Annons

Ipod och Canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

brormagne

Ny medlem
Hej

Funderar på att köpa en ipod och undrar om det är någon som vet om den funkar som mellanlagringsenhet med canon eos 350d. På appes hemsida finns ett antal kameror listade som skall vara kompitabla med ipod och camera conector bla canon eos 20d, men canon eos 350d finns ej med i listan. Jag tolkar det som att 350d Ej funkar med ipod och kamera connector, stämmer det? Är det någon här som testat denna kombinationen?

/Magnus
 
Jag är också väldigt intresserad av den här frågan, till sommaren åker jag på en väldigt fotokrävande resa till Mauritius/Madagaskar och måste på nåt sätt lagra undan de tusentals kort jag antagligen kommer att ta.

Jag har en 3:e generationens Ipod, dvs den med dock-connector men utan färgskärm (och utan klickhjul). Jag har sneglat på den där Belkin mediareadern samt en annan Belkin-grej som man kopplar mellan kameran och Ipoden. Dessa båda två är kompatibla med min Ipod men jag tycker 1000kr är lite väl dyrt då man nästan kan köpa en dedikerad lagringsenhet för det.

Det finns en billig accessoar (275kr i lokal Applebutik) för att koppla kameran till Ipoden men den funkar bara till Ipod photo (och Video antar jag?).

Jag är övertygad (har läst det någonstans, i manualen kanske?) om att även 350D har det vanliga "kamera-fil-systemet" som behövs för de flesta sånahär lösningar.

EDIT: Den här jag pratar om på slutet:

http://store.apple.com/Apple/WebObj...IR4d76EF4GbtU/20.SLID?mco=16402C66&nplm=M9861
 
Just precis... Kameraadaptern måste man ju ha i vilket fall som helst.

Nackdelen med iPodarna, är väl batteritiden som lämnar lite att önska i framtiden. Speciellt om man reser i lite eländigare trakter, var el inte ens fins i fantasin.
 
Jag har en canon 350D och en iPod photo 60 Gb. För att kunna koppla kameran till iPoden så köpte jag en liten sak som man "stoppar upp i rumpan" på iPoden"... det går därefter att koppla kameran till iPoden med en usb-sladd.

Jag var i australien hela hösten och lagrade alla mina bilder på iPoden under den tiden och det funkade utmärkt. Det ända jag kan klaga på e att det tar väldigt lång tid att ladda över bilderna... men i Australien hade jag all tid i världen så det var lugnt ;)
 
Jaga skaffade föra året en Ipod med färgsärm (Uppföljaren till Photo) då jag har behov att tömma mitt minnekort när jag är ute, så tänkte jag att det är ju otroligt smidigt att kunna tanka över bilder snabbt och enkelt till min Ipod.

Så långt allt bra... Dvs i teorin så låter det som en lysande ide. Verkligheten visade sig däremot vara någon helt annan. Visst gick det enkelt att föra över bilderna, men vilken tid det tog, ca 1 timma för 1GB. Vilket jag kan säja är "lite" för lång tid. Kameran är trots allt obrukbara under överföringen. Men men.. även om man nu skulle orka vänta så kommer den otrevliga överraskningen att denna överföring även drar något otroligt mycket ström. Dvs. om inte batteriet i Ipoden är fulladdat (dvs man har spelat några låter), så riskerar man att ha slut på hela batteriet innan man har tankat över alla sina bilder. Och när det väl sker så har man ju ingen aning om vilka bilder som fördes över. :eek:(

Dvs. man står där med en död Ipod och fullt minneskort. Gissa om man är lycklig.
 
Om du köper en iPod Photo samt tillbehöret Camera Connector så funkar det att tanka över bilder från en Canon 350d. Problemet är som flera andra påpekat att det går väldigt långsamt samt drar mycket ström från iPoden. En annan sak att tänka på är att det går att lagra RAW-filer på iPoden men den kan inte visa bilderna.

Att ta med iPoden ut på dagsutflykter eller på en veckas tältsemester i naturen rekommenderar jag inte. Tar du med den på en semester i urbana miljöer med tillgång till uppladdningsmöjligheter varje kväll funkar det hyfsat.

