ANNONS
Annons

IS: Jag ser att linsen rör sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Hej! Nu känner jag mig som en riktig nybörjare, men jag bjuder på det ;-)

Har införskaffat mitt första IS objektiv. Canon 17-55/2.8 IS.

Skall man se att "bilden" svajar (reglerar in sig) när man ser genom sökaren och man rör på kameran? Eller lider jag av lågt blodtryck!!

Mvh Daniel

Hej! Nu känner jag mig som en riktig nybörjare, men jag bjuder på det ;-)

Har införskaffat mitt första IS objektiv. Canon 17-55/2.8 IS.

Skall man se att "bilden" svajar (reglerar in sig) när man ser genom sökaren och man rör på kameran? Eller lider jag av lågt blodtryck!!

Mvh Daniel

Det är helt normalt. Det är ju ett tecken på att IS fungerar.

Det är helt normalt. Det är ju ett tecken på att IS fungerar.

Jo man kan ju misstänka det ;-) , jag kollade med några kompisar som har billigare canon is objektiv, och dom hade inte sett detta...

Är det skillnad på IS:en på canons biligare objektiv och dom lite dyrare?

Bra då behöver jag inte besöka läkaren för lågt blodtryck!

Tack, Dr!

Grattis till ett mycket bra objektiv! Grejen med optisk stabilisering är just det att glaset flyttar sig lite för att stabilisera bilden i sökaren, för övrig samma bild som sedan fastnar på bildsensorn. Om du dessutom lider av lågt blodtryck eller inte kan jag inte svara på, kontakta närmaste vårdcentral... ;)

Enklare kameratillverkare fixar sin stabilisering genom att flytta runt sensorn istället för att flytta glaset. Det är väl OK om sökaren är elektroniskt, för då är bilden stabiliserad där man ser den (innan exponering). Men med en spegelreflexkamera vill man, som Nikon och Canon gör, ha optisk bildstabilisering.

Är det skillnad på IS:en på canons biligare objektiv och dom lite dyrare?

Ja och nej.
Canon IS har utvecklats med åren, nyare = bättre.
Canon IS finns i flera varianter, en del dyrare objektiv har IS inställbar i 1-2-3 lägen för att korrigera olika saker, i X- eller Y-led eller kombinetat. Typ. (utan att fördjupa sig mer än så...)

Bäst IS har de dyraste vita teleobjektiven som t.ex. EF 70-200/2.8L II IS USM som korrigerar 4 steg utan att tveka.

Ditt objektiv har IS anno 2006 som ger ca 3 steg. Nikons DX 17-55/2.8 har ingen IS alls (eller VR som de kallar det för) så Canon är bättre på just den objektivtypen.

ANNONS