Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
IR-foton?
- Trådstartare FotoMax94
- Start datum
Fredde13
Aktiv medlem
med ett ir filter, finns på www.cyberphoto.se!
Sen har jag för mig att man måste ändra färger osv i photoshop eller liknande.
Sen har jag för mig att man måste ändra färger osv i photoshop eller liknande.
Anders Östberg
Guest
Ett annat alternativ är att modifiera kameran genom att ersätta det IR-filter som sitter framför sensorn med ett filter som tvärtom bara släpper in IR. Fördelen är att man kan ta bilder med normala slutartider och man ser motivet som vanligt i sökaren, däremot kan man då inte längre ta vanliga bilder förstås. Lifepixel är ett av dom företag som gör sånt, min 10D fick nytt liv som IR-kamera efter att jag uppgaderat till andra kameror.
Anders Östberg
Guest
Som vanliga bilder men med färgproblem och överexponerade röda färger, tror jag.
Anders Östberg
Guest
Hur?
TA0
Aktiv medlem
Ett ganska bra ställe med information om IR-foto är http://www.wrotniak.net/photo/infrared/index.html
Informationen är baserad på experiment med Olympuskameror men det borda vara tillämpligt på de flesta.
---/Thomas
Informationen är baserad på experiment med Olympuskameror men det borda vara tillämpligt på de flesta.
---/Thomas
Anders Östberg
Guest
Sökaren blir mer eller mindre svart, så du får komponera och ställa in skärpan (vilken inte faller på riktigt samma avstånd som vanligt ljus) utan filtret, däretefter skruva på det och ta kortet. Det och dom långa slutartiderna betyder alltså enbart foto från stativ, till skillnad från en konverterad kamera som man kan använda som vanligt.
Zotamedu
Aktiv medlem
Nej ett rött filter släpper fortfarande igenom synligt ljus men bara färgen rött. Det används främst till att förbättra kontrasten när man fotar svartvitt och har därför ingen större nytta vid digitalfotografering dä det lättare görs digitalt i datorn.Flux skrev:
Ska inte ett rött filter gör ungefär samma sak?
Typ Hoya HMC Red(25A)..
Eller har jag helt fel?