Annons

IR Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

eax

Medlem
Jag har stött på ett antal bilder fotograferade med IR filter och blivit väldigt nyfiken på att testa själv.
Är det nån som vet var man kan beställa ett Hoya R72 (verkar vara ett populärt sådant) eller liknande?
 
Du kör digitalt, antar jag.

Av någon outgrundlig anledning levererar Hoya inte IR--filtret till Sverig. Detta enligt Expert. Men B+W's motsvarighet kan man få tag i.

Fast Hoyas går ju att beställa via nätet om man vill det.
 
Ok tack för svaren.

> Du vet att du först och främst måste ha IR-känslig film?
Har en beställning på EOS 300D liggandes och vad jag läst så ska det fungera eftersom sensorn skulle vara väldigt lik den i 10D :p

Ska se om jag kan gräva fram nån butik som säljer B+W filter
 
Ehem, funkar det verkligen i praktiken? På min D60 så sitter det troligen på ett ir filter som är för "bra". Så att ta ir bilder funkar inte speciellt bra då man får helt orimliga exponeringstider. Det borde väl vara en grej man har gjort bättre på senare modeller så att det funkar ännu sämre att ta ir bilder?
 
eax skrev:
Ok tack för svaren.

> Du vet att du först och främst måste ha IR-känslig film?
Har en beställning på EOS 300D liggandes och vad jag läst så ska det fungera eftersom sensorn skulle vara väldigt lik den i 10D :p

Ska se om jag kan gräva fram nån butik som säljer B+W filter
Jag har ett IR filter (Heliopan) som EJ fungerar på Canon 10D.
 
N vet väl om att Ni kan köra infraröd Svart&Vit effekt direkt ur Fuji FinePix S2Pro, ni som har en sådan DSLR kamera?

Fotografera i JPG-läge med önskad upplösning. Använd ett Wratten #87 filter. Ställ in S2:an enligt följande; Färgval-(B&W), Tone-(High), Skärpa-(OFF, eller STD).
ISO 1600, Manuell exponering @ 1/60sek f/2,8 (en solgassig dag) och alternativexponera runt detta expo.värde.

Wratten #87 filtret är totalt ogenomskinligt för ögat, så du ser inte något, det är som att fotografera med objektivlocket på, men det registrerar infrarött ljus. Autofokusen fungerar, var inte orolig för det! Efter att en bild är tagen kolla på LCD-displayen, där har du en Sv&vit infraröd bild av ditt motiv. Eventuellt för omfotografering vad gäller komposition.
Histogrammet visar mest i den Gröna kanalen hur exponeringen blev.

PS.
Du kan även köra infraröd färgfotografering med S2:an. Då ändrar du bara inställningen på kameran för färgval-(Color) och Skärpa-(Hard). Det som skall vara samma som tidigare är
Tone-(High)

Att inte kunna se vad man fotograferar i kompositionögonblicket, har fört mina tankar på att man eventuellt skulle kunna placera en sökare i blixtskon. Voitländer säljer lösa sökare för olika brännvidder som kanske skulle kunna fungera?
DS

Mvh / Björn
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.