet inte.



MVH Niclas,
 
Many folks, confused by statements in various Canon user guides and manuals, write asking if IS should be turned off when using various lenses on a tripod. Here is the advice given by Canon's top US Tech-Rep, Chuck Westfall:

The EF Image Stabilizer lenses listed below support "tripod IS." The IS switch may be left in the on position when using these lenses on tripod.

EF28-300mm f/3.5-5.6L IS USM
EF70-200mm f/2.8L IS USM
EF70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM
EF300mm f/2.8L IS USM
EF400mm f/2.8L IS USM
EF400mm f/4 DO IS USM
EF500mm f/4L IS USM
EF600mm f/4L IS USM
 
Ja, jag kan i alla fall säga så mycket att IS,en i mitt 500 f/4L IS inte stänger av när det står fast i ett stativ. Jag har kanske inte den stabilaste stativlösningen ever men helt klart så stabil att det är kol lugnt vid bra förhållanden.

Jag tror inte de där experterna alltid vet hur verkligheten ligger till , tyvärr..

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.