Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-foton?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom även på att man kan göra det i photoshop utan filtret. men det är för krångligt att skriva här! hehe
 
Ett annat alternativ är att modifiera kameran genom att ersätta det IR-filter som sitter framför sensorn med ett filter som tvärtom bara släpper in IR. Fördelen är att man kan ta bilder med normala slutartider och man ser motivet som vanligt i sökaren, däremot kan man då inte längre ta vanliga bilder förstås. Lifepixel är ett av dom företag som gör sånt, min 10D fick nytt liv som IR-kamera efter att jag uppgaderat till andra kameror.
 
Hur blir bilderna från en kamera helt utan IR-filter (alltså som släpper igenom både vanligt och IR-ljus)?
 
Som vanliga bilder men med färgproblem och överexponerade röda färger, tror jag.
 
Ah såg inte att du hade satt filtret som blockar synligt ljus inne i kameran. Sorry. Men nån annan som modifierat sin kamera kanske kan skruva av sitt yttre filter och prova?
 
har jag missförstått det som står eller är det så att IR filtret gör så man får fota i blindo?

alltså kan man inte ha filtret på en typ 400d och fota som vanligt? genom sökaren?
 
Sökaren blir mer eller mindre svart, så du får komponera och ställa in skärpan (vilken inte faller på riktigt samma avstånd som vanligt ljus) utan filtret, däretefter skruva på det och ta kortet. Det och dom långa slutartiderna betyder alltså enbart foto från stativ, till skillnad från en konverterad kamera som man kan använda som vanligt.
 
jaha... tur att jag kollade det först... var precis påväg att beställa ett filter :/

nu skiter jag i det, för slö för det. :D
 
Flux skrev:
Ska inte ett rött filter gör ungefär samma sak?

Typ Hoya HMC Red(25A)..

Eller har jag helt fel?
Nej ett rött filter släpper fortfarande igenom synligt ljus men bara färgen rött. Det används främst till att förbättra kontrasten när man fotar svartvitt och har därför ingen större nytta vid digitalfotografering dä det lättare görs digitalt i datorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.