Light Head
Aktiv medlem
Skall man använda bildstabilisering eller inte? Det är ju ofta väldigt stor prisskillnad, så jag undrar om det är värt de extra tusenlapparna. Hu gör man för att lära sig skjuta stadigt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enkelt. Sätt kameran på stativ.Skall man använda bildstabilisering eller inte? Det är ju ofta väldigt stor prisskillnad, så jag undrar om det är värt de extra tusenlapparna. Hu gör man för att lära sig skjuta stadigt?
Skall man använda bildstabilisering eller inte? Det är ju ofta väldigt stor prisskillnad, så jag undrar om det är värt de extra tusenlapparna. Hu gör man för att lära sig skjuta stadigt?
Ett bra råd -- men fortfarande skulle ju IS ge skarpa bilder vid ytterligare ett par steg längre slutartid. En duktig fotograf får gissningsvis lika många skarpa bilder vid 1/15 med IS som h*n får vid 1/60 utan.Mitt råd är att träna att hålla kameran stadigt och krama avtryckaren med den breda delen av pekfingret, inte toppen. Det kan ge minst lika bra resultat som ett objektiv med IS.
Jag tänkte som du.. "Jag har klarat mig tidigare", men IS är värt pengarna. 70-200/4 IS kommer att imponera på dig.
Jag tänkte som du.. "Jag har klarat mig tidigare", men IS är värt pengarna. 70-200/4 IS kommer att imponera på dig.
Det är för att du inte ägt en med IS och skapat dig det behovet.Har fota i dålig belysning typ konserer,så för mej känns det onödigt med IS
Mvh Månis
.....
.... Hu gör man för att lära sig skjuta stadigt?
Jag tänkte köpa ett 70-200 4L men IS dubblar priset...
Dock var det mest tänkt som en generell fråga. Man har ju klarat sig utan IS i så många år, och nu finns möjligheten, men det blir väldigt mycket mer stålar.
Hur skall man göra för att träna på att minska sin rörelseoskärpa? Stativ är ju "fusk"... Så hur gör man om man måste köra handhållet?
Ett billigt sätt att ersätta IS är att skaffa en bra enbensstativ. Naturligtvis är en enbensstativ inte lika bra stöd som en tripod, men i motsats till tripod kan den vara till hands. Dessutom av andra ses inte enbensstativ som stativ, hellre som ett stöd. Det går att gå runt med enbenstativen då tripod inte passar (bröllop, kyrka, fest. )
Men man måste öva med den, det tar tid att hantera smidigt. Se bara till att den inte är för kort.