Jag hade med mig min iPod Photo (modellen innan den senaste versionen) på en tio dagars semester i en storstad och plåtade mellan 1-2 GB RAW-filer varje dag. Jag lämnade iPoden i hotellrummet på laddning varje dag så att den var fulltankad när jag kom hem. De dagar jag tankade över 2 GB var batteriet helt slut när överföringen var klar.
 
Jag ar i Kambodja och fick kopa en iPod video nar min mellanlagringsenhet inte hittade harddisken. Lyckligtvis innan jag laddat in bilder.

Nu sager min iPod "unsupported device" nar jag forsoker fora over bilder med en camera connector till min Canon 20D. Har kopplat min iPod till en dator da jag tror den laddade hem mjukvara. Nagot mer jag maste gora? Kan jag annars ladda hem ett program till en kompis dator och ladda in bilderna dar? Har sjalvklart inte med mig programvaran. Lyckligtvis har jag med en sladd, aven om det inte ar Canons egen utan hor till mellanlagringsenheten. Nagon som vet vad problemet ar?
 
Var lite oklar tror jag. Har den nya iPod med video och 60 Gb. Forsta ggn man kopplar den till datorn laddar den visst hem nagot fran iTunes. Valde att aktivera foto i iPoden ocksa. Nu undrar jag om jag behover gora nagot mer for att fa den att funka direkt med min 20D via camera connector. Inte kan den vara kinkig pga att jag inte anvander Canons egen USB-sladd?
 
Har en ipod video 30gb och en canon 350D. Inforskaffade mig en camera connector for att kunna fora over bilder till ipoden, dock funkade det inte. Maste jag kopa en belkin media reader for ca 600kr for att fa det att fungera? Eller finns det nat annat, billigare alternativ?
 
Jag har en iPod Video 60Gb (med camera connector) och en Canon 350D. Det funkar utan problem (om man då inte räknar att det tar lång tid och drar mycket batteri från iPoden som problem).

Tobias : Nej, det spelar ingen roll om man har original-sladd eller ej. Jag kör med en 15cm lång sladd jag fick till min minneskortsläsare. Du ska inte behöva något mer än kameran, USB-sladd, iPoden och connectorn för att få det att fungera. Det enda jag kan komma på som kanske kan skapa problem är om du har aktiverat iPoden som extern hårddisk eller ej. Tror inte iPod video är inställd som det i default-läge (min var i alla fall inte det). När du kopplar in iPoden till datorn ska du gå in i inställningarna för iPoden i iTunes (ja, du måste tyvärr ha iTunes på datorn för att göra detta) och klicka för alternativet "använd som extern hårddisk" (eller liknande om du har en Engelsk version av iTunes). Alternativet ska finnas under första fliken av inställningar.
Om detta är iklickat vet jag inte vad som är problemet tyvärr...

Hoppas det hjälper (berätta gärna om det gjorde det eller ej).
 
Tack for svaren!

Jag provade med camera connectorn en gang till och nu fungerade det utan problem! Konstigt att det inte gjorde det forut.
 
AAVERDAL skrev:
Köp mer minneskort.
Idag billigt och säkert...
De behöver inte laddas...

Beror naturligtvis på vad man har för behov. Jag hade drygt 40 gb bilder, och en del video, med mig hem från min Centralamerikaresa förra året.

40 CF-kort kändes inte så lockande så jag köpte en mellanlagringenhet istället:

http://www.zebramedia.com/shopdisplayproducts.asp?id=950&cat=Compact+Drive+PD70X

Det funkade utmärkt och kopierade ett 1gb kort på mindre än 2 minuter. Det kändes dock lite otryggt att ha hela fotoskatten på en hårddisk. Nästa gång jag reser på långresa kommer jag ta två enheter med mig, och helst en med skärm där man kan sålla bilder. Epson p-3000 verkar perfekt men är ju lite dyr.
 
AAVERDAL skrev:
Det finns större kort än 1GB...

Hehe, jo, men tio 4gb på Scandinavian Photo kostar 12950:-. Tjugo 2 gb på Zebramedia.com kostar lite mer än så.

En PD70x med 40gb hårddisk kostar mindre än 2000 kronor. Det gjorde valet enkelt för mig.

Ingen kommer bli gladare än jag när minneskort utan rörliga delar är ett prisvärt alternativ för lagring även på långresor då man har stort lagringsbehov. Utvecklingen går utan tvekan åt det hållet men än är vi inte där om du frågar mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.