Här kan jag slänga in en personlig erfarenhet av Pentax sensorstabilisering.
För mig är den inte särskilt effektiv vid tider längre än ca 1/20 sekund, oavsett brännvidd. Det gör att den stabiliserande effekten vid vida vinklar inte blir särskilt stor..
För att den inte är effektiv vid långa slutartider så funkar den inte för vidvinkel? Låter som ett logiskt fel i tankegången. Hur blir det med kortare slutartider på vidvinkel då?, fast du menar kanske att det inte behövs då?
Sant att IS/VR/OS/AS/SSS/SR/VC gör större nytta på längre brännvidder, men det mellankorta segmentet 50-150 mm. på ljusstarka objektiv är det ju svårt med OS i objektivet och det är väldigt få objektiv som har det, speciellt på FF (förutom 70-200/2,8 men jag gissar att de angivna effektivitetssiffrorna gäller på det längre brännviddsområdet och att det inte blir lika bra vid 70-100).
Pentax stabilisering kan jag inte uttala mig om, men min erfarenhet av Sonys sensorstabilisering är mycket bra inom detta segment och gör stor nytta. Hur effektivt uttryckt i bländarsteg osv. är svårt att sätta fingret på. Andra (Joakim B.)rapporterar att i de fall där skakningarna är mycket små och man skulle klara att hålla still utan stabilisering så gör den ingen nytta, utan kan istället skapa fel, åtminstone på A850, men det är inget jag märkt. Har tagit mycket bilder med SSS på med Zeiss 85/1,4 med ypperligt resultat. På längre telen är nog stab i objektivet lika bra eller bättre, åtm, på klassiska DSLR, för att man då får sökarbilden stadig, vilket främst är bra för AF-systemet. Tycker själv att objektivstabiliseringen i mitt Sigma 150-500 är asbra och ändå lär den inte alls vara i nivå med det bästa från Canon och Nikon i det avseendet. Så för långa telen är det bra, men på kortare brännvidder är sensor-baserad bättre och ofta det enda som finns tillgängligt överhuvudtaget.
Sensorstailisering skiljer sig ju lite från kameramodell till kameramodell och generellt gäller att stabiliseringen förbättras i nyare modeller, vilket gör att stabiliseringen uppdateras för alla befintliga objektiv då man upgraderar kameran. I Sonys nya A77 hävdas det att stabiliseringen ska kompensera för upp till 4,5 EV. Dessutom blir även sökarbilden stabiliserad på den kameran även med sensorbaserad stabilisering och man får även tillgång till den värdefulla skakmätaren.
Inte så bra att ytterligare en tråd om detta utvecklas till en vs.-tråd hus/objektiv, så det kan få klinga av nu. Finns som sagt en del religion/politik kring detta, så för at tåterknyta till ämnet så tror åtm. jag att objektivbaserad stabilisering inte kommer i kortare ljusstarka telen alls och att de tillverkare som inte har det nu kommer att införa det. Nikon är enligt rykten på gång med det redan i de närmast kommande modellerna. konstigt egentligen att Sony som envetet gått på sensor-tekniken då istället i NEX-systemet satsar på objektvbaserad OS...
/Mats