Har målare dessa diskussioner om penslar och olika typer av färger?
Själv tycker jag ofta det är pinsamt att se medlemmar som listar utrustning för 100.000kr, skriver vackra inlägg om mörkerrumsframkallning och olika papperstyper och diskuterar Hasselbladare hit och Zeiss-objektiv dit. Man tänker att "denna kille (oftast) har verkligen ha koll på läget! För att motivera sig att införskaffa alla dessa dyra grejor måste han ju också vara en fantastisk fotograf!?". När man sedan kikar på bilderna tappar man hakan. Så dåligt.. Total avsaknad av fantasi eller känsla för komposition. Trist och tråkigt.
Eller alla tråkiga studiobilder med miljoner blixtar, relfektorer och bakgrunder + annan teknik. Resultat: Platt ljusblaffa i ansiktet på någon modell som ser vettskrämd ut...
Vem har blivit mest blåst? Digitalentusiasten som spenderat 2300 på en familjekamera, eller storstadsglidaren som lagt hela sin lön på proffsutrustning innan han lärt sig ställa in kameran manuellt? Båda tror att de är något så mycket bättre än vad de egentligen är.
Fast visst, skriv om det är digitalt eller analogt. Synd om dem som investerat alla sina pengar i en Hasselblad-image, om de inte kan få särskilja sig från "de som leker" på något vis.
Nej, det är inte klokt så lätt det är att ta otroliga kort med digitalkameror.
Jag bävar inför dagen då världens duktigaste fotograf tar steget och testar en digital systemkamera. Eftersom det är så enkelt att ta bra foton, kommer denne sannolikt ta de mest fantastiska bilder som människan skådat i historien. Fyrverkerier, underbara dofter och ljuv musik kommer att strömma från dessa digitalbilder.
Eller snacket om att det är mängden kort som gör det? Om man samlade alla världens bevakningskameror från alla platser och vinklar, skulle man då få en viss procent "fantastiska foton"? Troligtvis. Skulle det vara så många att det vore lönt? Troligtvis inte.
Det handlar alltså fortfarande om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle och ha en förmåga att se ett attraktivt motiv.