Annons

IR-blockerande filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
Jag har stött på ett (mindre) i-landsproblem:
När jag fotograferar en låga på ett trycksatt fotogenkök (som i verkligheten för det nakna ögat ser klart blå ut) blir bilderna avsevärt mycket violettare/rödare i tonen. Oberoende om jag använder min Df eller min D810...
Jag kan inte komma på någon annan förklaring än att kamerasensorerna även registrerar värmestrålningens IR-"ljus" förutom det synliga spektrats ljus, åtminstone till viss del, och det stör slutresultatet. Lågan ser alltså "varmare" ut, lägre Kelvintal...

Någon som har en idé? Finns det något kul filter jag kan utöka biblioteket med som blockerar allt IR-relaterat från att ta sig igenom strålgången? Men som naturligtvis inte förändrar det synliga spektrats inbördes förhållanden på annat sätt än glaset stjäl lite ljusstyrka, som allt filterglas...
/Odd

Jag tror snarare att sensorn går bet på att återge de blåaste nyanserna som ligger nära och delvis över ögats gräns mot "korta" våglängder.. RGB-tekniken återger färger i mittdelen av det synliga våglängdsområdet riktigt bra men ute i ytterkanterna kommer den till korta.
Du har redan ett hyfsat IR-filter i kamerans bandpassfilter..

Det är inte så enkelt att en av de tre färgkanalerna blir överexponerad men de andra inte? I så fall kommer färgbalansen bli knasig.

Lite IR-kontaminering kan det bli även med det filter som sitter framför sensorn. Frågan är om det är det som är problemet, och om det i så fall ens går att köpa något kommersiellt filter som har brantare brytpunkt så att säga.
På Leica M8 var sensorfiltret så tunt att man ofta satte ett IR-blockerande filter framför objektivet, men det gav istället andra problem, såsom färgförskjutning över bildytan eftersom filtret är effektivt tjockare för ljus som passerar snett genom det.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto