Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS på ljusstarka fasta objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
När det sedan gäller vidvinkelobjektiv så måste dessa vara retrofokuskonstruktioner på spegelreflexkameror. Vilket gör att det värde du ska räkna med när du använder denna tumregel aldrig ska sättas lägre än runt 50 mm eller något mer, oavsett om det handlar om ett 16 mm objektiv or whatever. Undrar om inte detta redan har avhandlats tidigare i denna tråd?
Hur tänker du nu? Det som avgör hur mycket skakningsoskärpa man får är hur mycket motivet hinner röra sig över bilden under en viss "skakning". Och hur mycket motivet hinner röra sig beror på, förutom slutartiden, även bildvinkeln. Ett 16 mm objektiv ger samma bildvinkel oavsett om det är ett retrofokusobjektiv eller ej och därför borde skakningsoskärpan bli densamma tycker jag.
Om vi går till teleobjektiv, anser du att långa objektiv behöver kortare slutartid än korta om brännvidden är densamma?

Olle

Jag är starkt tvivlande till att någon av CaNikon kommer att satsa på sensorstabilisering. Inte minst eftersom man efter lång tids smutskastning av sensorstabilisering skulle skapa en förtroende- och identitetskris hos många kunder men kanske framför allt för att IS-objektiven är en enorm kassako

Problemet med slutarskakningar är tacklat i Sonys senaste generation av SLT-kameror, som ersätter första ridån med en elektronisk slutare.

Elektronisk slutare fanns på en del kameror redan för 7-8 år sen, men de hade CCD-sensorer. Sony SLT:er har CMOS så vitt jag vet, och det är ju lite kul att någon har lyckats få en fungerande elektronisk slutare med en sådan.

Elektronisk slutare fanns på en del kameror redan för 7-8 år sen, men de hade CCD-sensorer. Sony SLT:er har CMOS så vitt jag vet, och det är ju lite kul att någon har lyckats få en fungerande elektronisk slutare med en sådan.

Det är väl ingen (hel-)elektronisk slutare på de nya Sonykamerorna?
Det är ju endast "electronic first curtain" och sen stängs exponeringen av den riktiga slutaren. Det är väl precis samma sak som vissa Canon-modeller har, fast de kallar de silent mode eller nåt. Så, det är inte så anmärkningsvärt, men bra att Sony infört det för att det är extra viktigt för att få snabbt avtryck med en EVF som har en minimal eftersläpniing, annars är man vungen att först stänga sutaren och sedan ta bilden. Nu kan man istället motverka fördröjningen och börja exponeringen med redan buffrat data. På en DSLR gör det inte mycket nytta annat än att det blir tystare och mindre vibrationer i LV-läge. Så bra finess i Sonyn och fiffigt implementerad, men egentligen ingen stor nyhet teknikmässigt.

/Mats

Det är väl ingen (hel-)elektronisk slutare på de nya Sonykamerorna?
Det är ju endast "electronic first curtain" och sen stängs exponeringen av den riktiga slutaren.

Ja, jag tror det. Fanns på Nikon D70 och en del andra kameror från samma tid (Canon EOS 1D bl.a. tror jag). Gemensamt för dessa kameror var att de hade CCD-sensor. Sen började CMOS ta över och då blev det för svårt att ha den här typen av slutare. Nu finns det dock tydlgen teknik för att det ska fungera med CMOS också.

På en DSLR gör det inte mycket nytta annat än att det blir tystare och mindre vibrationer i LV-läge.

På D70 (och säkert andra) var dessutom nyttan att man fick X-synk på 1/500 sekund. Det fungerade ända ner till kortaste slutartiden, men det kunde bli lite konstigt om jag har förstått rätt, så Nikon sa officiellt att kortaste synktiden var 1/500 sekund. Notera att det var riktig X-synk och ingen "High Speed FP sync".

Som svar på tidigare inlägg om att stabilisering skulle vara värdefullt med vidvinkel, vilket det säkert kan vara ibland, är jag dock oförstående till att det skulle vara avgörande i annat än specialsituationer av två anledningar: 1) när vi pratar om 24mmbrännvidd och 1/brännviddsregeln så är man ner i minst 1/30 sek för att få nytta av det och många rörelser kan inte frysas och skakningar kan likväl kompenseras med enbensstativ, stativ, stöd eller bönpåse. 2) runt 1/20 sek ner till ca 1 sek finns resonans med slutar och spegelrörelser så att inte ens stabilisering klarar detta väl. På stativ kan man fälla upp spegeln (men handhållet är det svårt då man inte ser något - undantaget live view). Ibland med stativ kan det t o m vara bra att sänka ISO eller blända ner just för att få slutartider under farozonen. I detta fall har givetvis kaneror med live view eller spegellösa system en fördel. Likaså en elektronisk förslutare. I det senare fallet har alltså nyare kameror en fördel och NEX ligger bra till liksom a77/65/55/35/33, men A850/900 ligger sämre till i detta avsernde än Nikons och Canons motsvarigheter som har live view. Dock blir detta snart akademiskt vid nyköp då nästa generation är på gång.

Någon ganska rejäl poäng finns det väl om Nikon gör en 16-35 VR.

Ja, jag tror det. Fanns på Nikon D70 och en del andra kameror från samma tid (Canon EOS 1D bl.a. tror jag). Gemensamt för dessa kameror var att de hade CCD-sensor. Sen började CMOS ta över och då blev det för svårt att ha den här typen av slutare. Nu finns det dock tydlgen teknik för att det ska fungera med CMOS också.

Det har funnits i många år på CMOS sensorer också...

Vet inte om det har med sensorn att göra, men är inte 1D (mk1) en av få digitala systemkameror som har en kortaste slutartid på 1/16000s?

Vet inte om det har med sensorn att göra, men är inte 1D (mk1) en av få digitala systemkameror som har en kortaste slutartid på 1/16000s?
Nej, det har inte med sensorn att göra. 1D använder en traditionell mekanisk ridåslutare ast med extra snabb ridålöptid. Vilket förstås också ger kortare möjlig X-synktid.
.

Senast ändrad:
Jag skulle verkligen inte ha något emot Bildstabilisering på Canons 50/1.2 och 85/1.2, men det är väl på tok för mycket glas på liten yta för att vara möjligt. Där blir man lite avis på Sonys motsvarande objektiv 50/1.4 och 85/1.4 med stabilisering i huset.

Tänkte för övrigt på ett av de största argumentet för stabilisering i objektiv är att sökaren också blir stabil till skillnad mot Sonys.
Men nu blir även Sonys sökare stabiliserad i och med den nya digitala sökaren.

Är den det? I tidigare Sony-hus med stabilisering aktiveras gyro mm när avtryckaren trycks ner till första läget med sensorn börjar följa vibrationerna först när slutaren öppnar sig. Jag antar att det är fortfarande är så.

Jag skulle verkligen inte ha något emot Bildstabilisering på Canons 50/1.2 och 85/1.2, men det är väl på tok för mycket glas på liten yta för att vara möjligt. Där blir man lite avis på Sonys motsvarande objektiv 50/1.4 och 85/1.4 med stabilisering i huset.

Tänkte för övrigt på ett av de största argumentet för stabilisering i objektiv är att sökaren också blir stabil till skillnad mot Sonys.

Det skriver jag under på. :)

ANNONS