Annons

IR fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Tänkte pröva på IR fotografering med min G3. Har nån här prövat på om det går? Har sett många fina bilder tagna med G1 och G2. Det finns film som skall gå att pröva med och som är mycket billigare än filter blir det stor skillnad i bilden? Gärna lite råd och tips skulle vara bra att få om IR fotografering.
 
Jag vet inget om hur det funkar med G3 så det får någon annan svara på.

Men jag har för mig att det finns kameramodeller som inte funkar upprabblade på någon av länkarna i denna tråden om IR, där även filmfrågor tas upp en del.

Det räcker inte med en ir-film (som i regel kostar någon, några hundra) om du inte har filter till den med. Fast du kan slippa det allra dyraste irfiltret och köra med ett rött eller kanske orange i stället, beroende på vilken effekt du vill ha med filmen. Helt utan är dock ir-film rätt värdelös..

Rekommenderar en koll i tråden ovan.
 
Senast ändrad:
Lotta, jag tror att han menade någon form av film att använda i stället för filter, att sätta framför kameran. Har jag rätt Stefan?
Jag vill minnas att jag läst om någon sådan film iaf och jag vill minnas att man inte tyckte att resultatet var särskilt bra. Framför allt var det svårt att få den helt plan så att man fick skarpa bilder utan olika artifakter.

Jag vet inte vilken filtergänga du har på G3:ns adapter, men det borde väl vara 52, 55 eller 58 va?
Du kan ju skaffa ett Hoya R72. De kostar runt 200kr i den storleken. De släpper dock igenom en del synligt ljus. Detta gör ju dock att man även kan använda det för "färg-IR", men ändå får IR-effekten för att kunna göra svartvita IR-bilder.
Jag fick själv ett sådant i julklapp till min D70, men jag har inte testat så mycket ännu. Det är ju inte SÅ effektfullt på grådassiga vinterdagar.

Sök på "Canon G3" och "IR" på google, eller på dpreviews forum så borde du få svar på hur bra det funkar med G3:an.
 
dumbo skrev:
Lotta, jag tror att han menade någon form av film att använda i stället för filter..
Ok, då svarade jag ju rätt tokigt i så fall.

Har aldrig plåtat digital ir och vet inget alls om film som säljs framför linsen (annat än oexponerad men framkallad e6 som Steinick föreslagit i en tråd jag inte återfinner, det ska tydligen vara ett billigalternativ som faktiskt funkar.) Jag ska vara tyst i fortsatt diskussion om ämnet, förstår att det var något annat som efterfrågades.
 
Jag menade inte att vara otrevlig Lotta, det låter nästan som att du tog det så. Ber om ursäkt isf.
Och jo, detdär med oexponerad, framkallad film har jag åxå läst om nånstans. Om det nu funkar så borde man kanske kunna tejpa fast en bit sådan baktill på objektivet, om man nu inte har en liten ficka för det på objektivet (finns väl bara på långa telen i stort sett).
Ska man använda det framför objektivet, som man får göra på G3, så bör man nog ha film i större format än småbild dock
 
dumbo skrev:
Jag menade inte att vara otrevlig Lotta, det låter nästan som att du tog det så. Ber om ursäkt isf.
Absolut inte. Jag menade inte att låta som att jag skulle tagit det så heller eftersom jag inte ens uppfattade det otrevligt;)
 
Jag insåg ju bara att jag inte har något att tillföra. Det var bra att du rättade mitt svammel:)

Det där med framkallad oexponerad dia har jag testat på analog kamera och s/v film.. Använde då en 120film som jag klippte en snutt av och lyckades platsa in mha tejp den över en cockinhållare.

Vet att steinick visade ett digitalt exempel, men som sagt hittar jag inte diskussionen via sök nu.
 
Tackar så mycket för era råd och tips. Det var nog min fråga som var lite otydlig,skulle nog ha skrivit ackryl och inte film,så det var jag som klåpade lite.
 
Hur gör ni i photoshop?

Jo så här är det.

Jag har ett R60 filter (rödfilter) som jag använt till SV.film och tänkte att aha, kanske funkar på min Nikon D50 som ir filter, men ak så här blev resultatet:


Så min fråga är går det att göra något av en sådan här bild, har lite begrändade photoshop kunskaper men vad är det jag ska göra?
 

Bilagor

  • dsc_0701-400.jpg
    dsc_0701-400.jpg
    56.3 KB · Visningar: 290
Det verkar väl funka åtminstone halvhyfsat? 600nm är ju rätt långt in i det synliga röda området, så bilden rakt ur kameran innehåller nog betydligt mer rött än infrarött. Om man plockar bort färgmättnaden och leker lite med kontrast, levels och curves, så börjar det nästan likna en riktig IR-bild. Skogsbrynet ser nästan vitt ut.

Hoppas att du inte har något emot att jag lånade din bild lite:
 

Bilagor

  • fusk_ir.jpg
    fusk_ir.jpg
    17.1 KB · Visningar: 272
Hej jo tack. Ungefär så där fick jag den också.

Jag funderar på om D50 har något ir-filter framför sensorn, kan det vara så?

Det skulle ju i så fall förklara varför det bara blir röda våglängder kvar. Att allt under 600nm (ungefär) stängsute av R60 filtret och allt över 700 nm stängs ute av kameran.

Kan det vara så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.